ארגון עדאלה עתר לבג”ץ: לאפשר הכנסת חמץ לבתי החולים בשבוע הפסח

בהתאם למדיניות זו של משרד הבריאות, שנאכפת בשנים האחרונות בבתי חולים ברחבי הארץ, כל האזרחים וביניהם גם אזרחים ערבים נאלצים במהלך חג הפסח לעבור בידוק קפדני בכניסה לבתי החולים ואם יש ברשותם חמץ, המזון מוחרם או מושמד

כשרות בבית החולים בילינסון. מקור: ויקימדיה
כשרות בבית החולים בילינסון. מקור: ויקימדיה

מרכז עדאלה עתר לבג”ץ נגד מדיניות משרד הבריאות לאסור על הכנסת ואכילת חמץ בבתי החולים במהלך שבוע חג הפסח. בהתאם למדיניות זו, אשר נאכפה בשנים האחרונות בבתי חולים ברחבי הארץ, כל האזרחים וביניהם גם אזרחים ערבים נאלצים במהלך חג הפסח לעבור בידוק קפדני בכניסה לבתי החולים ואם יש ברשותם חמץ, המזון מוחרם או מושמד. במקרים שבהם אזרחים סירבו למסור את המזון למאבטחים בכניסה לבית החולים, נאסרה כניסתם למוסד ונמנע מהם לבקר את קרוביהם בבית החולים.

עו”ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה, שהגישה את העתירה, טענה כי מדיניות זו גורמת להשפלה של החולים הערבים ומבקריהם והפרה של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו: “מדיניות איסור הכנסת חמץ מיושמת בכותלי בית החולים, בו מאושפזים רבים מקרב האוכלוסייה הערבית כאשר המטופלים, המאושפזים ומשפחותיהם מצויים במעמד חלש יותר אל מול בית החולים ובלית ברירה נאלצים לקבל על עצמם את הכפייה. ניתן לתאר מצב חולשה זו אל מול הכפייה מצד בית החולים כמצב של החזקתם כבני ערובה. שכן, מי שנזקק לשירותי בית חולים במהלך חג הפסח, אינו יכול לקבל שירות זה במקום אחר, אחרת הוא מסתכן בחייו, בבריאותו ובשלמות גופו. לכן כפייה המובילה להתערבות אגרסיבית מצד רשויות ציבוריות בהחלטת הפרט מה לאכול ומתי ובמיוחד כשהוא נמצא במצב מוחלש כגון אשפוז או ביקור חולה, אינה מותירה ספק בדבר הפגיעה בחירותו של כל אדם, השפלתו ופגיעה בכבודו. פגיעה זו מנוגדת לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו”.

בנוסף, נטען בעתירה כי מדובר בפגיעה בזכויותיהם של אזרחים ערבים אשר נדרשים, בנסיבות שונות, לשהות בבתי חולים במהלך חג הפסח: “המדיניות הובילה ועודנה מובילה לכפייה דתית חמורה ביותר על אזרחים רבים במיוחד ערבים. מוצרי מזון שנחשבו לחמץ הוחרמו, הושמדו, ולעיתים מחזיקי המזון הלא כשר, נדרשו להפקיד את המזון בכניסה לבית החולים עד לסיום הביקור ויציאה מהמוסד. גם עובדים נדרשו שלא להכניס מזון לא כשר בתקופת חג הפסח ומאושפזים רבים נאלצו בשל כך להימנע מאכילת מזון לא כשר ונכפה עליהם לאכול מזון כשר לפסח, בעל כורחם ובניגוד לטעמם”.

עו”ד זהר הדגישה בעתירה כי בעקבות פניות מצד אזרחים ערבים במהלך השנים האחרונות, מרכז עדאלה ניהל התכתבות מול משרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה, אולם טרם ניתן מענה הולם וראוי למדיניות הפוגענית המיושמת בבתי החולים. אמנם במהלך שנת 2017 עדכן היועמ”ש אביחי מנדלבליט את מרכז עדאלה כי הוא פועל מול משרד הבריאות על מנת למצוא פתרון לסוגיה, אך עד היום טרם ניתנה החלטה ברורה.

לאור האמור לעיל, דרש עדאלה מבג”ץ כי יוציא צו ביניים האוסר על משרד הבריאות ליישם מדיניות זו במהלך חג הפסח הקרוב או לקבוע מועד לדיון דחוף על מנת להכריע בעניין בטרם חג הפסח.

תגובת משרד הבריאות: “העתירה התקבלה במשרד הבריאות, אנו לומדים אותה, ותגובתנו תינתן בבית המשפט כמקובל”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*