מאות מסעדות ברחבי הארץ יחשיכו את העסקים ביום א’ במחאה על מדיניות האוצר

ב-9 בדצמבר, בשעה 19:45, יחשיכו מאות מסעדנים ברחבי הארץ את המסעדות, בתי הקפה והברים, למשך שמונה דקות, כמחאה לפני סגירתם הסופית, לדבריהם, של לא מעט עסקי מזון, כתוצאה מהרגולציה המכבידה על ענף המסעדנות

שלט המחאה של מאבק המסעדנים
שלט המחאה של מאבק המסעדנים

המסעדנים מגבירים את המאבק במדיניות האוצר. ביום ראשון הקרוב, ב-9 בדצמבר, נר שמיני של חנוכה, בשעה 19:45, יחשיכו מאות מסעדנים ברחבי הארץ את המסעדות, בתי הקפה והברים, למשך שמונה דקות, כמחאה סמלית לפני סגירתם הסופית, לדבריהם, של לא מעט עסקי מזון. זאת, לדבריהם, כתוצאה מהרגולציה המכבידה על ענף המסעדנות.

את המאבק מובילה עמותת “מסעדנים חזקים יחד“, שהוקמה בחודשים האחרונים ומאגדת בתוכה כ-3,000 מסעדנים מכל הארץ.

המסעדנים טוענים בהודעתם, כי תעשייה המסעדנות במצוקה קשה והם מפנים אצבע מאשימה אל שר האוצר משה כחלון. לדבריהם, “בשנים האחרונות התעשייה סופגת גזרות קשות במסים ייעודיים וחוקים שפוגעים רק בה ישירות. התעשייה שמעסיקה 200 אלף ישראלים ואחראית על 20 מיליארד שקל מתוצר המשק הישראלי בשנה, היא בעלת חשיבות אדירה בכלכלת המדינה ובתיירות”.

ההתארגנות קמה מהשטח – בעלי עסקים שמתקשים לשרוד ויצאו כדי לפעול לשינוי המציאות אליה נקלעו. נמסר כי יותר מ-500 מסעדנים כבר אישרו כי בכוונתם להחשיך את המסעדות ביום ראשון הקרוב כאות הזדהות עם המאבק וביניהם מסעדות:  מיט בר, האחים, NG, קבוצת R2M שכוללת את הקופי בר, הברסרי, הוטל מונטיפיורי, דליקטסן, דיסקו טוקיו, והרצל 16, קפה מסעדה דא דא ודא, מסעדת נורדוי, בר א וין, קפה ג’רמייה, רשת ההמבורגרים אגאדיר, רשת ריבר, רשת מקסיקנה, מסעדת פאסטל, קפה דובנוב, שיפודי התקווה בנמל ת”א, הלנה מקיסריה, רשת לנדוור, רשת בנדיקט, קקאו, טאטי, לחמנינה, רביבה וסיליה, מסעדת קמפאי מבאר שבע, קפה רוטשילד בגבעתיים, תאי צין בקריית טבעון, 9 ביץ אילת, לה פיצה בעפולה, מסעדת אנטריקוטי בפתח תקווה, מסעדת יפל’ה בירושלים, מרגוזה בשוק הפשפשים, ופל בר ממודיעין ומסעדות, ברים ובתי קפה רבים נוספים.

עוד מציינים במטה המאבק, כי כל יום מצטרפות עוד עשרות מסעדות. בעת ההחשכה יקבלו הסועדים נייר עם הסבר על המאבק וסיבותיו. בעמותה מבקשים להדגיש כי המאבק הוא להצלת הפרנסה, הבתים והמסעדות של משפחתם ומשפחות כל העובדים הרבים המועסקים בענף.

שלט המחאה של מאבק המסעדנים
שלט המחאה של מאבק המסעדנים

הבעיות העיקריות אותן מבקשת העמותה להעלות על סדר היום:

חוק היטל עובדים זרים  – מס בגובה 20% חל על העובדים הזרים שמועסקים ונמצאים בארץ בחסות המדינה ולא כאלו שהגיעו כמומחים במיוחד מחו”ל.  השתת המס הזה על המסעדנים פוגעת בהם אנושות. בנוסף גובה המדינה מס רטרואקטיבית שש שנים אחורה ובכך מטילה שומות אדירות על מסעדנים, ללא יכולת לשלמן בלי לגרום לקריסה.

חוק פיקדון עובדים זרים  – חוק שבא לפגוע לטענת העמותה במעסיקים הישראלים. המסעדנים: “על גבנו המדינה מנסה לגרש את אוכלוסיית מבקשי המקלט. הסברנו שהחוק לא יגרום למבקשי המקלט לעזוב ובוודאי שהערמת קשיים פיננסיים על בעלי עסקים יצרניים בישראל היא לא מידתית ולא ראויה”.

פסיקת הטיפים של המלצרים – יותר מ-150 אלף מלצרים בישראל, סטודנטים או משוחררים אחרי הצבא, שבאים להתפרנס להתחלת חייהם. המדינה באה לקחת להם מע״מ של 17% על הטיפים ולקחת מהם עוד כ-30% לערך בתנאים הסוציאליים.  מה שיקרה זה שהמלצרים יישארו בלי כסף בסוף החודש, הכל ילך למדינה ולנו לא יהיה מי שירצה לתת ללקוחות שירות.

מחסור בעובדים – כיום בכל הארץ חסרים טבחים, שוטפי כלים ונותני שירות. המדינה לא עוזרת לתעשייה לתמרץ ישראלים לעבוד בעבודות הללו ומנגד מערימה מסים וחוקים נגד מי שכן יכול לעבוד בארץ.

הכשרה מקצועית  – למדינה יש תקציב תאורטי של  300 מיליון שקל להכשרות מקצועיות שהיא לא נותנת ממנו ולו שקל אחד עבור הכשרה של טבחים, קונדיטורים, מנהלים בתעשיית המסעדנות והאירוח. פשוט מייבשים את הבאר ולא רוצים שישראלים יתפתחו בענף התיירות מספר 1 בישראל.

עלייה של שכר העבודה – ב -3 שנים האחרונות שכר העבודה קפץ ב-33% ואילו המחירים בתפריט נשארו כשהיו.

עליית מחירים של חומרי גלם וספקים – כל ספקי התעשייה העלו מחירים בשיעור של  עד 15% ומחירי התפריטים לא השתנו.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*