אגסים: כל הסיבות לבחור בהם / מאת רונית ציוני

בארץ משווקים שלושה זנים פופולריים של אגסים אמריקאיים: בוסק, אגס בצבע חום, השומר על צורתו גם במהלך בישול בטמפרטורות גבוהות ולכן מתאים לצלייה או אפייה, ואגסי האנג'ו הירוק והאדום. אגסים הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך, עשירים בוויטמין סי ובסיבים תזונתיים. ביחידת אגס בינונית יש כ-50 קלוריות בלבד

סלט טונה עם אגסים אמריקאיים על ברסקטה. צילום באדיבות יובל בר-נר

לא תאמינו, אך ישראל נחשבת למעצמה בכל הנוגע לצריכת אגסים, כשמדי שנה כ-35 אלף טונות אגסים נחטפים מהמדפים – מתוכם כ-25 אלף טונות גדלים בארץ והשאר מיובאים מאירופה ובעיקר מצפון מערב ארה”ב, ממדינות כמו וושינגטון ואורגון לרגלי הרי הרוקי’ס המושלגים, המתמחות בגידולי אגסים כמו אנג’ו ירוק ואדום ובוסק חום הפופולריים בארץ. אלה אגסים עסיסיים מאד עם טעם קרמלי מתוק-חמצמץ.

מועצת האגסים האמריקאית בישראל מייצגת כ-1,600 מגדלי אגסים בצפון מערב ארה”ב במדינות וושינגטון ואורגון. בארץ משווקים שלושה זנים פופולריים במיוחד של אגסים אמריקאיים: בוסק, אגס בצבע חום, השומר על צורתו גם במהלך בישול בטמפרטורות גבוהות ולכן מתאים לצלייה או אפייה, ואגסי האנג’ו הירוק והאדום, אגסים עזי טעם, עסיסיות ומתיקות. הפקת מתכוני אגסים אמריקאים לחגיגת ט”ו בשבט 2019, המופיעים בעמוד זה הם באדיבות יובל בר-נר והשף חגי לרנר.

פוקאצ'ה עם אגסי בוסק חומים. צילום: באדיבות יובל בר-נר
פוקאצ’ה עם אגסי בוסק חומים. צילום: באדיבות יובל בר-נר

המדפים אצל הירקן, במכולת ובסופר מציעים מגוון רחב של פירות. הדיאטנית הקלינית *רונית ציוני מסבירה מדוע כדאי לבחור דווקא באגסים בכל ימות השנה. 

אגסים בכל ימות השנה / מאת רונית ציוני

רונית ציוני
הדיאטנית רונית ציוני

בימיו של המלך לואי ה-14, ששלט במאה ה-17 בצרפת, היו האגסים למותרות שרק האצולה יכלה הייתה ליהנות מהם. בימינו האגסים הם פרי עממי לכל דבר ועניין, ואפשר ליהנות מהם בכל סופר או מכולת שכונתית – וכמובן מהיתרונות התזונתיים והקולינריים שלהם בכל ימות השנה.

מבין מגוון הפירות שניתן לבחור ביניהם, ישנן סיבות רבות מדוע כדאי לבחור באגסים. אגסים הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך, כלומר, חלה עליית מתונה של הסוכר בדם כתוצאה מאכילתם. זהו נתון חשוב ביותר עבור אנשים הרוצים לשמור על בריאותם ומשקלם, ולהימנע מהתפתחות סוכרת מסוג 2. חשוב להבין כי צריכה של פחמימות בעלות אינדקס גליקמי גבוה, ופירות הם למעשה סוג של פחמימה, עלולה להגביר את פעילות הלבלב, להתיש אותו ולאט לאט לסייע בהתפתחות סוכרת מסוג 2. בנוסף, צריכה של מזונות מסוג זה מובילה לרוב ליצירת שומנים. הבחירה באגס היא בחירה נכונה שתשמור על בריאותנו ומשקלנו. פרי זה מסייע לנו בשמירה על ערנות וחיוניות בפעולותינו היומיומיות.

סלט קיסר עם אגסי בוסק אמריקאיים. צילום באדיבות יובל בר-נר
סלט קיסר עם אגסי בוסק אמריקאיים. צילום באדיבות יובל בר-נר

הוויטמינים שיש באגסים הם סיבה נוספת לבחור בהם. הוויטמין העיקרי בפרי זה הוא ויטמין C, שהגוף שלנו אינו יכול לייצר אותו בעצמו. ויטמין זה חיוני לתהליכים פיזיולוגיים שונים, כולל בנייה של הקולגן בעור, לבריאות העצמות, חיזוק המערכת החיסונית, והגנה מפני רדיקלים חופשיים. האגס מספק גם כמות טובה של אשלגן ונוגדי חמצון.

סיבה נוספת לצרוך אגס בתפריט היומי הם הסיבים התזונתיים שיש באגס. סיבים תזונתיים- כ-3 גרם סיבים לכל 100 גרם פרי. הם מסייעים לנו בשמירה על פעילות תקינה של מערכת העיכול, במניעה של רמה גבוהה של כולסטרול וסוכר בדם, וביצירת שובע מתמשך לאחר ארוחה המכילה אגסים.

מחקר שהתפרסם באחרונה, אשר נעשה על יותר מ-51 אלף נשים בגיל המעבר, גילה כי הסיכון לסרטן שד ירד ב-34% בקרב נשים שצרכו כמות משמעותית של סיבים תזונתיים שמקורם בפירות. חשוב לדעת כי מומלץ לצרוך את האגסים בצורתם הטבעית, יחד עם קליפתם. בישול האגס יעלה את הערך הגליקמי שלו, ויגרום לאובדן חלקי של הוויטמינים שבתוכו. גם ריסוק האגסים יוביל לעליית הערך הגליקמי של הפרי, לכן ההמלצה היא על יחידת פרי ביום בתפריט שלנו.

בצד כל זה, יש לאגסים יתרון קולינרי משמעותי. הטעם המיוחד של הפרי והעסיסיות שלו יכולים לשדרג מנות רבות, החל מסלטים, דרך תבשילים וכלה בקינוחים ובמשקאות. ישנם סוגי אגסים האפקטיביים ביותר בזמן בישול ואפייה וניתן להשיג מתכונים נפלאים להכנת טארטים, מאפים ועוד. בנוסף, במציאות בה דיאטות לרוב נכשלות בגלל חוסר הנאה מהתפריט המוצע, אגסים הם פתרון נהדר להעשרת התפריט ללא מחיר קלורי או שומני. ביחידת אגס בינונית בגודלה יש כ-50 קלוריות בלבד. בדרך זו אנו מקטינים את הסיכוי של אנשים לסבול משעמום קולינרי בזמן שהם שומרים על תזונה נכונה ובריאה, ובכך מגבירים את הסיכוי לשמור על אורח חיים בריא לאורך זמן.

אגסים, כמו בננות ואבוקדו, לעולם לא יבשילו על העץ. לכן, לאחר הקטיף אפשר לאסם אותם בתנאי קירור מתאימים ולשווק אותם לאורך כל השנה. בחנות או בסופר נמצא אגסים קשים. כדאי לשים אותם בקערה ולקשט את השולחן ומידי פעם לבדוק להם את הצוואר. כשהצוואר מתרכך סימן שהם בשלים, מתוקים ועסיסיים מאד. אז כדאי להכניס למקרר והם יישמרו לעוד שבוע.


 

*רונית ציוני, דיאטנית קלינית B.Sc, M.Sc, RD מומחית לטיפול בהשמנה ואכילה רגשית. זה כ-11 שנים מנהלת קבוצה של מרפאות פרטיות לטיפול רב תחומי בהשמנת היתר

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*