מחקר: צריכת מזון אורגני יכולה להפחית משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן

השוק האורגני ממשיך לגדול באירופה. טיעוני בריאות ואיכות הסביבה משמשים כמקדמי המכירות. התקנים באורגני אוסרים שימוש בדשנים סינתטיים, חומרי הדברה ורכיבי הנדסה גנטית. על כן, בתוצרת אורגנית, ככל הנראה, יהיו פחות שאריות חומרי הדברה לעומת מזון קונבנציונלי

מאת טלי ברנר
הביאה לדפוס: טלי ברנר

החוקרים ד”ר ג’וליה באודרי, קרן אסמן, ד”ר מטילדה טובייר וחוקרים נוספים פרסמו ב-JAMA Internal Medicine מחקר על פיו צריכת מזון אורגני יכולה להוריד את הסיכון לחלות בסרטן, באופן משמעותי. על פי המחקר, סיבת המוות העיקרית בצרפת בשנת 2012 הייתה סרטן ומצטברים כיום יותר ויותר נתונים, שמוכיחים מעבר לכול ספק כי חשיפה לחומרי הדברה עלולה להגביר את הסיכון לסרטן. עד היום יוחסה החשיפה לחומרי ההדברה בעיקר לעיסוק: חקלאים, עובדי ריסוס בשטח, טייסי ריסוס, ועובדי מפעלים בתחום.

השוק האורגני ממשיך לגדול באירופה. טיעוני בריאות ואיכות הסביבה משמשים כמקדמי המכירות. התקנים באורגני אוסרים שימוש בדשנים סינתטיים, חומרי הדברה ורכיבי הנדסה גנטית. על כן, בתוצרת אורגנית, ככל הנראה, יהיו פחות שאריות חומרי הדברה לעומת מזון קונבנציונלי.

בנתונים שנאספים בשנים האחרונות באירופה נמצא כי 44% מהדגימות במוצר קונבנציונלי יכילו שאריות חומרי הדברה, בעוד שבאורגני כ-6.5%. עקב החשיפה המופחתת לשאריות חומרי הדברה, לצרכני מזון אורגני סיכוי נמוך יותר לחלות בסרטן. לחומרי הדברה טבעיים (המותרים לשימוש באורגני) יש רעילות נמוכה יותר מול החומרים הסינתטיים.

כבר במחקר קודם הראו החוקרים קשר בין צריכה קבועה של מזון אורגני לבין סיכון קטן יותר לחלות בסרטן NHL – נון-הודג’קין לימפומה. Nuyrinet Sante פרסם בחודש שעבר מחקר חדש שנערך בצרפת בין מאי 2009 ועד נובמבר 2016. מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין תזונה לבריאות. מתנדבים בוגרים הכניסו את נתוני התזונה שלהם למאגר באינטרנט. המחקר השווה בין צרפתים בוגרים שצורכים מזון אורגני, לעומת צרכנים שמעולם לא צרכו אורגני. המחקר הראה על ירידה של 25% בסיכון לחלות בסרטן. ככל שתדירות צריכת המזון האורגני עולה, כך ירד הסיכון לחלות בסרטן. סוגי הסרטן בהם נצפתה ירידה: בין 86% ל-76% הפחתה בסרטן מסוג NHL, סיכוי מופחת לסוגי לימפומה, 34% ירידה בסרטן שד של גיל הבלות.

החוקרים העלו את ההשערה, כי הירידה בסיכון לסרטן קשורה בחשיפה נמוכה יותר לחומרי ההדברה במזון. אילו תוצאות מרשימות וזהו המחקר הראשון, בקנה מידה כזה, המראה קשר ברור ליתרונות בצריכת מזון אורגני.

צוות המחקר עקב אחרי 68,946 משתתפים במשך יותר משבע שנים ובחן את השפעת המזון האורגני על הסיכון לחלות בסרטן. מאגר הנתונים איפשר גם לבחון את השפעת רכיבים תזונתיים אחרים הקשורים בסיגנון חיים.

ישנן גם מספר מגבלות למחקר:

  1. הנבדקים עצמם הצהירו על היותו של  המזון שצרכו אורגני.
  2. לא ידועים סוגי המזונות שנצרכו.

בשנים האחרונות התפרסמו מספר מאמרים בנושא:

  1. ב-2014 פורסם מאמר שהראה שצריכת מזון אורגני של נשים – משפרת את הבריאות, ומורידה את הסיכון לחלות ב-NHL – נון-הודג’קין לימפומה.

Organic food consumption and the incidence of cancer in a large prospective study of women in the United Kingdom.

Br J Cancer. 2014 Apr 29;110 (9):2321-6. doi: 10.1038/bjc.2014.148. Epub 2014 Mar 27

  1. מחקר על השפעת מזון אורגני להורדת הסיכון למומים מולדים – בנורווגיה.

Organic Food Consumption during Pregnancy and Hypospadias and Cryptorchidism at Birth: The Norwegian Mother and Child Cohort Study MoBa

Journal List , Environ Health Perspect , v.124(3); 2016 Mar , PMC478698

  1. חשיפה של אוכלוסיות לחומרי הדברה מורידה את הפוריות אצל נשים וגברים:

Study ties pesticides in food to reduced fertility in women

By Jacqueline Howard, CNN- Updated 1734 GMT (0134 HKT) October 30, 2017

Could switching to organic fruit and veg could double sperm count

By Sarah Knapton, Science Editor, 12:00AM BST 31 Mar 2015

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*