צרכנות נבונה גם כאשר בוחרים יין / טלי ברנר

החקיקה בנושא היין מאפשרת שקיפות מוגבלת בנוגע למרכיבים, לכן הצרכנים נושאים באחריות רבה לבחירת היין שישתו, ובמוצר זה, יותר מבאחרים, נדרשת עין ביקורתית. ליין האורגני יש כמה יתרונות בהיבט זה

טלי ברנר. צילום: שי שבירו

יין הוא מוצר צריכה רומנטי וטכנולוגי, שמגולמים בו אלפי שנות ידע ומסורת. יין הוא סיפור של זמנים ועונות שמתמזגים ביניהם, כמו צמיחת הגפן באביב ומתיקות הענבים בסתיו. נוזל של מרירות ושמחה, הממזג בין האדמה המטפחת והתוססת שהבשורה האדומה נולדה בה, ורוח הבריאה שמביאה ומערסלת את הבשורה הלבנה.

בהיבט הטכנולוגי, יין הוא מוצר חקלאי מעובד וכמו כל המוצרים המעובדים הוא מכיל מספר לא קטן של רכיבים. בניגוד לכל מזון מעובד אחר, ובכל הרגולציות בעולם, תווית היין לא מכילה את פירוט הרכיבים בו. על התווית כן תופיע נוכחותם של סולפיטים, שחובה לסמנם משום שהם אלרגניים ומחויבים בסימון על פי חוק.

החקיקה הקיימת מאפשרת שקיפות מוגבלת בנוגע למרכיבים, לכן מוטלת על הצרכן אחריות רבה יותר בנוגע לבחירת היין הנצרך. הצרכנים הם הנושאים באחריות לבחירת היין שיבחרו לשתות, ובמוצר זה יותר מבאחרים נדרשת עין ביקורתית.

מהו יין אורגני 

מוצר אורגני מטרתו להיות הכי קרוב לחומר הגלם שממנו יוצר. מוצר שמבטיח את בטיחות השימוש לאורך חיי המדף, תוך הקפדה על שימוש במספר מינימלי של תוספים ורק באלו שנמצא שהם בטוחים לשימוש ותפקידם לשמר את בטיחות היין לאורך תהליך התבגרותו.

חומר הגלם

חומר הגלם של היין האורגני יהיה כמובן ענבים אורגניים. אלו ענבים שגודלו לפי כללי החקלאות האורגנית, תוך שמירה על הקרקע והסביבה, ללא שימוש בחומרי הדברה ודשנים סינתטיים, ולא יכילו שאריות של חומרי הדברה. ענבים קונבנציונליים הם גידול עתיר ריסוסים – אחד המוצרים המרוססים ביותר בחקלאות. חשוב לדעת שחלק מחומרים אלו אינם מתפרקים גם בתהליכי התסיסה והיישון של היין. כמובן שבנוסף, הענבים ושאר מרכיבי היין, ככל המוצרים האורגניים, לא יכילו רכיבים מהונדסים גנטית.

טכנולוגיות

בתהליך הכנת היין הקונבנציונלי מותר להשתמש ב-12 טכנולוגיות שונות, לדוגמה: החלפת יונים, נידוף אלכוהול, הוצאת חמיצות עודפת ועוד. כל אלה מרחיקים את המוצר  הסופי מהמקור שלו, מהענבים.

ביין האורגני לעומת זאת, כמו בכל המוצרים האורגניים המעובדים, הטכנולוגיות המותרות הן פיזיקליות, מכניות, או ביולוגיות-אנזימטיות, כלומר, אינן משנות את מהות המוצר. היין האורגני הוא תוצר של איכות הענבים וסוג השמרים שנבחרו לתסיסה, כך שמקורו של יין הוא המהות של היין, שהוא תוצר פרמנטציה של הענבים.

תוספים

תקן ישראלי 1318 הוא תקן היין הישראלי ובו מפורטים יותר מ-50 תוספים המותרים לשימוש בהם משתמשים להארכת חיי המדף של היין הקונבנציונלי, כמו למשל: שינוי החומציות, העלאת או הפחתת חמיצות, תוספת סוכר להעלאת מתיקות או פוטנציאל התפתחות האלכוהול, תוספים להצללת היין, תוספים לעידוד התסיסה או עיכובה, מייצבי מזון לשיפור גוון, מרקם וגוף היין ועוד ועוד.

תקן היין האורגני מתיר שימוש במספר קטן של התוספים ואלו רק מרשימת תוספים מותרים, ולכן נדרש גידול איכותי מאוד של הענבים, ועשייה ייננית מקצועית, כדי להצליח לייצר יין אורגני טוב.

אין חובה לרשום את התוספים שהיו בשימוש, כפי שחובה לעשות בכל מוצר מזון ארוז-אחר.

צרכנים המודעים לבריאותם מעוניינים במוצרי מזון שעברו טיפול מינימלי והם ביטוי אותנטי למה שהם מתיימרים להיות. עלינו להבחין בין יינות שעברו עיבוד מועט יחסית לבין מוצרים אולטרה מעובדים.

יינות אורגניים בישראל

יינות אורגניים בישראל

בישראל קיימים מספר יקבים המייצרים יין אורגני. תקנה ליין אורגני נמצאת בימים אילו בתהליך הכנה מתקדם, על מנת להסדיר את ההתאמה לתפיסה האורגנית ההוליסטית ולהבטיח שגם היצרנים האורגניים יפעלו לפי כללים אחידים. באירופה וארה”ב קיימת תקינה, שהיצרנים בישראל עובדים על פיה.

היום אפשר למצוא בשוק מספר יקבים המייצרים יין אורגני:

יקב וורטמן

יקב אלול

יקב חורשים

יקב לוטם

יקב נאות סמדר

היין האורגני שמיוצר ביקב נאות סמדר הוא יין טבעי ללא כל תוספת. התסיסה מקורה בשמרים הנמצאים בשפע, באופן טבעי, על קליפות (זגי) הענבים. יש לציין כי אין תקן ליין טבעי. התפיסה היום היא שיין טבעי הוא יין שהוכן עם מינימום התערבות. כמעט אין שימוש בתוספים: המוטו הוא: לא מוסיפים ולא מסלקים שום דבר מהיין. תוספת סוכר, חומצה או כל דבר אחר אסורה בהחלט. אין שום תיקון של הטעם הטבעי של היין. לא מסננים את היין ואין שום תוספת של חומרים להצליל אותו.

חלק מהיינות האורגניים מבטיחים איכות ואורך חיי מדף ללא תוספת סולפיט – חפשו על התווית.

בשנים האחרונות המודעות למזון שאנו אוכלים גוברת. היום כדאי לחשוב, מלבד המחיר, גם על היבטים תזונתיים, סביבתיים, הומניים ואפילו פוליטיים. על כן ניתן ליין תשומת לב יתרה ויש לתת מקום ליין האורגני שהכינו אותו מענבים שגודלו בפרקטיקות אורגניות המתחשבות גם בסביבה ובאדם.

 


הכותבת היא מהנדסת מזון, מרכזת את תחום התעשייה האורגנית בארגון לחקלאות אורגנית בישראל וחברה במסדר אבירי הגריל מאז 2007

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*