בקשה לאישור ייצוגית נגד גלידה שטראוס בעקבות דליפת האמוניה מהמפעל בעכו

לטענת המבקשים, הגם שאירוע הדליפה הסתיים ללא הרוגים בנפש, הוא פגע פגיעה משמעותית בתושבים ובעסקים בטווח הדליפה, הן במישור הממוני נוכח השבתתם לחצי יום, והן במישור הלא ממוני נוכח החשיפה לאמוניה שלצד מפגע הריח, היא אף מטילה אימה בשל ההשלכות הבריאותיות הקשות שיכולות להיות לחשיפה כזו

כוחות ההצלה במפעל גלידות שטראוס בעכו. צילום: מד"א

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה כנגד חברת גלידת שטראוס בגין אירוע דליפת האמוניה ממפעלה בעכו בסוף השבוע שעבר. בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה נאמר כי בצהרי יום ה-27 ביוני 2019 הודיעו שירותי הכיבוי וההצלה כי בשל אירוע דליפת אמוניה ממפעלה של החברה יש לפנות את האזור הסמוך למפעל, לרבות קניון סמוך ותחנת רכבת, וכי משך כ-4 שעות היה אזור בטווח של מאות מטרים מהמפעל חסום לתנועה, והתושבים התבקשו להסתגר בבתיהם, ורק בשעה 18:00הודיעה עיריית עכו כי ניתן לחזור לשגרה.

לדברי המבקשים: ויוויאן ג’ובראן, אח’לאס עבוד ונאסר בשתאווי, אירוע הדליפה לא היה בגדר הפתעה. לטענתם המפעל של חברת גלידת שטראוס, הממוקם בלב אזור מסחר ומגורים בעכו, כולל תשתיות בהם כ-17 טון אמוניה, וכי זה שנים ארוכות מתריעה עמותת אזרחים למען הסביבה על הסיכון שבקיום מפעל שפעילותו מצריכה אמוניה בסמיכות למגורים ועסקים, ואולם ההתרעה שהתריעה לא נשמעה.

עוד מציינים המבקשים, כי אף המשרד להגנת הסביבה עמד על הקשיים שבאחזקת אמוניה בקרבה כה גדולה למגורים ועסקים שהם בבחינת רצפטורים ציבוריים כמשמעותם בחוזר מנכ”ל המשרד לגבי מדיניות מרחקי הפרדה במקורות סיכון נייחים, ועל פי מיטב הידיעה, המשרד התנגד למתן היתר הרעלים למפעל.

בבקשה נאמר, כי רק ביום הדליפה לאחר האירוע שבנס לא הסתיים באסון שכלל הרוגים בנפש, הודיעה עיריית עכו כי תפעל להרחקת המפעל מהשטח האורבני הצפוף בו הוא נמצא.

לטענת המבקשים, הגם שאירוע הדליפה הסתיים ללא הרוגים בנפש, הוא פגע פגיעה משמעותית בתושבים ובעסקים בטווח הדליפה, הן במישור הממוני נוכח השבתתם לחצי יום, והן במישור הלא ממוני נוכח החשיפה לאמוניה שלצד מפגע הריח שהיא מהווה אף מטילה אימה של ממש בשל ההשלכות הבריאותיות הקשות שיכולות להיות לחשיפה כזו בהיקף משמעותי.

בבקשה נאמר כי נוכח העובדה לפיה טרם נחשפו מלוא הנתונים על אודות היקף האמוניה שדלפה, לא ניתן בשלב זה לכמת בצורה מדויקת את היקף הנזק הקבוצתי, אך ברור כי בשים לב לחומרת האירוע הוא עולה על 2.5 מיליון שקל.

מיוניליוור נמסר: “נלמד את הבקשה האמורה ונגיב בבית המשפט”.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*