מלכת הבטטות הלבנות

מתברר שיש 20 זני בטטות חדשים, עם תכונות וצבעים שונים ומשופרים. כולם נבחנו אך רק אחד הוכתר על ידי משרד החקלאות והוא זהוב מבחוץ ולבן מבפנים

בטטה לבנה

אז מהו זן הבטטה שיאריך ימים? מהו הזן שיכבוש את השוק? אילו מהזנים עוד יגיעו אלינו לחנויות? במהלך השנה האחרונה, בוצעו  במשרד החקלאות מבחנים של 20 זנים חדשים שטרם אוקלמו בישראל. מתוכם, נמצאו חמישה זנים של בטטות לבנות וייחודיות כאשר לכל אחת מאפיינים שונים.

במקום הראשון הוכתר הזן האמריקאי טרוויס (Travis) המוביל מבין הבטטות הלבנות: הוא זהוב מבחוץ ולבן מבפנים. הזן החדש מניב כ-3 טונות לדונם, ורובו באיכות גבוהה. ואם שואלים את המומחים של המשרד, הם צופים כי זהו הזן הנבחר, שאם ייקלט בשוק המסחרי, נוכל לפגוש אותו בעוד מספר שנים בחנויות. מלבד צבעיו הייחודיים, הזן החדש מאופיין בתכולת חומר יבש גבוהה במיוחד, דבר שכתוצאה ממנו יש ספיחה מעטה של שמן במהלך הטיגון, כך שהבטטה תהיה מצוינת ללביבות המתוכננות או לצ’יפס הפריך, וכן למוצרי תעשיית הצ’יפס בכללותה.

במקום השני, הגיע היישר מסין הזן הוורוד – זושו 18 (Xushu 18): מבחוץ הוא מזכיר את הבטטות המוכרות לנו בצבע ורוד בהיר, אך אם נחצה את הבטטה, נגלה בפנים בטטה לבנה. זן הבטטה זושו 18 הוא הזן המוביל בסין ומצטיין בטעמו. עם זאת, הזן החדש מאופיין בקליפה דקה מה שמקנה לו מראה לא מזמין וכן עלול לפגוע באיכות הירק ובחיי המדף שלו.
במקום השלישי והמכובד ניתן למצוא את הזן טנזניה (Tanzania) שמוצאו במזרח אפריקה. מדובר בזן שמבחוץ הוא לבן וכשחוצים את הבטטה, מגלים גוון צהבהב. הזן החדש הוא אמנם זן בעל פוטנציאל גדול לגידול, ויכולת ספיחת השמן מועטה במיוחד. עם זאת, מדובר בזן שנרקב בקלות, תוך פחות מחודש, ובפועל היבול שלו נמוך ביחס למתחריו. כל אלו מביאים לכך שמדובר בזן בעל סיכויים נמוכים למסחר בשוק.
כנס הבטטות נערך בקריה החקלאית בראשון לציון – במשרד החקלאות.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*


UA-93906092-1