גג המפעל קרס, מי עדן וכלל ביטוח תובעות 58 מיליון שקל מקבלנים ומבטחות

מי עדן בוטחה על ידי כלל ביטוח בפוליסה משולבת לביטוח אש מורחב ואובדן תוצאתי וחברת הביטוח תובעת תובעת להשיב לה את תגמולי הביטוח ששילמה בסך 24 מיליון שקל. מי עדן תובעת פיצוי בסך 33 מיליון שקל בגין נזקים והפסדים

מפעל מי עדן בקצרין. צילום מסך

חברת מי עדן והמבטחת שלה כלל ביטוח הגישו לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד כתב תביעה על סך 58.4 מיליון שקל בעקבות אירוע קריסת גג מפעל הייצור של מי עדן באזור התעשייה בקצרין במחצית חודש מרץ אשתקד, והנזק המוחלט שנגרם למבנה המפעל. הגג קרס בעת התקנת המערכת הסולארית לייצור חשמל עליו.

מי עדן מבקשת לפצותה בגין נזקיה והפסדיה בסכום של כ-33 מיליון שקל, ואילו כלל שביטחה את מי עדן בפוליסה משולבת לביטוח אש מורחב ואובדן תוצאתי, מבקשת להשיב לה את תגמולי הביטוח ששילמה למי עדן בסך כולל של כ-24 מיליון שקל.

הנתבעים בכתב התביעה הם חברת בראשית סולאר מבני ברק העוסקת בהקמה ותפעול מערכות סולאריות; הבעלים של חברת מהנדסים, מתכננת ומפקחת על פרויקטים של התקנת מערכות סולאריות על גגות מבנים וחברה קבלנית ששימשה כקבלן לביצוע עבודות הקמת המערכת הסולארית על גג מפעלה של מי עדן. בנוסף נתבעות הראל ואיילון, המבטחות של הנתבעים.

בכתב התביעה נאמר כי בעת ביצוע עבודות ההתקנה של המערכת הסולארית על גג המפעל של מי עדן, קרס גג המבנה על המפעל, על קווי ומערכי הייצור ועל המתקנים והמכונות שבמפעל. קריסת הגג הביאה לכך שמבנה המפעל באגף המכיל את כל מערך האריזה בשטח של כ-4,000 מ”ר היה נתון לסכנת התמוטטות כללית, ומאחר שגג המבנה קרס על המכונות והציוד שנמצאו בו, נגרמו נזקים כבדים למערכי האריזה, למכונות הייעודיות, לציוד ולמלאי.

בתביעה נטען כי בעקבות קריסת גג המבנה נגרם נזק מוחלט למבנה, לקווי הייצור, האריזה והמכונות, באופן שגרם גם להשבתת מערך הייצור, האריזה והמשטוח במבנה.

כתוצאה מנזקים אלה נגרמו למי עדן נזקים והפסדים בסכום העולה על 58 מיליון שקל ולאחר הפחתת תגמולי הביטוח שהתקבלו מכלל, מגיע שיעור ההפסד לכדי סך של כ-33 מיליון שקל. בתביעה נטען כי התרחשות אירוע הקריסה הינה תוצאת שילוב גורמים שחברו יחדיו בהתרחשות האירוע שעיקרם – ביצוע ותכנון לקויים ורשלניים, אישור הנדסי לחיזוק הגג באופן רשלני, תכנון הנדסי לקוי ורשלני והיעדר פיקוח ו/או פיקוח רשלני.

התביעה לפיצויים הוגשה נגד היזם והקבלן שהיו אחראים לביצוע הפרויקט, והמהנדס והמתכנן אשר נתן את ההנחיות לחיזוק הגג טרם התקנת המערכת הסולארית ולאחר מכן אישר את הקמת המערכת על גג המבנה ללא כל הסתייגות. כמו כן מוגשת התביעה כנד הראל שביטחה את פרויקט הקמת המערכת הסולארית ואת אחריות הקבלנים שגרמו לנזק כלפי מי עדן, וכנגד איילון שביטחה את חבות הנתבעים.

בכתב התביעה מצוין כי בעקבות קריסת גג המבנה והנזק המוחלט שנגרם למבנה, ניתנה הוראה להריסתו באופן מבוקר ולבנייתו המחודשת. עוד מצוין כי מי עדן יזמה תוכנית להרחבת מפעלה לייצור ושיווק של קו מוצרים חדש של בקבוקי סודה שמקורם במים מינרלים בחודש יוני אשתקד, אולם בעקבות הנזק למפעלה, נעצרה התוכנית לפי שעה בהיעדר כל אפשרות להשלמת התקנת קו הייצור עד לחודש יוני בשנה זו לפחות.

מחברת בראשית סולאר נמסר: בעקבות האירוע נגרמו לחברתנו נזקים כבדים הנאמדים בימים אלה. כתב התביעה לא הומצא לנו ולא לעורך דיננו מור חן המלווה את האירוע, ביחד עם השמאי שי דבי והמומחים מטעמו מאז התרחשות האירוע. לכשנקבלו, נלמד אותו ונגיב.

מיתר הנתבעות לא התקבלו תגובות.

  • הידיעה פורסמה לראשונה בפוליסה, עיתון הביטוח והפיננסים

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*