סרילנקה מתמודדת עם הקורונה: סופרמרקט נייד על משאית מגיע לשכונות הנתונות בסגר / טלי ברנר

לגדל תוצרת חקלאית טובה, מיטיבה ובריאה זו מיומנות חשובה, אבל חשובה לא פחות היא המיומנות לשווק ולמכור אותה באופן רציף, לאפשר המשכיות. טלי ברנר מראיינת את אסוקה אביגונוורדנה, יועץ בחברת קרגילס ציילון, המקדם בחברה את תחום הקיימות - על השפעות מגיפת הקורונה, על אספקת המזון ובטיחותו, עידוד חקלאות אורגנית ושרשרת השיווק בסרילנקה

חקלאי סרילנקי, נושא בטטה לבנה. צילום: אתר החברה
טלי ברנר. צילום: שי שבירו

מאז סוף פברואר נמצא חיים קציר, חקלאי ויזם ישראלי, בסרילנקה. כפי שהוא עושה מדי חודשיים שלושה, נסע קציר ללוות את פרויקט האננס הביודינמי והירקות האורגניים שהוא מקדם במדינה הטרופית הרחוקה. סגירת שדות התעופה והפסקת תנועת מטוסי הנוסעים בעולם השאירה אותו שם, עם האנשים שאיתם הוא כל כך אוהב לעבוד. בין השאר הוא גם מלמד שם חקלאות בכלל וחקלאות אורגנית וביודינמית בפרט. העבודה היומיומית בשדה ובמטע מקלה במעט על הגעגועים למשפחה בישראל.

לגדל תוצרת חקלאית טובה, מיטיבה ובריאה זו מיומנות חשובה, אבל חשובה לא פחות היא המיומנות לשווק ולמכור אותה באופן רציף, לאפשר המשכיות. רציתי להבין איך נראים ימי הקורונה בסרילנקה. חיים קציר הפגיש אותי, דיגיטלית כמובן, עם אסוקה אביגונוורדנה, יועץ בחברת קרגילס ציילון Cargills (Ceylon) PLC, והוא מקדם בחברה את תחום הקיימות – ראש פרויקט Bee safe לקימעונאות מודרנית, אורגנית ובריאה. אביגונוורדנה הוא בהכשרתו מהנדס אלקטרוניקה עם ניסיון רב שנים באנרגיה מתחדשת, השפעות שינויי האקלים וקידום פרויקטים.

ביקשתי להכיר חלק מפעילות החברה בימים של קורונה ובהזדמנות זו להציץ אל פיסת עולם אקזוטית.

חברת קרגילס (ציילון) נוסדה ב-1844 בקולומבו, סרילנקה, אז ציילון. החליפה בעלים מספר פעמים וכיום החברה עוסקת במספר תחומים, גם בבנקאות ובמכירה קימעונאית. בבעלותה מספר רשתות שיווק כמו Foodcity מפעלי ייצור כמו Cargills Kist ומסעדות ברחבי סרילנקה. החברה נסחרת בבורסה ומעסיקה 1,860 עובדים. החל מ-1999 קרגילס רוכשת את הפירות והירקות ישירות מהחקלאים, הן למכירה ישירה, למסעדות ולמפעלים, ובנושא זה נרחיב בשיחתנו.

רשת השיווק Foodcity בקולומבו מספקת סופרמרקט נייד בימי המגיפה. צילומי מסך מאתר החברה
  • איך מתנהלים החיים היום בסרילנקה?

אסוקה אביגונוורדנה: כבר יותר מחודש שהוטל על המדינה הסגר. אנשים לא עובדים. מערכת החינוך מושבתת. האספקה לחנויות לא רצופה. הרשתות נפגעו קשות. המסעדות והקניונים סגורים. הממשלה נותנת סובסידיות, וגם דמי אבטלה. בשבוע שעבר צריכות היו להתקיים בחירות שנדחו לסוף יוני.

  • מה מיוחד בסרילנקה בנושא אספקת המזון בתקופת הקורונה?
אסוקה אביגונוורדנה, יועץ בחברת קרגילס ציילון, צילום: Anuradha Dullewe Wijeyeratne
אסוקה אביגונוורדנה, יועץ בחברת קרגילס ציילון, צילום: Anuradha Dullewe Wijeyeratne

אביגונוורדנה: המדינה מחולקת ל-25 מחוזות. חמשת האזורים העירוניים הצפופים, נפגעו. האזורים החקלאיים פחות נפגעו, הם ניזונים מהתוצרת המקומית וממשיכים כמעט כרגיל. באיזורים העירוניים והצפופים, התלויים באספקה מהפריפריה החקלאית, יש מעט עיכובים באספקות, אבל יש גם פיתרונות יצירתיים.

  • ואיזה שירות מיוחד ניתן לאיזורים העירוניים הצפופים?

אביגונוורדנה: יש לנו סופרמרקט נייד. Cargills 2 Home delivery service. הרשת Food City מגיעה עם משאיות הסופרמרקט לתוך שכונת המגורים בזמן העוצר. במשאית כל מצרכי היסוד למכירה במקום. תשלום במזומן ובאשראי מתקבלים.

אתר החברה: אנחנו ממשיכים להיות מחויבים הן לספקים שלנו והן ללקוחות. כל זאת תוך שמירה על כללי שמירת המרחק הנדרשים. אנחנו רוכשים מהחקלאים את כל התוצרת שלעיתים לא יכלו למכור בגלל המגפה. עודפי הפירות מועברים למפעלים שלנו CARGILLS KIST לעיבוד. למפעלים יש אזורי אחסון וקווי ייצור ומילוי אספטיים.

  • סרילנקה ידועה בעושר הדגה, שיטות דיג מיוחדות, שוק דגים מפותח – ובזמן קורונה?

בחודש האחרון, אפילו הדייגים לא הורשו לצאת לחופים. דגים שכבר נדוגו ולא נמכרו, הושמדו. מסוף אפריל הם חזרו לדוג, אך מכירת הדגים מתבצעת ביינתיים רק באזור בו הם נדוגו.

דיג בסרילנקה
  • בימים אלה, בהם נושא הבריאות הוא הנושא העיקרי, האם יש התייחסות בריאותית מעבר להנחיות קורונה?

אביגונוורדנה: רופאים התחילו לקדם את המזון האורגני אותו מגדלים ללא דשנים כימיים וללא חומרי הדברה – כמזון בריא יותר. לחברת קרגילס, כחברה מסחרית שמקדמת את הנושא, תמיכת הרופאים מאוד עוזרת. אנחנו קונים את הירקות מהחקלאי ומוכרים אותו במחירים קבועים, כדי לשמור על המשכיות. עם כניסת הסחר בירקות אורגניים, המטרה שלנו לשמור על פער של 30% מעל הירקות הקונבנציונאליים, להבטיח אספקה קבועה וכך להגדיל את קהל הצרכנים הקבועים.

  • ספר על התכנית האסטרטגית של קרגילס בנושא האורגני?

אביגונוורדנה: אתחיל בסקירה קצרה בנושא חקלאות בסרילנקה: 25% מהאוכלוסיה עוסקים בחקלאות. החקלאות מסורתית, בתחומים: גידולי אורז, מטעי תה, ירקות ופירות. לחקלאי בסרילנקה יש שלוש בעיות עיקריות: זמינות מים, חלקות עיבוד קטנות, חומרי ההדברה.

מים : בסרילנקה שתי עונות מונסון. בזמני המונסון כמויות המים גדולות. כמות המיים הממוצעת באי היא 2,000 מ”מ בשנה (בישראל 600 מ”מ – ט.ב.). בסרילנקה יש 7,000 מאגרי מים פעילים, שאוספים את מי המונסון ומעבירים לחלקות, אך עדיין הם לא מצליחים לווסת מספיק טוב את כמויות המים ויש תקופות יובש.

חלקות עיבוד קטנות : החקלאות המסורתית מושתת על חלקות קטנות לכל משפחה.

שימוש בחומרי הדברה: הממשלה תומכת בשימוש מסיבי בכימיקלים. לפני 35 שנה הממשלה העבירה חוק המקדם שימוש בכימיקלים להגברת היבולים. התנהלות זו גרמה עם השנים להיחלשות המערכות החיסוניות של הגידולים – דבר שחייב תוספת גדלה והולכת של דשנים כימיים וחומרי הדברה. קרגילס מיישמת אסטרטגיה לתמיכה וקידום תוכנית להסבת שטחים חקלאיים לחקלאות אורגנית. בתוכנית משתתפים 200 חקלאים וארבעה חוקרים. חלק חשוב בתוכנית הוא הכוח של קרגילס לשווק את הפירות הירקות בערוצי המכירות שלנו ואת עודפי הפירות והירקות להעביר לעיבוד במפעלי החברה.

שמירה על בטיחות מזון במפעלי קרגילס. צילום מסך מהאתר החברה
שמירה על בטיחות מזון במפעלי קרגילס. צילום מסך מאתר החברה

קידום החקלאים נעשה על ידי תוכניות הדרכה וליווי אישי, תוכניות מחקר והשקעה בהשקייה מתוכננת וממוחשבת, שיטות עיבוד מתקדמות, ומתוכננים גם רחפנים. זמני המונסון שמספקים מים בשפע גורמים לחקלאי לוותר על ויסות המים ולהיחשף לזמני יובש. מצבי היובש גורמים לאי סדירות באספקה. קרגילס משקיעה בטיפול בהשקייה, פיתוח שיטות עבודה ומעבר לחקלאות מודרנית. מהלכים אילו מגדילים את היבולים עד פי שלושה ומוזילים את עלות העיבוד, וגם מבטיחים אספקה רצופה ובטוחה של פירות וירקות לשווקים.

צילום: אתר החברה
  • איך ייראה העתיד?

אביגונוורדנה : הצעירים בכפרים לא אוהבים לעבוד בחקלאות בגלל העבודה הפיזית הקשה ועוברים לערים לעסוק בעבודות שירות. אם נוכל לאפשר לצעירים עבודה בחקלאות חכמה, ממוחשבת מתוכננת, נבנה את ערוצי השיווק שיבטיחו המשכיות, נוכל להביא לעתיד בו הצעירים יישארו בכפרים. אנחנו מעודדים גם עבודת נשים מחוץ לעבודות הבית וטיפול בילדים. קרגילס, בעזרת יועצים כמו חיים קציר, נותנת את הטכנולוגיה ואת הידע. אנחנו מזהים שהחקלאים מוכנים ללמוד. כאשר רואים שהירקות מותקפים על ידי מזיק, אם בעבר השאלה הייתה איך להתמודד או איזה חומר הדברה לשים, היום השאלה הנכונה היא איך למנוע את המזיק, איך ליישם תוכנית גידולים מתוכננת. בנינו לוגו חדש – BEE SAFE – לבדל את התוצרת המפוקחת שלנו. תו התקן שלנו מבטיח תוצרת אורגנית, רצופה ובמחירים שיבטיחו המשכיות.

קרגילס – מטה החברה. צילום מסך מאתר החברה

הכותבת היא מהנדסת מזון בתעשיית המזון יותר מ-35 שנה. מרכזת את תחום התעשייה האורגנית בארגון לחקלאות אורגנית, חברה בוועדות רגולציה במזון בארץ ובעולם. יועצת לחברות בפיתוח מוצרים אורגניים.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*