יקב אודם מצפון רמת הגולן תובע את חברת עמק הבכא אנרגיית רוח על נזקי אבק

האבק הרב שנסחף לכרם, נאמר בתביעה, מנע הטמעה של הצמח בשל האבק שהצטבר על העלווה ופגע בהבשלת האשכולות. היבול בעונת 2020 יקטן בשיעור מינימלי של כ-50%. תגובת הנתבעת: חברת הפרויקט והקבלנים מטעמה עובדים בסטנדרטים המתקדמים ביותר בתחום ופועלים לצמצום ההשפעה על הסביבה, ובכלל זה גם על החקלאות באזור

חברת יקב אודם ממושב אודם בצפון רמת הגולן, המנהלת יקב בוטיק משפחתי, הגישה תביעה בסך 3.85 מיליון שקלים כנגד חברות עמק הבכא אנרגיית רוח מחיפה, ושתי חברות בנייה והנדסה.

בתביעה נאמר כי בבעלות התובעת כרם (כרם אודם), שהוא הגבוה בין כרמי ישראל ומהיפים ברמת הגולן וממוקם למרגלות הר החרמונית ברום של 1,180 מטר. עוד נאמר, כי בזכות אדמת הטוף הבזלתית, האקלים הקר, והגובה הרב מפיק כרם זה בעונת הבציר ענבים באיכות מעולה מהזנים מרלו, קברנה סובניון, ריזלינג ועוד.

עוד מצוין בתביעה, כי הנתבעת, חברת עמק הבכא אנרגיית רוח, זכתה במכרז להקמת חוות טורבינות רוח להפקת אנרגיה מתחדשת בצפון מזרח רמת הגולן, וכי מדובר בחווה הכוללת, למיטב ידיעתה של התובעת, 34 טורבינות רוח לייצור חשמל בהספק של כ-100 מגה וואט.

לטענת התובעת, חברת עמק הבכא אנרגיית רוח התקשרה עם חברות הנדסה ובנייה לשם ביצוע עבודות תשתית נרחבות להקמת שתי טורבינות המתנשאות לגובה של כ-150 מטרים, וכי עבודת הנתבעות בוצעו בחלקן בכרם ובסביבתו, תוך גרימת נזקי אבק כבדים לכרם, כתוצאה מענני אבק עצומים שנסחפו לכרם.

חוות הטורבינות בגולן

האבק הרב שנסחף לכרם, נאמר בתביעה, מנע הטמעה של הצמח בשל האבק שהצטבר על העלווה ופגע בהבשלה של האשכולות. האבק הרב על האשכול, נטען עוד, מונע את אור השמש ובין היתר אינו מאפשר את החומרים הרגילים של הפרי ואת יצירת הטעמים הארומטיים האופייניים.

יתירה מכך, לא רק שהאבק גרם נזק איכותי בשל התפתחות הלקויה של הגפן והאשכול, האבק אף גרם לנזק כמותי וזאת בשל המשקל הקטן של האשכולות שנפגעו מהאבק ומחוסר היכולת להטמיע. יתירה מזו, בשל כיסוי הכרם בכמות אבק חריגה, נגרמה גם פגיעה בהתמיינות של פקעי הגפן לשנה העוקבת, ונכון להיום ניתן לקבוע כי היבול בעונת 2020 יקטן בשיעור מינימלי של כ-50%.

עבודות הפרויקט, נאמר עוד בתביעה שהוגשה באמצעות עו”ד זיו כהן, החלו במקום בסמוך למועד ההחנטה של האשכולות, והאבק הצטבר הן על האשכולות והן על העלווה במשך תקופה ממושכת וקריטית בכרם.

לטענת התובעת, כתוצאה מהאירוע נגרמו לה נזקים המתבטאים באובדן יבולים בגין עונות 2019 ו-2020 וכתוצאה מכך אובדן בקבוקים, וכן פגיעה בשטח של ארבעה דונם, הגובל באתר בו מוקמת אחת הטורבינות, עלות הקמת כרם חלופי, ועוגמת נפש.

מחברת עמק הבכא אנרגיות רוח נמסר: “ראשית נציין כי כתב התביעה טרם התקבל בחברה. שנית, אנחנו יודעים על אירוע נקודתי שאירע ומצוי בימים אלו בדיאלוג מול קבלן ההקמה. צר לנו כי התובע בחר בדרך זו עוד לפני שמוצו הדיונים בנושא. חברת הפרויקט והקבלנים מטעמה עובדים בסטנדרטים המתקדמים ביותר בתחום ופועלים לצמצום ההשפעה על הסביבה, ובכלל זה גם על החקלאות באזור”.

 

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*