היין בן 41, אך מתנהג לפחות בהתחלה כבן 10

מיכאל בן יוסף מספר על יין דרום אפריקאי בן 41, שקיבל ליום הולדתו מאיש היין חיים גן: ALTO ROUGE Estate Wine Stellenbosch – Helderberg 1977

ALTO ROUGE
ALTO ROUGE
מאת מיכאל בן יוסף
מאת מיכאל בן יוסף

גם היום, עשרות שנים אחרי הביקור הראשון שלי ביקבי דרום אפריקה, אינני יכול לשכוח את התמונה: יחף, מרושל, במכנסיים קצרים, לא מסורק, ידיים אדומות מיין, קופץ מחבית לחבית ובידיו “גונב יין” וכד זכוכית, היינן של אותם הימים ביקב אלטו, הדרום אפריקאי, Hempies Du Toit, מלא מרץ וחיוך כובש. הוא מחלק ברוחב לב יין אדום כהה, צועק Cheers עם כל אורח וגם טועם יחד עם כולם. הצגה בפני עצמה, הצגה טעימה ומצחיקה, שגורמת לי לחייך גם כעת, עשרות שנים אחרי אותו ביקור.

ALTO ROUGE Estate Wine Stellenbosch – Helderberg 1977
ALTO ROUGE Estate Wine Stellenbosch – Helderberg 1977

זה היה ביקור ראשון שלי באזור היין הדרום אפריקאי, ביום סגריר, גשום, בסטלנבוש, עיר הבירה והידע של היין בדרום אפריקה. עיר אוניברסיטאית, כמובן בתורת היין, כולל התמחויות בכל המקצועות הקשורים לנושא. הסיור המאורגן הביא את הצמאים החדשים לכמה יקבים, אלטו היה אחד מהם. באותה תקופה, הם ייצרו רק יינות אדומים, האלטו רוז’ היה הבולט מכולם.

הזמן עבר מהר, היקב החליף ייננים, ציוד ומקור ענביו השתנה, אך הסטייל הפלמי החצי הולנדי נשאר שולט בכל, כולל בשפת היין. דרום אפריקה נחשבת למעצמת יין. עם השנים למדתי על גודל התעשייה המקומית, על אזורי גידול הגפן ויותר מכל על הזנים המותאמים של האזור (14 אזורי גפן-יין).

עכשיו הסיפור האמתי: איך מגיעים לבקבוק יין בן 41, שמור, עם הרבה אבק המכסה את התווית, בקבוק בן 41 שנים מלא יין אדום ופקק אורגינלי. פשוט, ביום הולדת, בזמן חגיגת הפתעה, בין המתנות החשובות, מקבלים יין זקן, כמעט בגילי המופלג, אולי יותר, מאחר שיין מתבגר מהר יותר ממני. חיים גן מאיש הענבים זכר שיין כזה חייב טעימה של איש זקן כמו היין. אכן, שמרתי עליו לטעימה שקטה בארוחת ערב מפוארת, יחד עם ידידי היקרים ודג סלמון בתנור, התאמה שהיא מבטיחה רק טובות מראש.

כמובן שהפקק משעם התפורר בכל צורה של חליצה, אך היין, מיד עם המזיגה הראשונה, הפתיע הפתעה גדולה. בגוון אדום עם תפוז כהה, מראה גיל אך לא את גילו האמתי, כיין בן עשר לא יותר. מלא טעמי פרי בשל מאוד, שזיף ועוד שזיף, השירז המנצח, מעט אלכוהול, שתי, אפילו שתי מאוד. בהחלט יין שנשמר מעל ומעבר לכל תכנון, התאים להפליא לסלמון בתנור, אך עם החזרה ללגימה שלישית, היין נעלם לגמרי. בכוס טעמתי מים בצבע חום דהוי, ללא ניחוח וטעם. לפי הספר, יין מבוגר או זקן, יש למזוג ולשתות מיד עם המזיגה. הוא נעלם ממש, נהפך לנוזל לא מוגדר.

חזרה ליקב אלטו, ליקב יפה על מדרונות הרי ה-HELDERBERG עם כרמי היקב בגבהים שבין 100 עד 500 מטר, עם אגם קטן במרכז, מרפסת מפוארת לקבלת אורחים וכן, גם אוכל מכובד. דרום אפריקה במיטבה.

היינן שקפץ בין החביות הוחלף על ידי בנו, Hempies Du Toit ולאחרונה הוחלף עם יינן חדש שאינו קופץ בין החביות. אין יותר הצגות. הקרקס ללא ליצן. לחיים!

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*