שטיבל תובעת מהמבטחת 37 מיליון שקל עקב נזק כבד שנגרם לחיטה המאוחסנת בסילואים

נטען כי מגדל ביטחה את שטיבל, שבבעלותה חמש טחנות קמח ברחבי הארץ, בפוליסת ביטוח "לעסק המסחרי". התביעה היא עקב נזק גדול שנגרם לממגורות לאחסון החיטה שבאסמי רות במפרץ חיפה בעקבות חדירת מים תת קרקעית אל הסילואים לאחר שהתבקעו. לשיטת הנתבעת, חלה באופן טבעי הרעה הדרגתית, פחת ובלאי באיטום

סילו לאחסון חיטה של שטיבל. צילום מסך

מגדל נתבעת לשלם תגמולי ביטוח בסך 37 מיליון שקל לחברה המשפחתית שטיבל מחיפה המתמחה בייצור טחינה אריזה ושיווק רחב של קמחים, מוצרי טחינה ותערובות מוכנות לאפייה וכן ביבוא ואחסנת חיטה (מאחסנת חלק ממלאי החירום של גרעיני החיטה עבור המדינה). בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי נאמר כי מגדל ביטחה את החברה שבבעלותה חמש טחנות קמח ברחבי הארץ בהן היא מייצרת ומשווקת את מוצריה לתעשיית המזון למגזר המוסדי ולמגזר הקמעונאי, בפוליסת ביטוח “לעסק המסחרי”.

באחד הימים בחודש אוגוסט 2018, בעת הוצאת החיטה מאחד הסילואים (מכלי קיבול המיועדים לאחסון חיטה) שבממגורות לאחסון החיטה שבאסמי רות במפרץ חיפה, שם הפעילה שטיבל בין היתר את עסקיה, התברר לפתע כי כמות רבה של חיטה ניזוקה ונמצאה רטובה. בדיקת תכולה של שלושת הסילואים האחרים העלתה כי גם בהם נרטבה החיטה.

תחילה סברה שטיבל כי מדובר בחדירות מים מהגג של כל אחד מארבעת הסילואים ולפיכך ביצעה עבודות בינוי קירוי ואיטום בהתאם. ברם בסמיכות לאחר מכן התחוור לשטיבל כי החיטה עודנה יוצאת רטובה מכל אחד מארבעת הסילואים. לאחר ריקונם וניקיונם נמצא כי הרטיבות אינה קשורה לחדירת מי גשם אלא לחדירת מים תת קרקעית (מי תהום) אל תוך הסילואים לאחר שהתפוצצו, התבקעו, ומי נגר תחתון חדרו אל כל אחד מהם.

בכתב התביעה נאמר כי המים שפרצו אל תוך הסילואים הסבו נזק רב לשטיבל ובכלל זה גרמו לנזקים כבדים: למבנה הבטון של כל אחד מהסילואים, לחיטה המאוחסנת בהם, למערכת שינוע הגרעינים ולנזקים נוספים.

לדברי שטיבל, באמצעות משרד עורכי הדין קפילנסקי, במשך כל עת השבתת הפעילות והשימוש בסילואים היא נאלצה לאחסן את גרעיני החיטה באתרי ממגורות אחרים וחיצוניים – דבר שהסב ומסב לה נזק של מיליוני שקלים. כמו כן עד היום עומדים הסילואים בשיממונם וזאת מתוך ציפייה כי מגדל תשלם לה את תגמולי הביטוח עבור פעולות הכינון של הסילואים ומערכותיהם, אשר ניזוקו כליל בעקבות קרות מקרה הביטוח.

שטיבל מציינת כי היא רכשה ממגדל ביטוח בעלות גבוהה מאוד, המעניק כיסוי ביטוחי רחב מאוד לכלל פעילותה ועיסוקה הכלכלי אשר נותן מענה למקרה הביטוח האמור. שטיבל מציינת כי סברה והבינה כי מקרה הביטוח מכוסה על ידי מגדל וישולמו לה תגמולי ביטוח, ואולם היא התבדתה עת התחוור לה כי מגדל התנערה ממתן כיסוי ביטוחי בגין האירוע בטענות שווא לפיהן טענתה להתרחשות המקרה נמצאה “לא סבירה”.

מגדל טענה עוד, על פי התביעה, כי בהתאם לממצאי בדיקות המומחים מטעמה נמצא כי הנזק לסילואים “אירע כתוצאה מתכנון שהיה רלבנטי לתקופה בה נבנו הסילואים בשנות ה-60 של המאה הקודמת” ולשיטתה “חלה באופן טבעי הרעה הדרגתית, פחת ובלאי באיטום הסילואים”. שטיבל מבקשת מבית המשפט לחייב את מגדל לשלם לה 37 מיליון שקל בגין שיקום הממגורות וההוצאות הנלוות לנזקי התבקעותם, התפוצצותם וחדירת מי נגר תחתי אליהן.

תגובת מגדל לא התקבלה עד סגירת הגיליון.


הידיעה פורסמה לראשונה בפוליסה, עיתון הביטוח, הפנסיה והפיננסים.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*