מגדל שילמה למלון בירושלים תגמולי ביטוח בסך 5.5 מיליון שקל עקב נזקי הקורונה / עו”ד ד”ר קובי קפלינסקי

עו"ד ד"ר קובי קפלנסקי

מאת עו”ד ד”ר קובי קפלינסקי

במסגרת הסדר פשרה, שילמה חברת הביטוח מגדל סך של 5.5 מיליון שקל למלון בירושלים על נזקי קורונה שנגרמו לו.

המלון, אשר יוצג בידי עו”ד ד”ר קובי קפלנסקי ממשרד קפלנסקי עורכי דין, דרש ממגדל תגמולי ביטוח תחת הכיסוי של ביטולי הזמנות (Cancelation of booking). פוליסת הביטוח הייתה מסוג ביט וכפופה להרחבות יועצי הביטוח ממשרד אורי אורלנד. לאחר משא ומתן ועריכת חוות דעת חשבונאיות, הגיעו הצדדים לידי הסדר הפשרה האמור.

תביעה זו היא חוליה נוספת בשרשרת התביעות שעניינן פגיעת מגפת הקורונה בפעילות בתי המלון בישראל, אשר הלכה למעשה נסגרו בתקופת המגפה ונגרמו להם נזקים כבדים של אובדן רווחים. ב-11 במרץ 2020 הכריז ארגון הבריאות העולמי על הקורונה כמגפה עולמית (pandemic). בעקבות המגיפה, הוצאו בישראל מספר צווים מכוח פקודת בריאות העם וכן תקנות לשעת חירום אשר אסרו על התקהלות, ובהמשך נסגרו מלונות ובתי עסק רבים.

בראיון לעיתון מסר ד”ר קפלנסקי, כי מגפת הקורונה פגעה אנושות בענף המלונאות בארץ ובעולם והקימה גל של תביעות נגד מבטחים שונים בעולם כולל בישראל.

פסק הדין המוביל בסוגיה הוא The Financial Conduct Authority v Arch and Othersשל בית המשפט העליון באנגליה, אשר איגד תביעה של עשרות אלפי מלונות ובתי עסק באנגליה אל מול שבע חברות ביטוח אנגליות.

בתי העסק והמלונות, וכן הממונה על המסחר באנגליה, טענו כנגד חברות הביטוח כי עליהן לעמוד מאחורי ההתחייבות החוזית שנטלו על עצמן בפוליסת הביטוח ובנסיבות בהן מתרחשת “מגפה מדבקת” (contagious disease) וכי קמה זכאות למבוטחים לקבל תגמולי ביטוח תחת פרק אובדן הרווחים והרחבת “מגפה מדבקת” ו/או “ביטול הזמנות”.

בית המשפט העליון באנגליה קיבל את תביעת המבוטחים ופסק כי קיימת חבות ביטוחית למגפה על פי תנאיהן של פוליסות הביטוח שהונחו להכרעתו.

בישראל היו מספר מלונות שהגישו תביעה תחת כיסוי ביטוחי זה. עם זאת, אומר קפלנסקי, הוצע לסוכני הביטוח, ליועצי הביטוח ולמבוטחים בענף המלונאות וכן בענף התעשייה לבדוק היטב האם קיים כיסוי ביטוחי בפוליסות המקים זכאות לקבלת תגמולי הביטוח שעניינם נזקי “מגפה מדבקת”, “ביטולי הזמנות” או “מניעת גישה”.

קפלנסקי מציין כי הדברים אמורים במיוחד בנוגע לפוליסות ביטוח עסק של AIG ושל FSN.

חברת FSN הייתה פעילה בעבר בישראל ומכרה פוליסות הכוללות כיסוי ביטוחי זה בענף המלונאות וגם בענף התעשייה. בהתייחס לפוליסת AIG, מתקיימים מספר הליכים משפטיים ברחבי העולם בדבר ההכרה בכיסוי ביטוחי זה.

ראשיתו של הכיסוי הביטוחי בדבר מגפה מדבקת היא באירוע אשר מוגדר כמחלת הליגיונרים. באירוע זה, התכנסו מספר ותיקי הלגיון האמריקאי לאירוע חברתי במלון ועקב שהייה בג’קוזי של המלון נדבקו בחיידק הליגיונלה שתוקף את הריאות, במה שכונה לימים מחלת הליגיונרים. בעקבות מקרה זה ובעקבות מגפות אחרות שאירעו בעולם (כגון מגפת האבולה), החלו למכור חברות ביטוח שונות כיסוי ביטוחי מפני מגפה מדבקת אשר מחייבת את סגירת המלון ו/או בית העסק וגורמת לו לאובדן רווחים.

ניתן להניח שהמבטחים לא שיערו שיאלצו ביום מן הימים להתמודד עם מגפה כל כך רחבה כגון מגפת הקורונה, אשר פגעה אנושות בצורה רחבה במספר רב של ענפים, לרבות ענף המלונאות, והביאה לנזקים בהיקף של מיליארדי דולרים.

בפוליסות הביטוח שמוציאות המבטחות בישראל נכללת כיום החרגה מפורשת של נזקי מגפת הקורונה ועל העוסקים בענף להיות ערניים להחרגה זו ולבחון השגת כיסויים ביטוחיים אחרים, אשר יתנו מענה אם חלילה תפרוץ מגפת הקורונה שוב במלוא עוצמתה.

  • הידיעה פורסמה לראשונה בפוליסה, עיתון הביטוח והפיננסים

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*