ויקטור שונפלד חוגג עם מאה מיליון בקבוקי יין / מאת מיכאל בן יוסף

פילוסופיית היצירה של היין על פי הגדרתו של שונפלד, היינן הראשי של יקב רמת הגולן: ליין יש תחושה של מקום. אפשר לחוש את האזור ממנו הגיעו הצבעים, הניחוחות והטעמים. ביין אצורים תרבות המקום, השפה, הריחות והאנשים. מהו הסוד שלו?

ויקטור שונפלד, היינן הראשי של יקב רמת הגולן. צילום מסך
ויקטור שונפלד, היינן הראשי של יקב רמת הגולן. צילום מסך
מאת מיכאל בן יוסף

ויקטור שונפלד, היינן הראשי של יקב רמת הגולן, מנצח על יותר ממאה מיליון בקבוקי יין ומציג תמונה אין סופית של אלפי חביות בשורות ובקומות בתוך האנגר מקורר. האיש מול הכמות הגדולה, הענקית, שאינה מתקבלת על הדעת, האיש מול הישגיו הכבירים, מקבל הילה של אשף מקצועי ויחיד. הרקע לשיחה הזאת הוא מכלי הענק של היקב, שורות של עשרות אלפי בקבוקים בתהליך התבגרות, ייננים ועובדי ייצור, וכמובן הכרמים מסביב.

כל בקבוק יין והסיפור הייחודי לו, כל בקבוק שומר על מקורותיו, הכרם, תאריך הלידה, ייצורו והתבגרותו. לאחר שחולצים את פקק השעם מתגלה סיפור של ממסכים בין כרמים וזנים, יין בתהליכי ייצור, נוזל מורכב, טעים ובריא. “כל בקבוק וטעמו הוא” – לפי הגדרתם של הצרפתים. כמות היין העצומה שבאחריותו של שונפלד במשך 29 שנים בתפקידו כיינן ראשי ממשיכה להנפיק קריאות התפעלות, בתעשייה ובין מביני היין המקומיים וגם לא מעט בינלאומיים.

האדם הנכון במקום הנכון

ויקטור נולד וגדל ליד לוס אנג’לס, ארה”ב, ולמד באוניברסיטה דיוויס בקליפורניה על הגפן ובהמשך עשה תואר נוסף על יין. כאיש צעיר ביקר בארץ פעמים מספר, לראשונה בהיותו נער בן 16, ועם השנים היו גם ביקורים חוזרים. כיינן צעיר עבד לאחר סיום לימודיו בכמה יקבים באמריקה, ובארץ החליף את יאיר מרגלית ביקב תשבי בין השנים 1985-1986. למזלו, כפי שהוא מגדיר, הגיע ליקב רמת הגולן בזמן שהיה חסר “יינן תורן”. באותה תקופה (1991) יינני היקב התחלפו ללא כל סדר, עם העדפה לייננים אמריקאים. ההמשך היסטוריה, היסטוריה ססגונית, מלאה הצלחות אישיות ולאומיות.

מרכז המבקרים ביקב. צילום: יקב רמת הגולן, ויקימדיה

שונפלד נשוי לאביב, אבא לשני בנים, גר בכפר חנניה, ומדבר עברית יפה עם מבטא אמריקאי. יחד  עם צוות של ששה ייננים, איש מומחה קרקע ואגרונום לגפן, מנהל ויקטור כ-100 עובדים, במקצועות השונים הקשורים ביין, וכצוות מומחים לאביזרי ייצור היין.

בשנים האחרונות התגלו בעיות בטיב חומר הגלם לגפן יין.  בימים אלה, לנוכח מחלתה של הגפן, גם בעולם וגם בישראל, שונפלד הוא האיש הנכון במקום הנכון. בניהולו, במהלך היסטורי ששינה את עתיד היקב, הוחלט על בניית חווה לגידול חומר גלם נקי וייחודי. מהלך זה הבטיח את עתיד הכרמים, קרי, היין המצטיין. צעד מבורך, עם דגש על דחיפות הנושא והצלת חלק מכרמי המדינה והיין הישראלי.

הכרמים

הנטיעות הראשונות של היקב החלו בשנת 1976, והגפנים הראשונות נמכרו ליקבים השונים של אותה תקופה. עם ייסוד היקב ברמת הגולן על ידי שמונה קיבוצים ומושב אחד, הענבים המובחרים של הרמה עשו את דרכם ליקב החדש. היינות הראשונים עשו היסטוריה ישראלית. הם היוו  פריצת דרך ליינות מישראל והיו לחלוצי היין שיסודו אמריקאי, היין הטוב, המיוחד והיחיד של אותם הימים.

בבעלותו ובניהולו של היקב כ-24 כרמים המחולקים ל-415 חלקות ותת חלקות, מפוזרות ומקוטלגות לצורך למידה לשיפור המוצר, הגפן וכמובן היין. כידוע, אחד הגורמים החשובים המשפיעים על איכות הענבים הוא האקלים. הבנת האקלים עומדת ביסוד גידול הגפן וייצור היין. ברחבי הגולן והגליל העליון פזורות 14 תחנות מטאורולוגיות המזרימות לאתר היקב תמונה מלאה של מידע לצורך תכנון עכשווי ועתידי. הפיזור של הכרמים מעניק ורסטיליות רחבה, רב גוניות, לזני הענבים, כלומר, מקורם וטיבם של היינות. בין הכרמים הצפוניים והדרומיים של הרמה מרחק של כ-40 קילומטר בלבד, אך הוא מלמד על ההבדלים בהרכבי הקרקע והאקלים, ובהתאמתם לזנים הנכונים.

היקב

היסטורית, יקב רמת הגולן נולד בשנת 1984 כרעיון מקורי של שמשון ולנר, איש ללא ידע ביין, אך יזם כשרוני. היקב ייסד את הייננות האיכותית בישראל. לראשונה בארץ יוצרו יינות ברמה – יינות שעברו יישון בחביות עץ אלון צרפתיות. לראשונה יין ישראלי היה דומה, שווה או כמעט שווה ליינות הגדולים של אירופה ואמריקה. יכולת הייצור של היקב מתקרבת בימים אלה למקסימום, כחמישה מיליון בקבוקים לבציר, על כל הזנים ודרגות הייחוס שלהם. יקב מודרני, אפילו אולטרה מודרני, עם ציוד עדכני ומתקדם. מכלי נירוסטה ענקיים, גתות מבריקות לקבלת ענבים לאחר הבציר, וכ-11 אלף חביות בגילים וממקורות שונים. היגיינה וניקיון למופת, כפי שכתוב בספרי הלימוד.

ירדן של יקב רמת הגולן. צילום: אתר היקב

היינות

חמישה מיליון בקבוקים לשנה, כוללים סוגים מזנים שונים, מיינות Still, ועד יינות מבעבעים, יינות מחוזקים ויין קרח, כן, בארץ החמה. בגדול, חמש סדרות של יינות לפי דירוגם על ידי היקב. המחיר כמובן בהתאם.

סדרת הדגל מתחלקת בין קצרין וירדן – שני יינות שמסמלים את השיא של גידול גפן מובחרת בכרם הנכון, בזן הנכון ובידיים מוכשרות לייצורו.

סדרת גמלא, הסדרה הססגונית בעלת מרחב של זנים, כולל התת סדרה “גמלא השמורה” עם דגש על טיב המוצר.

סדרת הר חרמון הפופולרית שכוללת זנים שונים.

שתי סדרות אחרונות, גולן ושיאן, מוגדרות כיין ליום יום.

הפילוסופיה 

פילוסופיית היצירה של היין על פי הגדרתו של שונפלד: “ליין יש תחושה של מקום. אפשר לחוש את האזור ממנו הגיעו הצבעים, הניחוחות והטעמים. ביין אצורים תרבות המקום, השפה, הריחות והאנשים”.

יין כמשקה מורכב ניתן לפירוק מדעי למאות ואולי אלפי גורמים המשפיעים על ניחוחותיו וטעמיו. היינן המתוחכם לומד את הגורמים היסודיים המשפיעים על המוצר הסופי ומשתמש בהם לייצור היין לפי אמות המידה שלו. שונפלד מתגלה, לאורך 29 שנותיו כיינן ראשי, כיינן יחיד, ראשון בארץ, ואולי בין המעטים בעולם שבאמתחתו יותר מ-100 מיליון בקבוקי יין. שנותיו בארץ הן שנות יצירה של יין. הוא זה שנותן לכל יין של היקב את ברכתו, את אישורו הסופי את חתימתו המאשרת אמינות וטיב.

הסוד הגדול

לאחר שנים של היכרות קרובה עם היקב ויינניו, הצלחתי להכיר מקרוב את היינן הכי יינן בארץ. הצלחתי לגלות את סודו השמור אתו, את המנוע המזיז את היצירה. הוא איש מאוהב. הוא מאוהב ואוהב יין. לא רק יין, כל מה שקשור ליין, הכרמים, הגפנים, החביות וכל הציוד הנלווה. שונפלד חי את אהבתו יום יום, לוגם ממנה ואינו שבע. איזה סוד נפלא.

 

7 Comments

  1. כמו תמיד ואף יותר בכל פעם מיכאל בן יוסף מצליח בשפתו העשירה לגרום גם להדיוטות כמוני להריח את היין ולהפעים את הלב
    יישר כוח

  2. אחד הייננים האוהובים והמוערכים עליי
    גדלתי על היינות שלו מגיל 13 עם הר חרמון אחרי זה הגמלא והירדן ועד הסינגלים המיוחדים של אלרום יונתן בראון תל פארס אורטל קצרין רום וכו’..
    שאפו וכל הכבוד לו !!!!!!!

  3. כתבה מרתקת והכי חשוב: מקצועית!
    תודה על המחמאה!
    אני כבר הרבה שנים מחוץ לעסקי יין.
    החליף אותי בני יהב ולנר שמייצר עם אשתו אורנה יינות בהצלחה בכמה יקבים בעולם ומוכר לכמה ארצות.
    שמשון ולנר

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*