משרד הבריאות נתבע על הפסקת יבוא הדגים ממצרים דרך מסוף ניצנה

בעתירה שהוגשה על די החברות: לין שון ספנות מאשדוד, נטו מלינדה סחר מקרית מלאכי, דגת הארץ אגודה שיתופית חקלאית מקיבוץ ניר דוד ומעיין סחר דגים מחיפה נטען כי החלטת המשרד עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים וגודעת באחת את פרנסתן של העותרות

מסוף ניצנה, פריקת סחורות. צילום: אתר המסוף

ארבע חברות העוסקות בתחום ייבוא ושיווק מזון, ובכלל זה ייבוא ושיווק דגים טריים מצוננים ממצרים לישראל דרך מסוף ניצנה, מבקשות לבטל החלטה של משרד הבריאות על הפסקת ייבוא הדגים דרך המסוף החל מה-23 ביוני 2019. זאת, בין היתר, בנימוק לפיו ההחלטה הקיצונית, הפוגענית, הבלתי סבירה והבלתי מידתית כדבריהן, שניתנה באופן חד צדדי ופתאומי, עלולה לפגוע ביחסים הדיפלומטיים וביחסים המסחריים השוטפים שבין ישראל ומצרים, אשר משתפות פעולה בכל הנוגע לייבוא דגים דרך מסוף ניצנה זה שנים.

בעתירה שהוגשה על די חברות: לין שון ספנות מאשדוד, נטו מלינדה סחר מקרית מלאכי, דגת הארץ אגודה שיתופית חקלאית מקיבוץ ניר דוד ומעיין סחר דגים מחיפה נטען כי החלטת משרד הבריאות עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים. לטענתן, ההחלטה גודעת באחת את פרנסתן של העותרות ועיסוקן בתחום של ייבוא דגים טריים ומצוננים ממצרים, כמו גם את פרנסתם של העובדים הסמוכים על שולחנן ועוסקים בתחום יבוא הדגים.

בנוסף נטען, כי ההחלטה פוגעת באינטרס ההסתמכות של העותרות וגורמת להפרת התחייבויותיהן כלפי צדדים שלישיים, בכלל זה רשתות שיווק גדולות בישראל, אשר הזמינו מהעותרות דגים טריים מראש.

לדברי העותרות, באמצעות עוה”ד אבי אברמוביץ, קארן בכור ואריאל מירלמן, ההחלטה אף מפלה אותן ביחס לתאגידים אחרים העוסקים בתחום ייבוא מזון ממצרים לישראל דרך מסוף ניצנה בפיקוח משרד הבריאות, ועל אף מסי העתק המשולמים על ידיהן (יותר מ-500 אלף שקלים לשבוע בגין ייבוא הדגים הטריים דרך המסוף).

בעתירה נטען עוד, כי ייבוא הדגים דרך מסוף ניצנה גם תרם ליחסים הדיפלומטיים שבין ישראל למצרים ולקידום יחסי המסחר והעבודה לתועלת כל הצדדים הנוגעים בדבר. אולם, על אף האמור, לאחרונה התקבל בידי העותרות מכתב ממשרד הבריאות, במסגרתו נמסר כי החל מיום א’ ה-23 ביוני לא יבוצעו בדיקות דגים טריים במעבר ניצנה עקב “אי התאמת התשתיות במתחם לבידוק דגים טריים”. לדברי העותרות, הרקע להחלטה נעוץ בדרישה שהופנתה על ידי משרד הבריאות לרשות שדות התעופה להקצות מתקן לבידוק סחורות טריות במסוף, וכי משרד הבריאות היה אמור לקדם את הטיפול בהקצאת מקום הבידוק מול רשות שדות התעופה, אך הוא נמנע מלעשות כן. תחת זאת בחר המשרד לקבל את החלטתו הפוגענית, ככל הנראה בשל המחלוקות שנתגלעו בינו לבין רשות שדות התעופה ומשרד האוצר ובמטרה להפעיל לחצים על מי מהן. זאת, בלי להתחשב במחיר הכבד שגובה ההחלטה מכל הצדדים הנוגעים בדבר, ממש בבחינת ענישה קולקטיבית וזאת על לא עוול בכפן של העותרות.

בעתירה מצוין, כי היקף ייבוא הדגים הטריים השבועי דרך מסוף ניצנה, מעבר הגבול היבשתי היחיד בישראל, עומד על כמות של בין 50 ל-60 טונות דגים טריים מצוננים לשבוע (כ-3,000 טונות לשנה).

תגובת משרד הבריאות: “העתירה התקבלה במשרדנו ומטופלת על ידי הפרקליטות. בהתאם לכך תועבר תגובה לבית המשפט”.

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*