ייצוגית בהיקף מוערך של 3.4 מיליארד שקל הוגשה נגד ליימן שליסל בטענה להונאה בכשרות בשוק הוופלים

תגובת ליימן שליסל: מדובר במיחזור של טענות סרק מופרכות שכבר הוגשו בעבר על ידי אותו גורם בתביעה ייצוגית קודמת, שסולקה על ידי בית המשפט המחוזי וזאת גם לאחר ערעור שהגיש המבקש שנדחה על ידי בית משפט העליון. במסגרת אותה תביעה קודמת הוגשה עמדת הרבנות הראשית, אשר דחתה מכל וכל את הטענות

מקור: ויקימדיה

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף מצרפי מוערך של 3.4 מיליארד שקל הוגשה כנגד חברת ליימן שליסל מיבנה בטענה לפרשה רחבת היקף וארוכת שנים של הונאה בכשרות בשוק מוצרי הוופלים של חברת לואקר המיובאים על ידה, בין השנים 2015-2019. ליימן שליסל עוסקת ביצור, יבוא, והפצה של מוצרי מזון שונים. החברה פועלת בין היתר כיבואן ומפיץ בלעדי לחברות בינלאומיות ובהן חברת לואקר.

לטענת המבקש יצחק בן חמו תושב נהריה, הנמנה על הציבור היהודי-דתי והוא שומר כשרות לדבריו, ליימן שליסל הציגה את מוצריה של חברת לואקר כאילו הם בעלי תעודת הכשר של הרבנות הראשית לישראל, וכי המוצרים עמדו בדרישות הכשרות של הרבנות, וכאילו הם בעלי כשרות מטעם ארגון הכשרות האמריקאי OU ועמדו בדרישות הכשרות של ארגון זה – תוך הטעיה בוטה של הציבור והצגת מצגי שווא תרמיתיים.

בליימן שליסל מכחישים את הטענות ואומרים שמדובר במחזור של תביעה שנדחתה בעבר וכי הרבנות הראשית וארגוני הכשרות הנוספים מפריכים את הטענות. התגובה במלואה מופיעה בסוף הידיעה.

הטעיה זו, מציין המבקש, התגלתה לאחר שהתברר באופן ברור וחד משמעי כי המוצרים המיובאים אינם עומדים בדרישות הקבועות בתעודות ההכשר שניתנו לליימן שליסל על ידי הרבנות והן על ידי ארגון הכשרות האמריקאי OU.

ליימן שליסל, נטען עוד בבקשה, אף הפרה את הוראות הדין בדבר החובה להציג את תעודות הכשרות ועשתה ככל שביכולתה כדי לא להציג את תעודות הכשרות כמחויב בהתאם לחוק הונאה בכשרות.

המבקש מייחס לחברת ליימן שליסל שלוש הפרות עיקריות כדלקמן: ראשית, שיווק עשרות סוגי מוצרים לא כשרים, אשר יוצרו במפעל באוסטריה ושמעולם לא ניתנה להם תעודות כשרות של הרבנות.

שנית, שיווק מוצרים לא כשרים אשר לא עמדו בתנאי מרכזי ומהותי בתעודות הכשרות שניתנו למוצריה, הן על ידי הרבנות והן על ידי ארגון הכשרות האמריקאי OU, ולפיו יש להטביע את סמל הכשרות OU על גבי האריזה בלבד ולא על תווית או מדבקה, שאז הדבר מלמד על הונאה בכשרות.

שלישית, שיווק מוצרים לא כשרים שהם כביכול בהשגחת ארגון כשרות בשם: KIR אך אינם נושאים את קודי הייצור הספציפיים שאושרו לגבי מוצרים אלו בתעודת הכשרות של הרבנות, ולבטח במועד שיווקם.

כך יוצא, נאמר בבקשה, כי בשל ההטעיות, ההונאה בכשרות, והפרות הדין, מיליוני שומרי כשרות בישראל צרכו והכניסו לגופם במהלך השנים מזון שאינו כשר ושלבטח אינו עומד בדרישות הרבנות בניגוד למצגיה של ליימן שליסל (ייתכן כי עדיין צורכים שכן לא ידוע האם הוסרו כלל המוצרים שאינם כשרים מהמדפים) והכול תוך פגיעה ברורה, בוטה, וחמורה מאין כמותה בדתם, אמונתם, ערכיהם, ובזכותם לאוטונומיה ולחופש לבחור אלו מוצרים לאכול, ותוך הצגת מצג שווא רשלני.

בית המשפט מתבקש לחייב את ליימן שליסל לפצות את לקוחותיה, צרכני מוצרי חברת לואקר שיוצרו באוסטריה או שיוצרו באיטליה ללא הטבעת סמל ארגון הכשרות האמריקאי OU, וכן להסיר את המוצרים האמורים מהמדפים, ולקיים מעתה ואילך את נהלי הכשרות לרבות הוראות הרבנות הראשית ככתבן כלשונן.

תגובת ליימן שליסל

כתב התביעה המדובר טרם התקבל בחברת ליימן שליסל.

עם זאת, מתוכן השאלה עולה שמדובר במיחזור של טענות סרק מופרכות שכבר הוגשו בעבר על ידי אותו גורם בתביעה ייצוגית קודמת, אשר סולקה על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב וזאת גם לאחר ערעור שהגיש המבקש, אשר נדחה על ידי בית משפט העליון.

לא למותר לציין גם כי במסגרת אותה תביעה ייצוגית קודמת הוגשה עמדת הרבנות הראשית, אשר דחתה מכל וכל את הטענות, אשר נובעות לכל היותר מחוסר הבנה של המבקש בנהלים הרלוונטיים.

בנוסף, עמדה ברורה לגבי מופרכות התביעה הגישו באותה גם ארגון ה-OU וה-KIR, אשר המבקש ביקש לטעון כאילו הוא משמש פה להם. בתביעה זו ובקודמתה נדרש סכום זהה ומופרך שנועד לייצר כותרות ולגרום לפרסום שלילי כנגד החברה.

 

 

1 Comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*