המועצה לייצור צמחים ולשיווקם מבקשת לבטל החלטה לייבוא שמן זית בפטור ממכס בהיקף 2,000 טונות ל-2021

נטען כי כי הייצור המקומי מתקשה להתמודד עם הייבוא וברור כי במצב דברים זה אין להעלות על הדעת הקצאת מכסות לייבוא שמן זית בפטור ממכס, אשר תחריף את מצוקת הייצור המקומי ותביא אותו עד משבר

המועצה לייצור צמחים ולשיווקם מבקשת מבית המשפט המחוזי בירושלים להורות על ביטול החלטת ועדת המכסות במשרד הכלכלה והתעשייה לייבוא שמן זית בפטור ממכס בהיקף 2,000 טונות לשנת 2021. במסגרת ההחלטה האמורה נקבע, כי כמות של 1,600 טונות שמן זית בצוברים תחולק לתעשיה בלבד, ואילו כמות של 600 טונות לייבוא בבקבוקים תחולק באמצעות הליך תחרותי.

בעתירה נאמר, כי בשנים 2019-2020 קרסו מחירי שמן הזית בעולם, וכפועל יוצא מחיר השמן המיובא כולל המכס המוטל עליו נמוך אפילו מהוצאות ייצור של השמן המקומי. עוד נאמר כי היצור המקומי מתקשה להתמודד עם הייבוא וברור כי במצב דברים זה אין להעלות על הדעת הקצאת מכסות לייבוא שמן זית בפטור ממכס, אשר תחריף את מצוקת הייצור המקומי ותביא אותו עד משבר.

לדברי המועצה לייצור צמחים ולשיווקם, כפועל יוצא עלולים להיעקר מטעי זית שמן רבים הנטועים רובם ככולם באזורי הפריפריה, ותעשיות שמן מקומיות עלולות להתחסל.

בעתירה נאמר כי עמדתו של משרד החקלאות הינה כי אין לחלק מכסות יבוא בפטור ממכס לשנת 2021 וכי ככל הידוע לעותרת אף רשות המסים תמכה בעמדה זו. לדברי העותרת היא והתאחדות התעשיינים פנו בעניין זה אל  ועדת המכסות במשרד הכלכלה והתעשייה ואל השר עצמו, והטעימו בפניותיהן כי הקצאת המכסות לא תעלה בקנה אחד עם הרציונאל של המכס המיועד להגן על הייצור המקומי וכן תעמוד בניגוד להוראות צו המכס.

ואולם ועדת המכסות פעלה בניגוד להוראות צו המכס, התעלמה מן התנאים הקבועים בו, הפעילה שיקולים זרים, והחלטתה המתירה ייבוא שמן זית בפטור ממכס לשנה זו התקבלה בחוסר סמכות והינה בלתי סבירה ובלתי מידתית באופן קיצוני, ולפיכך דינה בטלות.

בתגובתה של ועדת המכסות לבקשת המועצה לייצור צמחים ושיווקם למתן צו ביניים להקפאת החלטתה נטען כי החלטת הועדה ניתנה בסמכות, בסבירות, על יסוד שיקולים ענייניים, בהליך מנהלי תקין, וכי לא נפל פגם המצדיק את התערבותו של בית המשפט.

לדברי הועדה כל עיכוב נוסף בחלוקת המכסות עלול לסכל את ביצוע הייבוא כליל לא כל שכן את יכולת ניצולה המקסימלי של המכסה, וכפועל יוצא יינזק ציבור הצרכנים אשר לא יוכל ליהנות מהפחתת עלות המוצר, ובנוסף יביא הדבר לעליית מחירים לצרכן.

השופת תמר בר-אשר קיבלה את טיעוניה של ועדת המכסות ודחתה את הבקשה של המועצה ליצור צמחים ושיווקם למתן צו ביניים להקפאת החלטתה של הוועדה. השופטת השתכנעה כי מאזן הנוחות אינו נוטה לטובתה של המועצה ואף סיכויי עתירתה אינם נחזים להיות טובים, ועל כן לדעתה אין הצדקה למתן צו הביניים המבוקש.

השופטת ציינה בהחלטתה, כי החלטת של ועדת המכסות התקבלה על בסיס נתונים שנבחנו לאחר היוועצות ציבורית ובהשתתפות כל הגורמים הרלוונטיים, וכי החלטתה גם נבחנה באמצעות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה וכן היועץ המשפטי לממשלה עצמו. בנסיבות אלו השתכנעה השופטת, כי לא נמצא כל פגם בשיקול דעתה של ועדת המכסות, אשר שקלה באופן סביר וללא משוא פנים את כל השיקולים שראוי היה לשקול. לפיכך ציינה השופטת, נראה כי אין מקום להתערבותה בהחלטת ועדת המכסות, כי סיכויי העתירה להתקבל נחזים להיות נמוכים.

התאחדות התעשיינים בישראל מבקשת מבית המשפט להצטרף כצד להליך, בנימוק לפיו היא צד רלוונטי והכרחי להליך.

תגובת משרד הכלכלה והתעשייה לא התקבלה עד כה.

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*