ייצוגית נגד תנובה בטענה שלא סימנה במדבקה אדומה משקאות יוגורט וסויה עם תכולת סוכר גבוהה

בבקשה נאמר, כי בהתאם לתקנות הסימון התזונתי, יש לסמן בסימון אדום מזון נוזלי המכיל סוכר בכמות העולה על 5 גרם ל-100 מ"ל, וכי משקאות היוגורט והסויה של תנובה כוללים סוכר בכמות גבוהה בהרבה. על פי התובענה, תנובה טענה בתגובה כי המשקאות הללו הם למעשה "מזון מוצק" לנוכח מרקמם "הסמיך והגושי" * מתנובה נמסר: ההתביעה טרם הומצאה לידינו

סדרת תנובה אלטרנטיב של תנובה. צילום מסך

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף מצרפי מוערך של יותר מ-3 מיליון שקל הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד תנובה בטענה להפרה חמורה של הוראות הדין והטעיה צרכנית בכל הנוגע למשקאות יוגורט וסויה מתוצרתה.

בבקשה נאמר, כי בתקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון) (סימון תזונתי) נקבע כי על גבי מזונות הכוללים כמות גבוהה של סוכר (וכן שומן רווי ונתרן) יש להציב מדבקה אדומה המזהירה את ציבור הרוכשים מפני ערכיו התזונתיים השליליים של המוצר. זאת על מנת להרתיע את הצרכנים מלרכוש מוצרי מזון בעלי תכולת סוכרים גבוהה, וכן לתמרץ את יצרני המזון להפחית את כמות הסוכר במוצרים.

לדברי המבקשת, שולמית בן דרור, בקשתה לאישור תביעה ייצוגית עוסקת במשקאות שמייצרת ומשווקת תנובה, בעלי תכולת סוכר גבוהה. מדובר בשני סוגים של משקאות: משקאות יוגורט ומשקאות סויה – סוגים רבים של משקאות. כך, למשל: משקאות Yoplait בטעמי פירות, משקאות Yoplait to go בתוספת חלבון, ומשקאות סויה בטעמים הנמכרים תחת המותג: תנובה Alternative.

בבקשה נאמר, כי בהתאם לתקנות סימון תזונתי החל מ-1 בינואר 2020 יש לסמן בסימון אדום מזון נוזלי המכיל סוכר בכמות העולה על 5 גרם ל-100 מ”ל, וכי משקאות היוגורט והסויה של תנובה כוללים סוכר בכמות גבוהה בהרבה, ועל כן, בהתאם לתקנות יש לסמנם בסימון אדום. ואולם תנובה לא ציינה על גבי אריזות המשקאות האמורים את סמלי המזון האדומים.

לדברי המבקשת, במענה לפנייתה טענה תנובה, כי המשקאות הללו הם למעשה “מזון מוצק” לנוכח מרקמם “הסמיך והגושי” ההופך אותם למזון “מוצק למחצה או צמיג”. לטענת תנובה, מדובר במוצרים העוברים תהליך של “תסיסה לקטית” ועקב תהליכי הייצור “מרקמם של המוצרים הופך להיות סמיך וגושי”. לדברי תנובה, רמת הצמיגות של המשקאות האמורים היא גבוהה יותר מאשר משקאות חלב אחרים כגון חלב ושוקו.

לטענת המבקשת, טענותיה של תנובה הן מופרכות לחלוטין וחסרות רלוונטיות, וכי מדובר במשקאות המיועדים לשתייה, ומטבע הדברים קיימים משקאות סמיכים יותר וסמיכים פחות, והדבר אינו הופך אותם “למוצק”. זאת ועוד, ממילא, גם אם נניח שיש לנער את המשקאות היטב טרם צריכתם על מנת שהם לא יהיו “גושיים”, ממילא בהתאם לתקנות סימון תזונתי על הסימון האדום להיות בהתאם למצב הצבירה לאחר הניעור – כלומר מצב צבירה נוזלי.

בקשת האישור נתמכת בחוות דעתו של נתנאל כהן, מהנדס מזון, אשר בהתאם לה מדובר במזון נוזלי שיש לסמן בסימון אדום בהתאם לתקנות.

מתנובה נמסר: ההתביעה טרם הומצאה לידינו.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*