עמק הרון, צינור החיים הטובים

בבקבוק שלנו, בערב החגיגי, מצאנו יין שמצטיין בכל התכונות הכתובות בספר היין, יחד עם טעמים של פרי בשל, דובדבנים ושזיפים צרובים משמש חזקה. האמת כתובה על כל בקבוק

עמק הרון. צילום: ויקימדיה Torsade de Pointes
מאת מיכאל בן יוסף

VACQUEYRAS 2017 AOC – Famille Perrin – Valle du Rhone

לאחר טעימה דשנה, יחד עם מאכלים מודגשים, התעוררתי מחבק את עמק הרון המרשים והמלטף, העמק שנותן לכל יינותיו חותמת עצמית של אקלים, של זנים, של המושג “טרואר” בשימוש הרבים המופיע עם כל יין טוב. רק מתי מעט מחברים אותו ליין שבכוס, לנחל הרון, למים הכחולים אדומים בשעות בהן השמש שוקעת. קוט דו רון או חופי נחל הרון נחשב לאזור חם עד חם מאוד בחודשי הקיץ הלוהטים שבהם השפעת השמש מורגשת היטב על הגפן והיין.

ACQUEYRAS 2017 AOC
ACQUEYRAS 2017 AOC

כרגיל בצרפת, האזור תחת פיקוח קפדני, חוקים על חוקים, מגבלות בשמות והגדרות שונות, כולל זני הענבים המומלצים וגם המותרים. לא פחות מ-13 זנים מאושרים, כל יין והממסך שלו, כמובן כל יין וסוד הממסך השמור בין אוזני היינן. בבקבוק שלנו, בערב החגיגי, מצאנו יין שמצטיין בכל התכונות הכתובות בספר היין, יחד עם טעמים של פרי בשל, דובדבנים ושזיפים צרובים משמש חזקה. לעתים, לא קל להם לייצר יין מענבים “חמים ויבשים” ביטוי של יינני המקום. האמת כתובה על כל בקבוק: עמק הרון בהגדרתו מהווה יין בעל גוף, חוזק אלכוהולי ומלא טעמים מוגדרים, טעמים חזקים ומאוד פירותים. אולי עד ריבתיים בשנים גשומות.

נחל הרון הזורם בקצב מהיר מצפון לדרום ומחלק את האזור החקלאי כ-Aorta מלאה שפע של מוצרים מקומיים, צינור חיים של החיים הטובים והבריאים. החופים משני צדי הנחל ערוכים לקבל את המבקרים עם תוצרת מקומית, טבעית וירוקה אמיתית. דגי הנחל, תרנגולות חיות או מרוטות נוצות, גבינות ובשרים מעושנים, ירקות היישר מהגינה וכמובן יין. הרבה יין, כל חקלאי והיין שלו, ללא כל פיקוח או סטנרטיים (לבית הפרטי). יין ביתי, יין של המשפחה, יין לחגים ויין לכל יום.

לא כאן המקום לדקלם את 13 הזנים המורשים, כאשר אין לנו ידע בדוק  איזה מהם מהווים חלק מהממסך שבבקבוק הטעים, הנמזג בכף לכוסותינו. נזכיר רק את הבולטים, המוכרים ואולי הטעימים בין כולם: הגרנש וה-Cinsault כוכבים מובילים יחד עם הסירה וה-Mourvedre, זנים מוכרים גם בכרמי ישראל, לעתים, כמעט באותו אקלים, על שיפועים דומים, אך על קרקע שונה.

כן, עוד פעם הטרואר מדבר, וכאן בעמק הרון אף חזק יותר. עבדכם הנאמן “חרש” את האזור, ראשית על יינותיו ושנית על יופיו וההיסטוריה ארוכת שנים שמלווה את הנחל הגדול, המספק למבקר חוויה קולינרית, אולפקטיבית (של טעמים וניחוחות) ואומנותית.

עם בטן מלאה ומעט יין בראש, טיול היסטורי בין חורבות השאטו של ה-Pontif Pope Jean XXII משנת 1321 הוא חובה. יש לרקוד על גשר אביניון, ובהמשך ללמוד על אותה משפחה מפורסמת, Perrin – שמצליחה משנות 1909, בעזרת הדור החמישי, לייצר יינות עם סמל של Beaucastel כהמשך לאותה שושלת מכובדת.

האזור כולו גפנים, ולעתים כדאי להתארח בבית פרטי עם מוצרים בעלי “צבע מקומי” – couleur locale, טעימים ואופייניים. לחם שחור אפוי בבית, מאכלי תנור המחומם הרבה שעות, חמאה מהגורן ויין של בעל הבית. זה סיפור חיי, כל פעם חזרתי, וכל פעם היה טוב יותר. עמק הרון משמש סמל של צרפת המקבלת אורחים. רצוי לדעת מעט צרפתית, זה עוזר. לחיים!

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*