האם טעם היין יכול להשתפר אם תותאם לו המוסיקה הנכונה? / טלי ברנר

מחקר חדש מראה כי אפשר להתאים צלילי מוסיקה לטעם של יין והמוסיקה תשפר את טעמו - קלרינט או חליל יכולים להדגיש טוב יותר יין לבן, בעוד רביעיית מיתרים תשתלב טוב יותר עם יין בורדו

יין ומוסיקה. צילום אילוסטרציה
יין ומוסיקה. צילום אילוסטרציה
מאת טלי ברנר
מאת טלי ברנר

מחקר של פרופ’ צ’רלס ספנס מאוניברסיטת אוקספורד ניסה להוכיח כי התאמה של צלילי מוסיקה ליינות מסוימים עשויה לשפר את טעמם. המוסיקה, כך על פי המחקר שתואר בנשיונל גיאוגרפיק, תדגיש טעמים כגון חמיצות או מתיקות עם מאפיינים מוסיקליים שונים.

התאמות של יין לאוכל מקובלות בתרבויות רבות. אתם יכולים להזמין כוס יין טוב ללוות את הארוחה שלכם, אולי שיראז פלפלי כדי לשפר את טעם הסטייק או שרדונה מעושן כדי להחמיא לעוף, אבל כמה מרגש יהיה אם יסתבר שאפשר לשפר את היין שלכם גם באמצעות מוסיקה? פרופ’ ספנס סבור, כי חושים נוספים יכולים להשפיע ואפילו להשלים טעמי יין. זה יכול להתרחש בשני אופנים:

ראשית, באמצעות העברת התחושה (transference sensation) – “אתה מקשיב למוסיקה שאתה באמת אוהב, וזה משפיע על מה שאתה חושב על מה שאתה אוכל ושותה”, מסביר פרופ ‘ספנס. שנית, ניתן להשתמש במוסיקה שנבחרה בקפידה או בצלילים מסוימים כדי “להדהד באופן קולי” את המשקה שלך.

יש צלילי מוסיקה שאנחנו מקשרים עם מתיקות ויש צלילים שאנחנו מקשרים עם מרירות וחמיצות, ואפילו, כפי שפרופסור ספנס מסביר, יש מוסיקה שיש לה ניחוח של תבלינים ושמנת. לדברי עורך המחקר, רוב האנשים נוטים לקשר צלילים נמוכים יותר עם טעמים מרים, בעוד שצלילים גבוהים יותר קשורים בטעמים מתוקים וחמוצים.

עם זאת, חשוב לציין כי למוסיקה אין את היכולת לשנות לחלוטין את מה שאתם טועמים. לדברי ספנס, מה שאפשר לעשות הוא להשתמש במוסיקה כדי למקד את תשומת הלב ולהעמיק יותר את חווית הטעם. לדבריו, “ככל שאנו מתרכזים במה שאנחנו טועמים, הטעמים נעשים יותר נוכחים”.

פרופ’ ספנס ערך את המחקר עם יצירות קלאסיות וכלים. הוא מצא כי קלרינט או חליל יכולים להדגיש טוב יותר יין לבן, בעוד רביעיית מיתרים תשתלב טוב יותר עם יין בורדו. למרות שהניסויים שלו התמקדו בעיקר במוסיקה קלאסית, לדבריו, החיבור הזה לא מוגבל למוסיקה מסוימת.  עקרונות המחקר שלו רלבנטיים לכל ז’אנר של מוסיקה.

לשם הדגמה, נשאל ספנס מה צריך להשמיע  עם יין Penfolds Grange מאוסטרליה, והוא משיב: “ובכן, משהו אוסטרלי כדי לשפר את האותנטיות הנתפסת של היין האוסטרלי הזה. הייתי מציע משהו קלאסי, בהתחשב במחקר שטוען כי האזנה למוסיקה קלאסית מעודדת אותנו להוציא יותר על אוכל ושתייה ונותנת לנו תחושת השתייכות חברתית. בנוסף אני סבור שצלילי צ’לו מדגישים את מרקם  היין”.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*