ייצוגית נגד תנובה ומשק יעקבס: משתמשות בכינוי “רוקפור” לתיאור גבינות מתוצרתן

נטען כי תנובה ומשק יעקבס מפרות את הוראות החוק להגנת כינויי מקור, וכך הן מפרות כינוי מוגן ומטעות את צרכניהן, מאחר שהגבינות המכונות על ידן בשם "רוקפור" אינן מיוצרות בצרפת, רחוקות מלהיות גבינת רוקפור כמרחק הגליל (שם ממוקמות המחלבות שלהן) מדרום צרפת, ואף אינן מתיימרות לעמוד בתנאים הנדרשים

גבינת רוקפור. מקור: ויקימדיה

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד כנגד תנובה וחברת גבינות משק יעקבס מכפר הרא”ה, יצרניות גבינות, בטענה להטעיה צרכנית בכך שהן עושות שימוש בכינוי המוגן “רוקפור” על מנת לתאר מוצרי גבינה מתוצרתן.

לדברי המבקשת איילת פרץ אביגזר מאבן יהודה, רוקפור היא גבינה צרפתית עתיקת יומין המיוצרת במערות מיוחדות ברדיוס של 60 ק”מ מהעיר רוקפור-סור-סולזון בדרום צרפת, והיא מוגנת בהתאם לדיני האיחוד האירופי, הדין הישראלי, ובהתאם לחוק הגנת כינויי מקור וציונים גיאוגרפיים, בהיותה נכללת ברשימת סימני המקור.

למעשה מדובר באחד מסימני המקור המוגנים המפורסמים ביותר עד כדי כך שמשרד המשפטים מציין אותו כדוגמה לכינויי מקור לצד מותגים אייקונייים כגון תפוזי Jaffa, קוניאק ושמפניה.

בבקשה נטען כי תנובה וחברת גבינות משק יעקבס מפרות את הוראות החוק להגנת כינויי מקור, וכך הן מפרות כינוי מוגן ומטעות את צרכניהן בהטעיה חמורה זאת, מאחר שהגבינות מתוצרתן המכונות על ידן בשם “רוקפור” אינן מיוצרות בצרפת, רחוקות מלהיות גבינת רוקפור כמרחק הגליל (שם ממוקמות המחלבות שלהן) מדרום צרפת, ואף אינן מתיימרות לעמוד בתנאים הנדרשים על מנת להוות גבינת רוקפור.

המבקשת מציינת כי רכשה את המוצר גליל / רוקפור מתוצרת תנובה והן את המוצר “רוקפור” מתוצרת חברת גבינות משק יעקבס וכי לא היתה רוכשת אותן מלכתחילה אלמלא הכינוי “רוקפור” הנזכר על קדמת גבי האריזה.

לטענתה, התנהלותן של תנובה וגבינות משק יעקבס עולה כדי הטעיה ברורה לעניין הטיב של הגבינות, מקום הייצור, השם, הכינוי המסחרי שלהן והתאמתן לתקן. לדבריהמבקשת המשיבות התעשרו שלא כדין ממכירת מוצרים שנמכרו בכסות הכינוי “רוקפור” בעוד שמדובר בכינוי אסור לשימוש.

בבקשה נאמר כי בנסיבות בהן הצרכנים רכשו מוצר טוב פחות ממה שנתכוונו לרכוש, הם זכאים לפיצוי בגין נזק ממוני וכך גם בגין נזק לא ממוני הבא לידי ביטוי בפגיעה באוטונומיה והרגשות השליליים הנלווים לה.

 

 

1 Comment

  1. הייתי מוותר על החלק הזה, הוא לא אמין בכלל: “המבקשת מציינת כי רכשה את המוצר גליל / רוקפור מתוצרת תנובה והן את המוצר “רוקפור” מתוצרת חברת גבינות משק יעקבס וכי לא היתה רוכשת אותן מלכתחילה אלמלא הכינוי “רוקפור” הנזכר על קדמת גבי האריזה.”

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*