מועצת הצמחים נתבעת לשלם 2.55 מיליון שקל ל-23 בעלי משקים שמגדלים אגסים בטענה לייעוץ רשלני

התובעים מאשימים את מועצת הצמחים באחריות לנזקים אדירים בסך מיליוני שקלים. לטענתם, המועצה תרמה תרומה משמעותית לכך שמשרד האוצר קיבל בשנים 2015-2016 החלטות בדבר פתיחה מאסיבית של מכסות לייבוא אלפי טונות אגסים לישראל בפטור מתשלום מכס

מועצת הצמחים נתבעת בבית המשפט המחוזי מרכז לשלם 2.55 מיליון שקל ל-23 בעלי משקים חקלאיים אשר עיקר עיסוקם ופרנסתם מבוסס על גידול מטעי אגס, מהמושבים רמות נפתלי, דישון, ועלמה הידועים במטעי האגס שבהם.

התובעים מאשימים את מועצת הצמחים באחריותה לנזקים אדירים בסך מיליוני שקלים אשר נגרמו להם כתוצאה משימוש רשלני החורג מכל אמת מידה של סבירות ושל מקצועיות, בסמכות הייעוץ של המועצה בכל נושא שהוא בתחום תפקידיה, ואשר תכליתה לתמוך בחקלאים ולקדם את ענייניהם.

לטענת התובעים, כתוצאה מאותו שימוש רשלני ובלתי סביר בסמכות הייעוץ של המועצה, היא גרמה או למצער תרמה תרומה משמעותית לכך שמשרד האוצר קיבל בשנים 2015-2016 החלטות בדבר פתיחה מאסיבית שלא נראה כדוגמתה עשרות בשנים של מכסות לייבוא אלפי טון אגסים לישראל בפטור מתשלום מכס.

צילום: פיקסביי

ככל הידוע לתובעים, מועצת הצמחים מעולם קודם לכן לא חיותה דעתה או המליצה על פתיחת מכסות לייבוא אגס בפטור ממכס במועד שקדם לחודש ספטמבר בכל שנה קלנדרית – מועד שחופף עם סיום עונת קטיף האגסים – או אז קיימים נתונים בדבר יבול האגס השנתי וניתן להעריך האם צפוי מחסור עתידי או אם לאו באגסים.

כתוצאה מכך, נאמר בכתב התביעה, כי בעונת האגס 16/15, אשר בה לא נרשם חוסר באגסים כלל, יובאו לישראל בפטור מתשלום מכס כ-6,000 טון אגס, כמות כמעט כפולה מזו המחויבת בהסכמי הסחר של ישראל. כמות זו מתווספת לעוד כ-1.806 טון אגס אשר יובאו ללא פטור מתשלום מכס, מה שהביא להצפה של השוק באגסים מיובאים ולהפסדי עתק של התובעים במקור פרנסתם העיקרי ועבור חלקם היחידי.

התובעים מציינים, כי תחילה סברו כי במועד הגשת תביעתם נגד המדינה בחודש פברואר 2017 לא היה ידוע להם כי בבסיס אותן החלטות כושלות של המדינה עומד ייעוץ רשלני שהעניקה מועצת הצמחים למשרדי הממשלה, לפיו יבוא מאסיבי וחסר פרופורציות של אגסים מיובאים הינו סביר. הייעוץ האמור ניתן לדברי התובעים בהסתמך על תשתית עובדתית לקויה, על נתונים שאינם רלוונטיים, ותוך התעלמות מהשיקולים הרלוונטיים, וכי ומיד עם היוודע להם הדבר הם הבהירו למועצת הצמחים כי הם רואים בה אחראית ביחד ו/או לחוד עם המדינה לנזקיהם.

תגובת המועצה לא התקבלה עד כה.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*