ייצוגית נגד ויקטורי בטענה לאי הצגת המחיר הכולל בביצוע עסקאות מקוונות

בבקשה נאמר כי חוק הגנת הצרכן מחיל על עוסקים חובה שלא ניתן להתנות עליה להציג בפני הצרכן את המחיר הכולל של המוצר, דהיינו את המחיר הסופי הכולל את כל התשלומים הנלווים לאותו המוצר אשר לא ניתן לוותר עליהם במסגרת העסקה, וכי המחיר הכולל אינו כולל את דמי המשלוח או את דמי האיסוף העצמי

סניף של רשת ויקטורי. צילום: ניר ודל, ויקימדיה

בקשה לאישור תביעה ייצוגית  הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד כנגד רשת המרכולים ויקטורי בטענה להפרת הוראות חוק הגנת הצרכן והנחיות הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, בקשר עם אי הצגת המחיר הכולל במסגרת ביצוע עסקאות בשירות האונליין באופן המטעה צרכנים.

בבקשה נאמר כי חוק הגנת הצרכן מחיל על עוסקים חובה שלא ניתן להתנות עליה להציג בפני הצרכן את המחיר הכולל של המוצר, דהיינו את המחיר הסופי הכולל את כל התשלומים הנלווים לאותו המוצר אשר לא ניתן לוותר עליהם במסגרת העסקה.

דברים דומים עולים מהנחיית הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן שפורסמה באופן ספציפי ביחס לעסקאות מכר מרחוק.

כל זאת על מנת למנוע את הטעיית הצרכן בידי עוסקים, כך שהוא יוכל לדעת את המחיר הכולל והסופי של סל המוצרים שבכוונתו לרכוש (גם במהלך הליך ביצוע הרכישה), וזאת באופן פשוט וזמין, ומבלי צורך לבצע חישובים או פעולות כלשהן. אולם, נטען בבקשה שהוגשה על ידי  שירי אברהמי תושבת רמת השרון, כי ויקטורי מפרה את הדין ומתעלמת לחלוטין מן החובות החלות עליה, החל מן היום הראשון שבו עלו שירותי האונליין שלה לרשת.

כך למרות שרכישה מויקטורי אונליין מחייבת את הצרכנים בתשלום דמי משלוח או דמי איסוף עצמי, המחיר הכולל המוצג לצרכנים במהלך הרכישה (במסגרת ה”מחשבון” שמלווה את הרכישה) אינו כולל את דמי המשלוח או את דמי האיסוף העצמי.

לטענת המבקשת, דמי המשלוח או דמי האיסוף העצמי אינם מוצגים לצרכן גם בעמוד הבית של האתר של ויקטורי, אינם מוצגים לצרכן בלשונית “משלוח” שבתחתית כל עמוד באתר, בעמודי המוצרים הספציפיים, בפרסומות של ויקטורי במדיומים השונים, ואף אינם מוצגים בסמוך למועדי האיסוף העצמי או המשלוח העתידיים האפשריים המוצגים ללקוחות עם כניסתם לאתר האינטרנט של ויקטורי.

למעשה, מדגישה המבקשת, דמי המשלוח או דמי האיסוף העצמי מתווספים למחיר הכולל לראשונה רק בעת הגעת הצרכן ל”קופה” הווירטואלית, כאשר הוא נדרש לבצע את התשלום. המבקשת סבורה כי התנהלותה של ויקטורי באי הצגת המחיר הכולל והסופי באופן הסותר את הוראות הדין, נובעת מהאינטרס הברור שלה שהלקוחות יסברו בשלב ביצוע הרכישה ובחירת המוצרים כי מחיר הרכישה כולה הינו נמוך יותר מן המחיר בפועל. דבר אשר ישפיע עליהם לרכוש בסכומי כסף גבוהים יותר, וכי כאשר יתחוור להם בסופה של הרכישה כי לסכום הסופי התווסף מחיר נלווה נוסף, הם יסכימו לשלמו.

בנוסף לפיצוי לקוחות ויקטורי בשירות האונליין מהם נגבו דמי משלוח או דמי איסוף עצמי שלא כדין ואו לקוחות שנסוגו מהעסקה נוכח גילוי הטעייתם על ידה, מתבקש ביהמ”ש לחייב את ויקטורי לפרסם באופן בולט בדף הראשי באתר האונלין שלה את מחירי דמי המשלוח ודמי האיסוף העצמי, ולהציג מחירים אלה לכל אורך תהליך רכישת המוצרים, ולרבות במחשבון “סל הקניות” בעמודי המוצרים, בעמוד סיכום ההזמנה וכדומה.

תגובת ויקטורי לא התקבלה עד כה.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*