ועדת הכלכלה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להסדרת ייצור הדבש

לפי ההצעה, סמכויות אסדרת הענף יועברו ממועצת הדבש למשרד החקלאות. במהלך הדיון התברר כי את ההצעה הציג סמנכ"ל משרד החקלאות, שאמר כי החוק לא יוצר הסדרה חדשה, הוא מעדכן הסדרה קיימת מפקודות חירום ישנות יותר ומאסדר משאב במחסור – שטחי מרעה הצוף. יו"ר התאחדות האיכרים הודיע בדיון: ישבנו בחדר של היו"ר ביטן עם האוצר והגענו להסכם לשחרור התמיכה בענפי הדבש ושמן הזית

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ דוד ביטן, החלה ביום ב’ השבוע להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להסדרת הצבת הכוורות וייצור הדבש בישראל. לפי ההצעה, סמכויות אסדרת הענף יועברו ממועצת הדבש למשרד החקלאות. במהלך הדיון התברר כי את ההצעה הציג סמנכ”ל משרד החקלאות, ד”ר אסף לוי, שאמר כי “החוק לא יוצר הסדרה חדשה, הוא מעדכן הסדרה קיימת מפקודות חירום ישנות יותר ומאסדר משאב במחסור – שטחי מרעה הצוף. מבחינת המשרד, הדבש הוא תוצר לוואי חשוב של הענף הזה, ערך הדבש הוא 80% מעלות ההאבקה. הדבר החשוב הוא שמירת יכולת ההאבקה בישראל, בגלל שדבוראי נדרש להזיז את הכוורת 3-5 פעמים בשנה כדאי וצריך שיהיה לו לאן לחזור”.

עוד אמר לוי, כי ההבדל בין האבקה טובה ללא טובה משפיע גם על כמות התוצרת שתופק מכל דונם, ובכך משפיע גם על יוקר המחייה.

ועדת הכלכלה בדיון להסדרת כוורות הדבש. צילום: הכנסת

ח”כ עודד פורר, שציין כי חתם על החוק כשר החקלאות הקודם, אמר כי עדיין יש לו כמה השגות. אחת מהן היא בנושא ההגדרה לפיה קרקע חקלאית בחכירה מרשות מקרקעי ישראל אינה פרטית. “אם אני מחזיק בקרקע חקלאית ויש לי מטע אבוקדו צריך לאפשר לי להציב כוורת”, אמר.

האמירה עוררה חילופי דברים וח”כ רם בן ברק השיב כי זה כמו שמישהו יחזיק עדר וייתן לו לרעות בשדה של מישהו אחר. הסמנכ”ל לוי התייחס לכך ואמר כי הקרקע שייכת למדינה וגם הצוף. היו”ר ביטן התרעם על כך ואמר: “אז שרמ”י תיקח את כל הקרקעות ותעבד אותן, ושתיקח גם את כל הדירות ותשכיר אותן לבד”.

לוי ניסה להסביר כי כמו שאי אפשר לעשות כל מה שרוצים בקרקע כך גם עם הצבת כוורות. בנוסף אמר לוי כי הפריחה היא בין שלושה שבועות לחודש וחצי, ושאל “מה יעשה בעל המטע עם הכוורת בעשרת החודשים שנותרו? הוא יאכיל את הדבורים סוכר ונשקר לציבור”. היו”ר ביטן ביקש פתרונות לכך ואמר כי השיטה שרמ”י היא בעלת הבית לא תעבור.

ח”כ אלון שוסטר אמר כי זה שמדובר בקרקע שהועמדה לרשות החקלאי זה לא אומר שהמדינה לא יכולה להתערב. ח”כ שלום דנינו הוסיף כי שוק חופשי זה לא אומר שוק פרוע. מנגד, ח”כ אליהו ברוכי אמר כי החוק נוגע ליוקר המחייה בגלל עלות ההיתרים והעלות לחקלאים שזינקה, והחוק ימנע מדבוראים חדשים להיכנס לענף. הוא ביקש לקבל נתונים על הנקודות הפעילות ועל ההיתרים שניתנו בחמש השנים האחרונות.

לוי התייחס לעלות ההאבקה והסביר כי היא עולה 900 שקל לכוורת לשנה. הוא הסביר כי הכוורן גובה מהחקלאי 150-200 שקלים, ואת הפער הוא משלים ממכירת הדבש וזה מה שמאפשר לתת האבקה במחיר זול. הוא הזכיר כי על כך ניטש הוויכוח לגבי תמיכה ישירה. “אין לנו התנגדות להוריד את המכס כל עוד תינתן תמיכה ישירה מתאימה להגן על שירותי האבקה – ואלו 30 מיליון השקלים האמורים”, אמר לוי.

על רקע זה הזכיר היו”ר ביטן, כי אחרי שדרש מהאוצר לטפל בכך התקיימה ישיבה עם יו”ר התאחרות האיכרים, דובי אמיתי, וביקש ממנו לעדכן בתוצאות. אמיתי סיפר כי התקיימה ישיבה בחדרו של היו”ר עם סגן הממונה על התקציבים באוצר, כפיר בטט, בה “הוא שחרר את התלות בין שמן הזית והדבש להסכם הכולל ואפשר להעביר את 30 מיליון השקלים לענף. שר האוצר בירך על כך ואנחנו מחכים לראות את הצ’ק”.

לוי הגיב ואמר: “את הכסף סופרים במדרגות והמדרגות עוד רחוקות”. נציג האוצר בדיון, אוהד מרדכי, אמר כי יש הסכמה וצריך רק לחתום. בעקבות זאת אמר היו”ר ביטן כי הוא מצפה שהטיפול בנושא ייגמר בתוך שבוע. “אנחנו רוצים לשחרר את השוק, אז תגמרו על זה. את העברת התקציב לענפים הללו אני דורש שתסיימו כמה שיותר מהר”, אמר.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*