יקב ויתקין השיק שני יינות חדשים – תוצר של בצירים יוצאי דופן

ויתקין שורשים ו', 2016 - השישי בסדרת שורשים. הענבים נבצרו ב-2011 והיין יצא רק עתה. ימשיך לפתח עומק מורכבות ואלגנטיות ב-14-20 השנים שלאחר הבציר. ויתקין תובנה – חבית יחידה - היין הישראלי הראשון מענב המקבאו במהדורה השנייה שלו

יינות שורשים ותובנה של יקב ויתקין. צילום: יח"צ
ויתקין שורשים ו’, בציר 2016

יקב ויתקין קיים השבוע אירוע השקה של שני יינות חדשים – שורשים ו’ 2016 (לראשונה בייצור כשר) ויין תובנה 2018. ביקב אומרים כי שילוב בין מאפייני הבציר יוצא הדופן, הטיפול הקפדני בכרמים והעבודה המדויקת ביקב הביאו לביטוי מושלם של מאפייני הזנים השונים שחברו לבניית ויתקין שורשים ו’ 2016.

יקב ויתקין הוא יקב בוטיק משפחתי שנחשב לאחד המרתקים בתעשיית היין הישראלית – זהו היקב הישראלי הראשון והחלוץ שפרץ את הדרך  בהפקת יינות מקומיים וים תיכוניים. כבר כשני עשורים מפיק היקב יינות איכות מזנים כמו קריניאן, גרנאש ופטיט סירה, שבעבר היו זנים שלא זכו להתייחסות מענף היין המקומי. היקב המשפחתי מנוהל על ידי שרונה פז בלוגולובסקי ואחיה היינן המוערך, אסף פז, יינן היקב.

אסף פז עבד בעבר כיינן ביקבי כרמל וגם לשם הביא את תפיסת העולם שלו ושל יקב ויתקין והכניס כמה מהזנים הים תיכוניים לפורטפוליו יינות האיכות של  יקבי כרמל בזמנו.

ויתקין שורשים ו’, בציר 2016

ויתקין שורשים ו’, 2016 הוא השישי בסדרת שורשים, מורכב, כמו קודמיו, בעיקר מענבים שנבצרו בכרמים ותיקים המעוצבים בהדליית גביע האופיינית לאזור הים התיכון זה אלפי שנים. הדליה זו מאפשרת פריסת אשכולות מאווררים, ומms tjr’ הצללה של העלווה על האשכולות כמעיין “מטריה” המונעת צריבות שמש וטעמים “מבושלים” ושומרת בכך על רעננות  הפרי הנבצר. עומסי היבול בכל הכרמים היו נמוכים מאוד, בין  300-400 ק”ג לדונם.

קריניאן מאזור זכרון יעקב ופטיט סירה מאזור מורדות הרי יהודה, המרכיבים את עמוד השדרה ליין זה, וכן נגיעה של קולומברד התוסס ביחד עם הקריניאן ותומך באחוזים בודדים את הממסך כזן לבן, גדלים בכרמי הארץ זה עשורים רבים ומעוצבים בכרם בשיטה זו.

את הממסך משלים פטי ורדו – זן חדש יחסית בארץ, שנבצר בכרמים שלנו במרום הגליל בהם מוקפדים משטרי השקיה מאופקים, דילול פרי וטיפולי עיצוב העלווה, המשלבים בשלות מיטבית עם רעננות שנשמרה הודות לאזור ומשטר הגידול וכן ליבולים הנמוכים.

כמו בעבר, יין זה מבטא נאמנה את זני הענבים בשלושת אזורי גידול היין של הענבים המרכיבים אותו וכן את אופי הבציר: הבשלה ארוכה יחסית עזרה לצבירת חומרי ארומה וצבע והיבולים הנמוכים בשילוב שיטות הגידול הביאו ליצירת רעננות מצוינת.

בציר 2011 ייזכר ביקב ויתקין כבציר יוצא דופן בזכות הקיץ הקריר יחסית שהפיק יינות בעלי רעננות מצוינת וארומטיות עשירה. בנוסף – המעקב הצמוד לאורך השנה ובעיקר בתקופת ההבשלה עזרו לבחור מועד בציר מדויק לכל הענבים המרכיבים יין זה.

התבגרות של כשנתיים לפחות בחביות עץ אלון צרפתי חדשות הוסיפו עומק, מורכבות ועוצמות של טעמים ליין. לאחר המילוי בבקבוקים הוחלט ביקב באופן יוצא דופן להמשיך וליישן את היין בבקבוקים כארבע שנים נוספות במרתפי היקב. ההחלטה על שיחרור מאוחר כל כך של היין יין מתבססת על טעימות תקופתיות שלו והחלטה עקרונית לפיה היין יצא רק כאשר הוא מוכן לשיווק. ובהתאם, רק לאחר שהיין מראה איזון והרמוניה כתוצאה מהיישון בבקבוק. רק עתה, בתחילת שנת 2022, הוחלט לשחרר בציר יוצא דופן זה של ויתקין שורשים.

היין בעל צבע שחור ארגמן מבריק ואטום, ארומות עוצמתיות של פרי שחור, פירחוניות ועשבי תיבול ים תיכוניים. טעם עשיר, עמוק ומורכב המאוזן על ידי רעננות חדה, מינראלית, מינטיות עדינה ואדמתיות. בטעם הוא מפגין פרי אדום ושחור ומעט פרחוניות ברקע. הסיומת עשירה, אלגנטית מורכבת וארוכה מאוד.

היין מוכן כעת לשתייה אך מניסיון, בתנאי יישון אופטימלים ימשיך לפתח עומק מורכבות ואלגנטיות ב-14-20 השנים שלאחר הבציר.

מחיר: יין שורשים ו’  2016 – 450 שקל.

ויתקין – תובנה חבית יחידה. מקבאו 2018

ויתקין תובנה – חבית יחידה. מקבאו 2018

יין, כמו תובנה, דורש ניסיון, סבלנות וזמן, הרבה זמן … ביקב מתרגשים להציג בפניכם את היין הישראלי הראשון בהיסטוריה החדשה מענב המקבאו, במהדורה השנייה שלו.

היינן הראשי אסף פז מספר: “התובנה שלי נולדה לפני 20 שנה בחורף 1999 בזמן לימודי בבורדו כאשר טעמתי לראשונה יינות ספרדים בעיקר מאזור קטלוניה. נחשפתי ליינות מענבי המקבאו ואז התובנה החלה לנבוט ולגרום לי לעצב את הדרך, ליצור בישראל יין מקומי, איכותי, מזני ענבים ים תיכוניים. באותן שנים כל יינות האיכות הישראליים נעשו בלעדית מזני הענבים הפופולריים כקברנה, מרלו, שרדונה וסוביניון בלאן. הרעיון לייצר יינות איכות מקריניאן, פטיט סירה ויוניה ובהמשך גם גרנאש ואחרים נראה לרבים מהפכני במקרה הטוב.

“ובחזרה למקבאו. המנעד העצום בין סגנונות היין והאופי המרתק והחושני שלו, גרמו לי להתאהב בענב מסתורי ועתיק זה ולחקור לעומק את מקורותיו, סגנונות היינות שעושים ממנו והפוטנציאל לגדלו ולעשות ממנו יין כאן בישראל. בשנים הראשונות זו היתה אהבה סודית, כמעט דמיונית מאחר ולא היה חומר ריבוי לזן בישראל. בשנת 2009, כשנפתחה האפשרות לייבא זני ענבים חדשים היא פרצה למישור המעשי כעשור לאחר הגילוי של הזן, כאשר נטענו את כרם המקבאו הראשון בישראל, הכרם היחיד מזן זה, בצפון הארץ בגובה של 550 מטר מעל פני הים.

“במשך כחמישה בצירים בצרתי והכנתי יין ענבי מקבאו, מעטה הסודיות אפשר לי לחקור את תכונות הענב והיין בטרואר הישראלי: בכל בציר התנסיתי במגוון של נקודות הבשלה, משטרי תסיסה והתבגרות במגוון רב של חביות, עד בציר 2017 אז היין שהתקבל הגיע לשלמות שביקשתי.

“הקפדתי לעטוף את התירוש והיין בטיפול עדין ומאופק: מקבלת הבציר, דרך תסיסה בחבית יחידה, שאיננה חדשה, מעץ אלון צרפתי, בטמפרטורה מבוקרת. התוצאה: מסגרת יציבה ליין מחד והעצמה של העושר ועדינות ארומות הזן מאידך. מומלץ להתחיל לשתות את היין צונן ולתת לו להיפתח, להתחמם מעט ולהתפתח עם החשיפה לחמצן. היין חושף בתחילה ארומות פרי חד, כמעט הדרי עם לב של פירות גלעין לבנים ומעט פרחוניות, מפגין איזון נדיר בין מינרליות וכמעט מליחות למרקם ורוחב מרשימים. עם הזמן היין נפתח ומתגלים עומק ומורכבות מרתקים”.

היין נפלא לשתייה מיידית וימשיך להתפתח בבקבוק למשך מספר שנים נוספות בתנאי אכסון נאותים.

מחיר: ויתקין תובנה 2018 – 169 שקל.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*