שופרסל ויוחננוף תובעות רשויות מקומיות בהן הן מפעילות חלק מסניפיהן בגין אי פינוי הפסולת

לטענת רשתות המזון, הרשויות המקומיות הנתבעות מתנערות באופן פסול ומקומם מחובתן החוקית והבסיסית על פי דין לדאוג לפינוי האשפה מסניפיהן הפועלים בתחומי השיפוט שלהם. לכן הן נאלצות לפנות באופן עצמאי את האשפה שהיא רגילה לחלוטין ודומה אוזהה במאפייניה ובהרכבה לאשפה ביתית

משאית אשפה. צילום אילוסטרציה

רשתות המזון שופרסל ויוחננוף הגישו תביעות כספיות כנגד הרשויות המקומיות בהן הן מפעילות חלק מסניפיהן בגין אי פינוי הפסולת המופקת מסניפיהן.

שופרסל הגישה לבית משפט השלום בחיפה תביעה על סך 1.2 מיליון שקל כנגד עיריית קרית ביאליק, ואילו רשת יוחננוף הגישה לבית משפט השלום בראשל”צ תביעה על סך 1.3 מיליון שקל כנגד עיריית פ”ת. שופרסל ויוחננוף מבקשות מביהמ”ש לחייב את עיריות ראשל”צ וקרית ביאליק להשיב להן את הוצאותיהן בגין פינוי האשפה ששולמו על ידן לקבלן אשפה חיצוני / פרטי, נוכח סירובן לפנות את האשפה המופקת בסניפיהן בקניון הקריון (שופרסל דיל) בקרית ביאליק, ובסופרמרקט שבאזור התעשיה סגולה בפ”ת.

בנוסף הוגשה עתירה מנהלית על ידי רשת רמי לוי שיווק השקמה כנגד עיריית בית שמש לחיובה בפינוי הפסולת המופקת בסופרמרקט שלה ברחוב יגאל אלון בעיר.

לדברי שופרסל, יוחננוף, ורמי לוי שיוק השקמה, הרשויות המקומיות פ”ת, בית שמש, וקרית ביאליק מתנערות באופן פסול ומקומם מחובתן החוקית והבסיסית על פי דין לדאוג לפינוי האשפה מסניפיהן הפועלים בתחומי השיפוט שלהם. אשר על כן הן נאלצות לפנות באופן עצמאי את האשפה שהיא רגילה לחלוטין ודומה / זהה במאפייניה ובהרכבה לאשפה ביתית.

חוק העזר נטען בפנייה לבית המשפט, מטיל על הרשויות המקומיות את החובה הבלעדית להעניק שירותי פינוי אשפה מלאים לכלל הנכסים אשר בתחומי השיפוט שלהן. ואולם הנתבעות במקרה הנדון העמידו את התובעות בפני תכתיב פסול ועובדה מוגמרת, לפיהם הן מסרבות לפנות את האשפה מחצריהן, ונטל הפינוי ומימונו הוטל עליהן במלואו.

כל זאת, שעה שהן מפנות על חשבונן את כל האשפה המיוצרת על ידי מגזרי המגורים שבתחומי השיפוט שלהן, דבר המהווה אפליה פסולה של התובעות ביחס למגזר המגורים. זאת, כאשר הארנונה הנגבית מהן היא גבוהה משמעותית מהארנונה המשולמת על ידי מגזר המגורים שצורך שירותים גדולים בהרבה מאלו שהן צורכות.

תגובת עיריית פתח תקווה

תגובת פ”ת: “בהתאם להוראות חוק העזר של פתח תקווה לפינוי אשפה, יש לראות בכל האשפה שמפיקה ומייצרת רשת יוחננוף כפסולת מפעל, ועל פי פסקי דין של בית המשפט העליון בסוגיה (למשל בעניין ביג נגד קרית גת) בהם אומץ העקרון ‘המזהם משלם’ הוחלט מצד אחד שלא לחייב את הרשת בתשלום אגרת פינוי אשפה כפי שהחוק מאפשר, ומנגד, שלא לפנות את האשפה שהינה תעשייתית במהותה ובכך הרשת עושה פינוי עצמי של הפסולת שהיא מייצרת ומהווה חלק בלתי נפרד מכלל ההוצאות של המפעל, כפי שנקבע בפסיקת בתי המשפט העליון בסוגיה, וזאת אף בהתאם וברוח נהלי משרד הפנים בנושא זה”.

תגובת עיריית קרית ביאליק לא התקבלה עד כה.

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*