המתוק שבעינב

חגית בוקסר, רעייתו של איש היין שמואל בוקסר, מייצרת בביתה ריבות המשלבות קונפיטורה של ענבים עם ניחוחות יין

ריבות מענבי הארץ.
מאת מיכאל בן יוסף
מאת מיכאל בן יוסף

גילוי נאות: אני אוהב ריבות. לא סתם ריבות, רק תוצרת בית, מפירות מובחרים, בדרך כלל כאלה המיוצרות על ידי אישה  בעלת ידע וטעם טוב. זאת מחלה, אומרים הרופאים, קשורה לסוכרת, אך בשלב הזה של חיי, הצלחתי לברוח מכל הצרות הקשורות למתוק.

למחלתי יש הסבר, יש היסטוריה ארוכת שנים, מרוכזת בעלי שושנים שפעם גדלו בחצר הבית. ברגע זה, יחד עם כתיבת שורות אלו, אני חוזר לילדות יפה, שבה עלי השושנים שיחקו תפקיד חשוב בחיי. מתנצל על סיפור חיי, אך ה-dulceata (דולציצה ברומנית, זו ריבה תוצרת בית, קונפיטור בצרפתית), הייתה ריבה שכל אורח בבית מתקבל בכפית ממנה ולצדה כוס מים קרים, ביום קיץ חם. כילד, המעדן היה המזון המומלץ ליום בבית הספר.

עם רקע מתוק וידע מורחב שנצבר משך שנים על ייצור דולציצה מפירות הבית, הופתעתי מידידתי חגית בוקסר, רעייתו של איש היין שמואל בוקסר. יכולותיה הקולינריות התבטאו בערב עם מגוון מאכלים מיוחדים, כולל ברווז צלוי ועוד המצאות וחידושים שהופיעו בקצב על השולחן הרחב המלא goodies, שכל אחד מהם היה שווה צילום וסיפור ארוך. הארוחה עברה בעזרת כמה בקבוקי יין משובח של יקב ברקן, שהוחלפו בהתאם לתפריט, עד הרגע אחרון, כאשר יחד עם יין פורט בגיל “בית זקנים” הגיעו עוגיות יבשות מתאימות ובנוסף שתי צנצנות מלאות סוג של ג’ל קפוא, הראשונה בצבע אפור-צהוב בהיר והשנייה אדומה אך לא כהה. התוכן המסקרן רק נראה קפוא והיה דמוי קרח רך. כל אחד קבל כפית, וכל אחד ניסה לגלות את מקור הפרי.

חגית בוקסר
חגית בוקסר

מיד קפץ לי הפיוז. אני איש המתוקים הידוע, ולא מזהה את המקור, רק הניחוחות דיברו היישר לאף היין שלי. ברור, מענבים, אך איזה זן? לאחר ויכוח וניחושים פראיים, הצנצנת הראשונה התגלה בקלות יחסית: האף הסגיר את מקורו, הניחוחות הפרחוניים קפצו, מעט ירוק, מעט לימון, והגוורצטרמינר של ברקן הציג את עצמו בגאווה. כן, קונפיטורה מענבים ריחניים עם מעט מתיקות עדינה.

הצנצנת השנייה הייתה מסובכת יותר. הצבע לא גילה לנו כלום. מן בורדו עם סגול , לא אדום כהה ולא חום, צבע יותר של ענבי פינו נואר של בציר טוב או שירז. אך הניחוחות היו של קברנה. לא הייתה התאמה בין הניחוחות והטעם. מתברר שבתהליך הייצור, החום משנה את צבעם של הענבים, ומאחר שענבי קברנה עברו תהליך רחיצה הנחשב לדילול הפרי, הרי לפנינו קברנה סוביניון של ברקן סדרת אלטיטודה +585, ענבים של הגליל העליון במיטבם. הקונפיטורה בטעם מתוק מוגדר, יותר מהיין הלבן. הטעם שנשאר מגדיר את הזן.

לסיום, גם איש זקן יכול ללמוד דברים חדשים: קונפיטור צרפתי מענבים ישראליים, מידיה של עקרת בית מצטיינת, חגיגה הגדולה מהחיים! מומלץ לכל אוהבי מתוק מיוחד, מתוק למביני הניחוחות והטעם המובחר של ענבי הארץ.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*