יקב קסטל תובע 2.5 מיליון שקל מקיבוץ קריית ענבים והמבטחת שלו עקב שרפה שפגעה בכרמים של היקב

נטען כי במהלך עבודות הריתוך שביצע קבלן מטעם הקיבוץ, בשעות החמות של היממה ובעת שבמקום נשבו רוחות מזרחיות, פרצה שריפה בשטחי הקיבוץ שהתפשטה לעבר שטח של חורש טבעי ולאחר מכן אחזה בכרמים של יקב קסטל הנטועים בסמוך. ניזוקו כ-2,200 גפנים בשטח של כ-5.5 דונם, רובם מן הזן שרדונה

שריפה בקריית ענבים. צילום: כבאות והצלה לישראל, מחוז ירושלים

יקב קסטל מהישוב יד לשמונה הסמוך ליישוב נוה אילן שבהרי ירושלים הגיש תביעה בסך 2.55 מיליון שקל נגד קיבוץ קריית ענבים בהרי יהודה והמבטחת שלו חברת הראל. בתביעה נאמר, כי בין כרמי יקב קסטל מצוי גם כרם המשתרע על שטח של כ-90 דונם הנמצא בין הקיבוצים קריית ענבים ומעלה החמישה.

במסגרת הרחבת הקיבוץ יזם קיבץ קריית ענבים פרויקט מגורים במסגרתו הוא אמור לקלוט כ-300 משפחות חדשות. ב-26 באוקטובר 2020 עסק קבלן מטעם הקיבוץ בעבודות התקנה של גדר איסכורית המקיפה את המתחם בו נבנית שכונת ההרחבה החדשה, ובמהלך עבודות הריתוך שבוצעו בשעות החמות של היממה ובעת שבמקום נשבו רוחות מזרחיות, פרצה שריפה בשטחי הקיבוץ שהתפשטה לעבר שטח של חורש טבעי ואורנים המצוי בגבול העבודות שבוצעו, אחזה בעצים ובחורש, ובהמשך התשפטה ואחזה בכרמים של יקב קסטל הנטועים בסמוך.

בתביעה נאמר, כי השריפה נמשכה מספר שעות וכובתה גם בסיוע ארבעה מטוסי כיבוי שהוזעקו לאזור, על מנת למנוע את התפשטות האש לקיבוץ מעלה החמישה ולבית הספר האזורי המצויים בסמוך.

לדברי יקב קסטל, כתוצאה מהתפשטות האש לכרמים שלו ניזוקו כ-2,200 גפנים בשטח של כ-5.5 דונם, רובם מן הזן שרדונה. עוד נמצא כי אין מנוס אלא להחליף כ-190 גפנים מהחלקה שלא נשרפו בשל כך שהם מהווים פחות משיעור של כ-10% משטח החלקה באופן ספורדי, ואין כל אפשרות לגדל אותם ככרם מסחרי. בהתאם, היבול החסר הכולל ומד על כ-7,200 ק”ג.

עוד נאמר בתביעה, כי מאחר שהשנה הקרובה היא שנת שמיטה (החל מ-23 ביולי 2021) ואיסור נטיעה כמו גם חוסר אפשרות לרכוש שתילים באופן מיידי, הרי שניתן יהיה לטעת את הכרם רק בשנת 2022 באופן שעד שהכרם החדש יגיע לבציר (בניכוי שלוש שנות עורלה) יחלפו עוד שלוש שנים נוספות, כך שהאובדן בגין האירוע הינו לחמש שנים.

לדברי יקב קסטל, מאחר שמדובר ביקב אחוזה, הרי שאין באפשרותו לרכוש גפנים מהזן ומהאיכות שניזוקו מכרמים אחרים, ועל כן היבול החסר שניזוק הינו למעשה חוסר בבקבוקי יין אותם היה ניתן לייצר מיבול זה, ומכאן שיחסרו לא פחות מ-31,680 בקבוקים לתקופה בת חמש שנים – עובדה שמשמעותה היא אובדן הרווחים של כ-2.2 מיליון שקל. בנוסף נטען בתביעה, כי נגרם ליקב קסטל נזק בגין העלות העודפת של נטיעת הכרם החלופי, נזק בגין מוניטין ושכר טרחה למומחים, ובסך הכול הנזק הכולל עומד על 2.55 מיליון שקל.

תגובת קיבוץ קרית ענבים: “התקבלה התביעה ויועצי הקיבוץ לומדים אותה”.

בהראל בחרו לא להגיב.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*