פרץ של עסיסיות בתערוכת אגרומשוב / מאת טלי ברנר

השף אייל שני, שהסביר לנו למה אנחנו כל כך אוהבים עגבניות, עמד בראש צוות השופטים בתחרות לבחירת עגבניית השרי הטעימה ביותר. והייתה גם תחרות לבחירת התפוח הטעים ביותר

תחרות עגבניית השרי הטובה ביותר. השף אייל שני במרכז. צילום: טלי ברנר
טלי ברנר. צילום: שי שבירו

מפי השף אייל שני למדנו למה אנחנו כל כך אוהבים עגבנייה והסיבה היא – לא תאמינו – שהיחס בין המתיקות לחמיצות זהה ליחס בחלב אם. את המידע הזה קיבלנו בתערוכת אגרומשוב 2022 בבנייני האומה בירושלים, שהתקיימה ב-5 בספטמבר השנה. שני עמד בראש צוות השופטים בתחרות, שהתקיימה במסגרת התערוכה, לבחירת עגבניית השרי הטעימה ביותר.

בשנים האחרונות נשמעת יותר ויותר הטענה שהפירות והירקות איבדו את הטעם. חוקרים ומפתחי זנים בחברות מחפשים את הסוד ל”טעם של פעם”. בתערוכת אגרומשוב 2022, שנערכת זו השנה ה-31, נערכו שתי תחרויות טעימה: בחירת עגבניית השרי הישראלית הטעימה ביותר והתפוח הישראלי הטוב ביותר.

אצטט מדברי מנחה תחרות עגבניית השרי הטעימה ביותר, אלי אהרון: “אייל שני הוא ללא כל ספק מלך העגבנייה, הוא מדבר אל העגבנייה – אבל העגבנייה גם עונה לו”.

הלוחש לעגבניות בפעולה. השף אייל שני. צילומים: טלי ברנר

לעגבנייה צריך להיות טעם של עגבנייה ועוד תכונות כמו ארומה וקשיות ומרקם ועסיס מתפרץ, ושוב הוזכר העניין שהעגבנייה היא פרי ולא ירק.

יש גנטיקה ויש אגרוטכניקה

רובנו מאוד אוהבים את העגבנייה, ללא קשר להגדרתה הבוטנית. שני הציע רעיון לסיבה לאהבה המיוחדת לעגבנייה והיא שהיחס המדויק בין המתיקות לחמיצות (הסוכרים והחומצות) שבעגבנייה זהה לחלב אם.

ואיך מגיעים ליחס המדויק? יש גנטיקה ויש אגרוטכניקה, כך מסבירה שלי גנץ, מנהלת תחום העגבניות באירגון מגדלי הירקות. הגנטיקה מטופחת על ידי המפתחים. האגרוטכניקה מתייחסת למקום הגידול, סוג הקרקע, האור, האיוורור, איכות המיים והמליחות. מתי נקטפה העגבנייה וכמה זמן עמדה בשמש.

ישראל יודעת לפתח עגבניות ועגבניית השרי נחשבת לפאר הפיתוח הישראלי. שני גם מציע לפתוח בוטיק למכירת עגבניות בלבד, באיכויות שונות ובמחירים שונים.

במקום הראשון זכתה עגבנייה, שעדיין איננה זמינה לשוק ועדיין אין לה שם. היא נקראת 605271 של חברת סינג’נטה.

במקום שני זכתה העגבנייה לוץ של חברת טופ זרעים.

במקום השלישי – עגבניית שרי צהובה, ויטני צהובה של חברת הזרע.

התפוח הטעים ביותר

לקראת ראש השנה הקרב, נערכה גם תחרות התפוח הטעים ביותר. עמוס לוין – יו”ר שולחן תפוח במועצת הצמחים, משתף בהתמודדות עם היבוא מחו”ל, אבל מבטיח שהן הטעם והן המחיר יכריעו את הכף לטובת התפוח הישראלי הטעים ביותר לחיך הישראלי. שני מוסיף שבסיוריו בחו”ל, ובעיקר בארה”ב, מלכת התפוחים. אחת החוויות שהוא מעדיף היא לעצור ליד עץ תפוח, לקטוף ולאכול. הטעם נפלא אבל הוא חושב שטעמו של התפוח הישראלי הוא הכי טוב בעולם.

התפוח שזכה במקום הראשון היה הגאלה.

תחרות התפוח הטוב ביותר

הכותבת היא מהנדסת מזון, מרכזת את תחום התעשייה האורגנית בארגון לחקלאות אורגנית בישראל וחברה במסדר אבירי הגריל מאז 2009

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*