פיתוחים שישנו את פני החקלאות בישראל ובעולם: הפיתוח שיחליף את האבקת הדבורים והחברה שמפתחת זרעים עמידים לחום

משרד החקלאות בשיתוף קהילת GrowingIL מציגים את שני הזוכים ויתר הפיינליסטים בתחרות למציאת פתרונות טכנולוגיים לייצור מזון במציאות של שינויי האקלים. במקום ראשון זכתה חברת סאליקרופ שפיתחה טכנולוגיה ייחודית לטיפול בזרעים המקנה לצמח עמידות גבוהה יותר בפני תנאי מזג אוויר קיצוניים

עם התגברות השפעות משבר האקלים, הספקה סדירה של מזון טרי הופכת אט אט לאתגר גלובאלי. בשלושים השנים האחרונות עלתה הטמפרטורה הממוצעת בישראל בכ-1.5 מעלות; גלי החום הפכו לתדירים ועמוקים יותר; ולצד חודשים שחונים למדי, חלה עלייה בתופעת השיטפונות והסחף כתוצאה מאירועי גשם קיצוני.

מתוך מחויבות למצוא את הפתרון הבא שיבטיח הספקת מזון סדירה לכל בית אב בישראל, וישמור על החקלאות הישראלית משגשגת לאורך זמן, משרד החקלאות בשיתוף קהילת GrowingIL (קהילה שמטרתה לקדם את תחום האגריטק בישראל) ערך בחודשים האחרונים תחרות אתגר “Keeping it Cool” לאיתור פתרונות טכנולוגיים שבכוחם לסייע לחקלאות הישראלית לצמצם את השפעות האקלים.

לתחרות ניגשו 15 חברות שהציגו שלל רעיונות בשלבי פיתוח שונים. לאחר תהליך סינון ארוך שכלל מפגשי פיתוח ואימון (מנטורינג) עם מומחי שירות ההדרכה והמקצוע (שה”מ) במשרד החקלאות, נבחרו חמש חברות שעלו לשלב הגמר. חמשת הפיתוחים המובילים יכולים לשנות את פני החקלאות בארץ ובעולם.

בחודש שעבר התקיים אירוע הגמר בקריה החקלאית, בו הוכרזו חברת סאליקרופ ועידית כשתי הזוכות במקומות הראשון והשני בתחרות, מה שמזכה כל אחת מהן למימון בסך 50 אלף שקל לטובת ניסוי הוכחת היתכנות, שיבוצע כבר במהלך השנה (2022) ויסייע לקדם את הפיתוח והיישום של הפתרונות המוצעים. הזוכות נבחרו על ידי ועדה מקצועית בה חברים גורמים מקצועיים מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר, רשות החדשנות, משרד הכלכלה, מכון וולקני והפקולטה למדעי החקלאות, המזון ואיכות הסביבה באוניברסיטה העברית.

הזוכות ויתר המועמדות לגמר תחרות Keeping it Cool:
Salicrop – מקום ראשון: חברת סאליקרופ פיתחה טכנולוגיה ייחודית לטיפול בזרעים (גם גרעיניים – אורז, חיטה, תירס, וגם זרעי ירקות – עגבניות, פלפלים, בצל וגזר), המקנה לצמח עמידות גבוהה יותר בפני תנאי מזג אוויר קיצוניים, כגון: חום ויובש, ובמקביל מעניק עמידות מפני מליחות גבוהה בקרקע או במי ההשקיה. הטיפול שפותח בסאליקרופ מבוסס על חשיפת הזרע לפורמולה המותאמת לתנאי הסביבה הקשים שיפגוש הצמח במהלך הגידול בשדה. במסגרת ניסויי שטח שערכה החברה בערבה, בנגב ובעמק בית שאן, בשטח של מעל ל-200 דונם, הוכיחה שהטכנולוגיה המיושמת בזרעים, מביאה לשיפור משמעותי בהיקף היבול בשטחים הסובלים ממליחות גבוהה.
בימים אלו החברה עושה את דרכה לשוק הבינלאומי באמצעות שיתופי פעולה אסטרטגיים וכן מגייסת הון להמשך צמיחתה בעולם.

מתוך המצגת של Salicrop. צילום מסך

Edete Precision Technologies for Agriculture – מקום שני: חברת עידית פיתחה פתרון ייחודי ובלעדי בעולם להאבקה מדייקת, נשלטת ומבוקרת של מטעים. הטכנולוגיה שפותחה מחקה את פעילות הרבייה הטבעית של הצמח באמצעות האבקה (בין אם על ידי דבורים או חרקים אחרים, ובין אם על ידי הרוח),  ויכולה לשמש כפתרון משלים או כתחליף להאבקה טבעית, שבלעדיה לא יכולה להתקיים החקלאות.
הטכנולוגיה של עידית מבוססת על הקמת “בנק” פולן (אבקה המשמשת לרביית צמחים) של גידולים שונים, המאפשר התאמה גנטית מלאה של הפולן לזן הגידול, ללא קשר למועדי הפריחה של הזנים. את הפולן מפזרים באמצעות מאביקים מכאניים שפותחו על ידי החברה להשגת הפרייה.
נכון להיום, לעידית בנק פולן שהוקם ב-2019 באוסטרליה, ואחד נוסף שהופק לאחרונה בישראל. בניסויי שטח שבוצעו בארץ ובארה”ב עולה כי השימוש בטכנולוגיה של עידית מבטיח ואף מגדיל את היקף היבול  בהשוואה להאבקה טבעית. ככל שתזכה, עידית תעשה שימוש במימון שיינתן לה כדי לערוך פיילוט האבקת שקדים בקיבוץ מלכיה.

Polygreen-Group: החברה פיתחה פולימר מיוחד המסייע לצמח לעמוד במפגעי חום ויובש בקרקע ובכך מסייע לצמצום הנזק ביבול ככל שעולה הטמפרטורה. לפולימר של חברת פוליגרין יש אחיזת מים ייחודית ששומרת על לחות הקרקע לאורך זמן, חוסכת בצריכת מים ומונעת סחף קרקע ממים לא מחלחלים. במקרה של מחסור במים, הפולימר משפר את התמודדות הצמח ומעודד צימוח אחיד. במקביל, מאפשר הפולימר כליאת חומרי הזנה לשיפור מופע הצמח וגם להדברת נגעים ומחלות. את הפולימר, המתכלה בקרקע בצורה טבעית, ניתן לערבב עם מצע הגידול, לטבול בו את בית השורשים של השתילים או להזריקו לעומק הקרקע.
בעזרת כספי הפרס, החברה תבצע פיילוט במסגרתו יבחן שילוב של הפולימר במצע הגידול.

Roots: חברת רוטס פיתחה טכנולוגיות בעשור האחרון במטרה לקדם חקלאות בת קיימא ולייצר פתרונות לאתגרים שמציב משבר האקלים בתחום החקלאות, בדגש על מערכות לוויסות טמפרטורת הקרקע ובית השורשים, התורמות להתפתחות הצמח גם במצבים של קור או חום עזים. לחברת רוטס מספר פטנטים רשומים, כאשר האחרון ביניהם הוא דקר (התקן/צינור מחליף חום). הדקר מוחדר לגידול ומשמש כמוליך קור/חום אל תוך בית השורשים. בנוסף, החברה מתקינה מערכות אשר מנצלות אנרגיה טרמית בעומק הקרקע ובכך מסייעת בוויסות וצינון אזור בית השורשים של הצמח, תוך צמצום למינימום של צריכת חשמל לשמירת הטמפרטורה של הצמח. באמצעות כספי הפרס, החברה מעוניינת לבצע ניסויים ובדיקות בשיתוף משרד החקלאות ופיתוח הכפר על גידולים שונים שמהווים גידולי מטרה לחקלאות הישראלית, כדי למקסם את יכולת הייצור המקומי.

Emnotion: אמונשן היא חברת סטארט-אפ המפתחת מודל אקלימי גלובלי של הדור הבא. שימוש ברשתות נוירוניות תלת ממדיות (מגובה הקרקע ועד 30 ק”מ גובה) המורכבות ממאות אלפי תחנות מטאורולוגיות וירטואליות ואלגוריתמים מתקדמים המאפשרים ניטור תנאי מיקרו אקלים ברזולוציה גבוהה מאוד. באמצעות הנתונים המדויקים,  ניתן לייצר תחזיות מיקרו-אקלימיות יציבות ומדויקות לטווחים שונים (ימים עד מספר חודשים קדימה). איכות התחזיות מאפשרת שיפור מהותי בתכנון יעיל של הגידולים אל מול איומי האקלים. בכספי הזכייה בתחרות, תבצע החברה ניסוי בישראל, במסגרתו ייבחנו התוקף והאיכות של המוצר.

נעמה קאופמן-פס, מנכ”לית משרד החקלאות : “בישראל, כמו בשאר מדינות העולם, משבר האקלים וההתחממות הגלובאלית מביאים עמם אתגרים רבים הנוגעים לביטחון המזון שלנו, ולמקורות המזון הטרי הזמין. קידום פתרונות טכנולוגיים שיש ביכולתם לתת מענה לאתגרים אלו, הוא אינטרס לאומי ראשון במעלה. ללא מאמץ שיטתי להיות בחזית הטכנולוגית של החקלאות, נתקשה לייצר מזון טרי עבור תושבי ישראל. תחרות האתגר, כמו מיזמים נוספים לקידום חדשנות טכנולוגית בחקלאות שמוביל המשרד, תספק לנו יתרונות לטווח הארוך, בדמות כלים נוספים להתמודדות עם שינויי האקלים, ולטווח הקצר, תמיכה בחברות אגרו-טק ישראליות שתהפוכנה להיות הפנים שלנו בשוק הידע והטכנולוגיה הבינלאומי”.


מתוך אתר משרד החקלאות, יחידת ההדרכה 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*