ג’ין וטוניק – קוקטייל גם לימי קורונה / טלי ברנר

G&T הוא משקה בן כמעט 200 שנה, שעדיין תוסס, צעיר, מרענן ומתברר שמאוד רלבנטי, לפחות למניעת מלריה. למה מומלץ לשתות אותו דווקא עם עליית גל הקורונה הקיצי?

קוקטייל ג'ין & טוניק
טלי ברנר. צילום: שי שבירו

הידרוקסיכלורוקווין וכלורוקווין הן תרופות נגד מלריה, שככל הנראה לא עוזרות לטיפול בנגיף הקורונה. זאת, על פי נתוני אירגון הבריאות העולמי. הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ והנשיא ז’איר בולסונרו בברזיל חשבו אחרת והקפידו, על דעת עצמם, לקחת את התרופה באופן סדיר כטיפול מונע בקורונה. טראמפ אמנם לא חלה, אך בולסנרו נמצא חיובי לקורונה.

מהו הסוד של התרופות האלו? הן מכילות כינין. כינין הוא חומר שכבר לפני 400 שנה נמצא כיעיל נגד מלריה. הכינין הטבעי מופק מקליפת עץ הצ’ינצ’אה, עץ הכינין.

ג’ין וטוניק G&T הוא משקה בן כמעט 200 שנה, שעדיין תוסס, צעיר, מרענן ומתברר שמאוד רלבנטי – למה מומלץ לשתות אותו עם עליית גל הקורונה הקיצי? סיפורו לידתו של הקוקטייל הוא בהודו האקזוטית, במאה ה-17, עת מגיעים האנגלים להודו. שם, כמו באיזורים טרופיים אחרים, המלריה הייתה מחלה נפוצה. גם בישראל, כשהייתה מוצפת ביצות, קדחת הביצות קטלה במתיישבים. עד היום מלריה, שהיא קדחת הביצות, היא אחד מגורמי המוות העיקריים בעולם.

הידרוקסיכלורוקווין

טיפול מונע למלריה פותח כבר במאה ה-17 בשימוש בכינין במינונים גבוהים. החיילים האנגלים המוצבים בקולוניות הטרופיות היו מחויבים לקחת כינין. אבל הכינין מאוד מאוד מר!

החיילים האנגלים, שהתרופה מרה להם, מחפשים ומוצאים דרך למסך את טעם הכינין המר על ידי הוספת מתיקות ודילול במים וכך נולד המשקה – מי טוניק.

כאשר המתיקות אינה ממסכת מספיק את הטעם המר – הם הוסיפו ג’ין והרי המתכון לקוקטייל ג’ין וטוניק: סוכר, מי סודה, אלכוהול וכינין. הבריטים תושבי הקולוניות באזורים מוכי מחלת המלריה ערבבו את מי הטוניק במשקה האלכוהולי ג’ין, וצרכו אותו באופן שוטף כתרופה מונעת בעלת טעם סביר.

בשנת 2010 הוכרז ה-19 באוקטובר כיום הג’ין אנד טוניק.

אז עם עליית הגל השני של מחלת הקורונה, מומלץ להקפיד לשתות את הקוקטייל המרענן הזה. אולי לא יועיל למניעת קורונה, אבל בטוח לא יזיק ויצנן קצת את חום הקיץ.

אפשר גם לתבל עם פלח לימון או ליים, תפוז או אשכולית אדומה, מלפפון או רוזמרין. העיקר שיצנן, ירענן וימסך את המרירות.


הכותבת היא מהנדסת מזון  מעל 35 שנה. מרכזת את תחום התעשיה האורגנית בארגון לחקלאות אורגנית בישראל, חברה בוועדות רגולציה במזון בארץ ובעולם.

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*