בירה בלי אלכוהול? למה לא בישראל?

בירה היא עניין תרבותי ומדובר במשקה שמחבר בין אנשים. כדי ליהנות מבירה עם חברים, לא חייבים שיהיה בה אלכוהול

מאת עמית קרטס בנין
מאת עמית קרטס בנין

כשאני מבקשת בירה בלי אלכוהול ברוב המסעדות והברים בארץ, מיד יציעו לי בירה שחורה או את המשקה המקביל, ה-Root beer. ממש לא התכוונתי לבירה שחורה, אלא לבירה של ממש, עד 0.5% אלכוהול על פי התקן האירופי, שאפשר למצוא בכל בר או מסעדה בערי אירופה, אבל לא כאן.

למה בכלל לייצר בירה בלי אלכוהול, למה לצרוך אותה?

אני מאוד אוהבת לשתות בירה, בדרך כלל בחברותא, אך לצערי נבצר ממני לשתות משקאות עם אלכוהול. זה כמה שנים יש לי תגובה אלרגית קשה לאלכוהול או אולי למרכיבים אחרים במשקאות האלה. כשסיפרתי על זה בזמנו לברמן בסטוקהולם הוא מיד פרץ בצחוק ואמר לי שבחורף הסקנדינבי זה יעבור לי. אחר כך חשב שוב והציע בירה ללא אלכוהול.

בירה, כידוע, היא עניין תרבותי ומדובר במשקה שמחבר בין אנשים. כדי ליהנות מבירה עם חברים, לא חייבים שיהיה בה אלכוהול. לעניין הזה יש חשיבות בהרבה מצבים, למשל נהג תורן, כשאחד מהחבורה נאלץ להישמר מאלכוהול כדי שיוכל להביא את כולם הביתה בבטחה, או כאשר נוטלים תרופות או פשוט כשצריך לשמור על פיכחון במקרים מסוימים. מעבר לזה, יש אנשים שמנועים מסיבות דתיות  ואלה שאסור להם לגעת באלכוהול, כי חסר אצלם אנזים המפרק אותו והם עלולים ממש להיפגע.

לעניין ההנאה והאיכות, בירה ללא אלכוהול היא בירה לכל דבר. מדובר באותם חומרי גלם ותהליך הייצור זהה ברובו לזה של בירה רגילה. המותגים הידועים של חברות הבירה הגדולות ביותר מייצרים בירה ללא אלכוהול ויש לכך מספר שיטות. התוצאה, לפחות בעיניי, ממש מוצלחת. אפשר למצוא בירות כאלה של היינקן, בקס, ארדינגר, בוואריה וקרומבאכר וזה רק מחיפוש מהיר באינטרנט.

בירה אמסטל נטולת אלכוהול
בירה אמסטל נטולת אלכוהול

בירה ללא אלכוהול מכילה לפעמים אלכוהול בכמות מזערית. בארה”ב ובאנגליה יש אבחנה בחוק בין משקה נטול אלכוהול, שם אחוז האלכוהול הוא אפס, ובין משקה לא אלכוהולי שם אחוז האלכוהול הוא עד 0.5%. באירופה יש הגדרה אחת לשני הסוגים ואחוז האלכוהול במשקה אינו עולה על 0.5%. בישראל מאמצים עם ההגדרה האירופית, ובפקודת המשקאות המשכרים נקבע כי “בירה ללא אלכוהול” או “בירה נטולת אלכוהול”, היא משקה המיוצר מתסיסה של דגנים, עמילנים או סוכרים, בתוספת כשות, ואחוז האלכוהול שבו אינו עולה על 0.5%.

בשנים האחרונות אפשר למצוא פה ושם מבחר לא גדול של מותגי בירה ללא אלכוהול, אבל הביקוש לזה נמוך, הצריכה מועטה ונדיר למצוא בתפריט של פאב אופציה של בירה לא אלכוהולית. מדוע? גם כי אין מודעות לכך בציבור, גם כי אצל רבים שתיית בירה היא בעיקר מאהבת האלכוהול ולא מאהבת הבירה וגם כי היא לא באמת משווקת וזוכה לקידום.

אז אולי הגיע הזמן ליישר קו, בעניין הזה לפחות, עם אירופה?

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*