הגאונות שבפשטות: פריכיות אורז מלא / טלי ברנר

"לפני 25 שנה עוד הייתי צריך להסביר מה זה פריכית אורז. ביקשתי עצה ממריו לוי - מחלוצי התפיסה האורגנית בישראל ושאלתי איך נקדם פריכית אורז מלא אורגנית - והשאר היסטוריה" - כך מספר חיים פנחס, המייסד והמנהל של חברת פרח

פריכיות של פרח
טלי ברנר. צילום: שי שבירו

“בשנת 1995 הקמתי את חברת פרח ובעשר אצבעות בניתי את עשר המכונות הראשונות – יעודיות להכנת פריכיות, ויצאתי לדרך. לפני 25 שנה עוד הייתי צריך להסביר מה זה פריכית אורז. הפריכית כמוצר מזון מעובד, מאוד מתאימה לתפיסה האורגנית, ביקשתי עצה ממריו לוי – מחלוצי התפיסה האורגנית בישראל ושאלתי איך נקדם פריכית אורז מלא אורגנית – והשאר היסטוריה”. כך סיפר לי חיים פנחס, המייסד והמנהל של חברת פרח, כשביקרתי במפעל בראשון לציון.

פריכית, כך מתברר, היא כבר לא מוצר בקטגוריית שמירת המשקל – מה שתייג אותה בעבר כלא טעימה. הפריכית שודרגה וכיום היא מוצר טעים שנמצא בכל מקום. אורגני או לא אורגני – היום, בכל בית יש פריכיות אורז מלא. הן כבר הפכו למוצר צריכה מוכר ואהוב, פריכיות כוסמת וכוסמין ושיבולת שועל וחומוס ועדשים. הטכנולוגים של המזון אצל חיים פנחס ממציאים מוצרים חדשים ומגוונים. שיתאימו לכל טעם ונוח לשימוש – אולי המוצר הכי מתאים למגמות ההתפתחות של עולם המזון המודרני.

חיים פנחס, המייסד והמנהל של חברת פרח

היום מכינים פריכיות מאורז מלא. יש בה את כל מה שצרכן מודרני מחפש:  גיוון, טעם, מזין, בריא, נוח לשימוש, מעט קלוריות ליחידה, לא מכיל סוכר, לא צריך קירור, תמיד טרי.

המשרדים צנועים כמו פריכית

מדפי הפריכיות בשופרסל, יולי 2019

מפעל פרח הוא מפעל משפחתי והמבקר נושם את האוירה בכל פינה. קשה למצוא מקום חניה בבית גירון בראשון לציון, מורלי מנהלת הבטחת האיכות, שהיא גם ביתו של חיים המנהל, יוצאת לקראתי ומכוונת אותי למקום חניה בלתי אפשרי ואחד מעובדי המפעל מכוון אותי בחיוך גדול של קבלת פנים. המשרדים צנועים ופונקציונאליים.

בישיבת ההיכרות שלי עם מורלי נכנס חיים. מתוך ההוויה שלו ברור שהוא הכי חשוב פה, הנוכחות היא שמקרינה את החשיבות ולא סמלי סטטוס. תמונתו של מריו לוי, בבגדי העבודה האלמותיים שלו, מבליחה בזיכרוני. בהנהלת המפעל אפשר לזהות חברי משפחה נוספים בתפקידי ניהול שונים.

פשוט אך מתוחכם להכין פריכיות אורז

  1. תהליכי ניקיון, ערבול והשריית האורז במים ומלח.
  2. סינון והעברה לציוד יעודי ובטכנולוגיה של דחיסה בחום ובלחץ – נוצרת ה”דיסקית” בתבנית.
  3. אריזה.

כיצרן אורגני אחד הכללים עליהם מקפידים במפעל יהיה מזעור כמות המזון באריזה. ופה – ארבע פריכיות באריזה ומספר אריזות באריזת קרטון. זו כמות האריזה הנדרשת, אני כבר מבינה, כדי לשמור על הטריות ולשמר את הרגע. באתר של פרח תעשיות מזון מסבירים: “ברגע שנארזות הפריכיות החמות, שרק לפני רגע יצאו מאפייה, כל הטעם והריח נשמר בפנים בתוך האריזה עד לרגע הפתיחה. כל הארומה יוצאת החוצה ומתפוצצת בפה”.

בביקור ברשתות המזון כל המותגים על המדפים. חיים אמר בפגישה: “מההתחלה החלטתי שלא אעסוק בהפצה. אני אעשה את מה שאני הכי טוב בו וזה ייצור. את ההפצה יעשה מי שטוב בזה”, וזה עובד. המדף ברשת שופרסל מרשים, מגוון רב של מוצרים וכולם מיוצרים בפרח.

פריכיות אורז מלא וכוסמת

צילומים: טלי ברנר

 

 

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*