ייצוגית נגד שופרסל: מפרה את חוק הגנת הצרכן וקובעת תנאי מקפח בחוזה אחיד, בקשר לשוברים שהיא שולחת ללקוחותיה

לטענת התובעים, כאשר מדובר בלקוח החבר במועדון הלקוחות, הרוכש מאתר האינטרנט, ההחזר הכספי משולם ישירות לחשבונו והסכום מופחת אוטומטית מהעסקה הבאה. לעומת זאת, ללקוחות הרוכשים בסניפים שולחת שופרסל מעין "המחאה" לכתובת הלקוח, למרות שביכולתה לזכותו בעת קנייה בקופה. בכך, כך נטען, היא מקפחת חלק מחברי המועדון

מועדון הלקוחות של שופרסל
מועדון הלקוחות של שופרסל

תביעה ייצוגית הוגשה ב-25 באוקטובר נגד חברת שופרסל ובקשה לאשרה ככזו, בטענה כי החברה מפרה את חוק הגנת הצרכן וקובעת תנאים מקפחים בחוזה אחיד, בקשר עם השוברים אותם היא שולחת ללקוחותיה.

על פי התביעה, שהוגשה באמצעות משרד עוה”ד צמח-שאשא ומשרד עורכי הדין כהן ישראלי ושות’ לבית המשפט המחוזי במחוז מרכז, שופרסל, רשת שיווק המזון הגדולה בישראל, מפעילה את מועדון הלקוחות הגדול בישראל, הכולל כ-1.8 מיליון לקוחות. ההטבה העיקרית אותה עשוי להפיק חבר מועדון הרוכש בסניפי הרשת או באתר האינטרנט שופרסל אונליין היא צבירת נקודות ביחס של נקודה אחת לקניה בגובה שני שקלים. (לקוח אשר צובר 4,000 נקודות (כלומר מבצע רכישות בסך כולל של 8,000 שקל) זכאי לקבלת החזר כספי בסך 30 שקל. בתביעה מצוין, כי מדובר בהחזר נמוך למדי בגובה 0.375% מגובה הרכישות המצטברות).

לטענת התובעים, כאשר מדובר בלקוח הרוכש מאתר האינטרנט שופרסל אונליין, ההחזר הכספי משולם ישירות לחשבונו האינטרנטי, והסכום מופחת אוטומטית מהעסקה הבאה. לעומת זאת, ללקוחות הרוכשים בסניפי הרשת, שולחת שופרסל שוב –  מעין “המחאה” – (בסכום של 30 שקל) לכתובתו של הלקוח, זאת למרות, שביכולתה של שופרסל לגרום לזיכוי הלקוח באופן אוטומטי בעת עריכת קנייה בקופה.

על פי התובענה, שופרסל בחרה להגביל את תוקפם של השוברים לתקופה של חודשים בודדים (לכל היותר) ולקבוע כי לקוח שלא הספיק לנצל את השובר (או כזה שהשובר לא הגיע לידיו מסיבה כזו או אחרת) אינו זכאי לקבלת שובר חדש. התנהלותה של שופרסל מנוגדת להוראות חוק הגנת הצרכן, שכן תוקפם של השוברים, אמור להיות, לכל הפחות, חמש שנים ממועד הנפקתם.

כמו כן נטען, כי התנאים אותם קבעה שופרסל כתנאי למימוש השוברים ו/או לקבלת ההטבה (הקבועים בתקנון מועדון הלקוחות ועל גבי השוברים עצמם) הינה תנאים מקפחים כמשמעותם בהוראות חוק החוזים האחידים. לפי התביעה, המגבלות שהציבה שופרסל למימוש השוברים גרמו וגורמים לכך שחלק נכבד מהשוברים שמוציאה שופרסל אינם ממומשים כלל והנקודות שצברו הלקוחות יורדות לטימיון.

עוד מציינים התובעים, כי שופרסל מרוויחה בוודאי כספים רבים כתוצאה מנאמנותם של לקוחותיה וכמו כן  הרכישה באמצעות כרטיס המועדון אף מאפשרת לשופרסל לצבור מאגר מידע ובו פרטי הרכישות של כלל לקוחותיה, מה שמאפשר לה להתאים את פרסומיה ביחס לכל לקוח בנפרד, ואף לבצע פילוחי מידע שהינם בעלי ערך כלכלי רב. עובדות אלה, מעניקות משנה חומרה למגבלות שהוצבו על ידי שופרסל, שלא כדין, למימוש השוברים הנשלחים ללקוחותיה.

סכום התביעה המצטבר (סכום השוברים שלא מומש על ידי לקוחות שופרסל) מוערך בסך של כ-63 מיליון שקל.

משופרסל נמסר בתגובה: “הבקשה האמורה התקבלה במשרדי שופרסל. נלמד אותה ונגיב לה בערכאות המשפטיות”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*