דג על הדן תובעת את הגושרים בטענה לניצול לא סביר של מי נחל הדן ובאחריות לתמותת הדגים בברכותיה

בתביעה נאמר, כי החל משנת 1982 פועלת בקיבוץ טורבינת מים הידרואלקטרית לייצור עצמי של חשמל לצורכי הקיבוץ, וכי החל מ-2013 הבחינה התובעת כי הקיבוץ מפעיל את טורבינת החשמל תוך שימוש חורג ובלתי מידתי במשאב המים שבמחסור, לצורך ייצור חשמל לחבריו על חשבון מים המוקצים לצורכי טבע בכלל ולצורכי גידול דגי הפורל בפרט

ברכות הפורל של דג על הדן. צילום מסך
ברכות הפורל של דג על הדן. צילום מסך

קיבוץ הגושרים נתבע בבית משפט השלום בתל אביב לשלם 2.3 מיליון שקלים לחברת קבוצת דג על הדן – פלגי הדן הבעלים והמנהלת של בריכות דגים (דגי פורל) ומסעדת דג על הדן המצויים בחוות שיאון שבגליל העליון. התובעת עוסקת במלאכת גידול דגים משנת 1978 ובתחום המסעדנות והתיירות משנת 1984.

בתביעה נאמר, כי החל משנת 1982 פועלת בקיבוץ טורבינת מים הידרואלקטרית לייצור עצמי של חשמל לצורכי הקיבוץ, ורוב החשמל המיוצר באמצעות טורבינת החשמל נצרך על ידי המשק עצמו ואת עודפי החשמל מוכר הקיבוץ לחברת החשמל.

לטענת התובעת, החל משנת 2013 היא הבחינה כי הקיבוץ מפעיל את טורבינת החשמל באופן בלתי סביר, תוך שימוש חורג ובלתי מידתי במשאב המים שבמחסור, לצורך ייצור חשמל לחבריו על חשבון מים המוקצים לצורכי טבע בכלל ולצורכי גידול דגי הפורל בפרט.

לדברי התובעת, הפעלה בלתי סבירה של טורבינת החשמל על ידי הקיבוץ גרמה ועודנה גורמת לירידת מפלס המים בנחל הדן בתדירות גבוהה, מצב הגורם להתחממות המים בנחל ומוביל לתחלואת דגים ולתמותת דגים הנובעת ממחסור בחמצן ובמים. בתביעה נאמר, כי במהלך השנים גרמה התנהלות הקיבוץ לירידה ניכרת בתהליך ייצור, דבר שהוביל לאובדן כלכלי ניכר לתובעת.

לטענת התובעת בימים 13 ו-20 לחודש יוני 2015  התחוור לה כי כתוצאה מפעילות מאסיבית של טורבינת החשמל ירד בצורה משמעותית מפלס המים בנחל וגרם לייבוש מאסיבי של בריכות גידול הדגים, והדבר הוביל ל”סטרס” בדגה ולגידול קיצוני ומידי בשיעור תמותת דגי הפורל בבריכות הגידול.

בתביעה שהוגשה באמצעות עו”ד ד”ר קובי קפלנסקי נטען, כי בעקבות הפעלתן החריגה של טורבינת החשמל על ידי הקיבוץ ברבות השנים בכלל ובפרט לנוכח אופן הפעלתה הבלתי סבירה בשני האירועים האמורים במהלך חודש יוני 2015, נגרמו לתובעת נזקים כבדים ונפגעה פעילוה העסקית באופן ניכר עקב תמותת הדגים.

התובעת מאשימה את הקיבוץ באחריות לתמותת הדגים, ובניצול מי נחל הדן באופן בלתי סביר באמצעות הפעלת טורבינת נחשמל באופן בלתי סביר ותוך שימוש חורג ובלתי מידתי, וכן בניצול מקורות המים המנותבים לצורכי טבע וחקלאות לצורך ייצור חשמל.

תגובת הגושרים: “הנושא בבדיקה של היועצים המשפטיים שלנו. התייחסותנו תינתן דרך בית המשפט”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*