ייצוגית נגד טיבון ויל בטענה להטעיית הצרכנים לגבי מוצרי השווארמה של החברה

לדברי המבקש, כאשר מדובר במוצרים מן החי מעובדים, חל איסור לשווקם ולייצרם אלא אם כן הם מסומנים כ"מוצרי בשר מעובדים". נטען כי במקרה הנדון, אין כלל מדובר בשווארמה "אמיתית" ואין מדובר בנתחי הודו או פרגיות, אלא לכל היותר במוצרי מזון מעובדים, על בסיס עוף או הודו, המכילים מרכיבים שוודאי שלא יהיו בנמצא במטבח הביתי או בהישג ידו של הצרכן

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף מצרפי מוערך של כ-10 מיליון שקל הוגשה כנגד חברת טיבון ויל אחזקות מקרית מלאכי ובעלת השליטה בה החברה הציבורית נטו מלינדה סחר הנמנות על קבוצת נטו, בטענה להטעיה של ציבור הצרכנים.

בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נאמר כי המוצרים מושא בקשת האישור המכונים “שווארמה אמיתית – הודו” ו”שווארמה אמיתית פרגית” משווקים תחת המותג “טיבון ויל” כמוצרי בשר מן החי ונחזים בעיני הציבור כנגזרת מכינוים, שמם ותיאורם הגרפי כמוצרי בשר שאינם מעובדים ו/או כנתחי בשר עוף, הן מחמת התיאור והייחוס “שווארמה אמתית” והן מחמת הפרת חובת גילוי הנחרצת באשר לסימון מהותם של המוצרים.

לדברי המבקש פורטנוי צפריר, כל אימת שמדובר במוצרים מן החי מעובדים, חל איסור לשווקם ולייצרם אלא אם כן הם מסומנים כ”מוצרי בשר מעובדים”. במקרה הנדון, נטען בבקשה, אין כלל מדובר בשווארמה “אמיתית” ואין מדובר בנתחי הודו או פרגיות, אלא לכל היותר במוצרי מזון מעובדים, על בסיס עוף או הודו, המכילים מניין רב של מרכיבים שוודאי שלא יהיו בנמצא במטבח הביתי או בהישג ידו של הצרכן.

אולם, נטען בבקשה, כי טיבון ויל אחזקות בחרה להסתיר עובדה מהותית זו מהתווית המוצרים ומסימונם באופן מכוון, אגב בחירת שמות כוזבים למוצרים, ומתוך מטרה להצניע ו/או להסתיר ביתר שאת את אותן עובדות אשר היוודעות פוזיטיבית לקיומם תפחית מערכם של המוצרים בעיני הצרכן.

לדברי המבקש, אין כל היתכנות להכתיר מוצרים אלו כ”שווארמה” (נתחי בשר) “אמיתיים” (מקוריים/ שלא עברו תהליך עיבוד) בלי שלצדם תסומן העובדה כי מדובר במוצר עוף מעובד.

בבקשה נטען עוד, כי המוצרים האמורים מוצגים לציבור הצרכנים ככאלה שלכאורה אינם מעובדים ומכילים שיעורי בשר עוף או הודו גבוהים מאוד, בקירוב ל-99% כאשר בפועל מדובר לכל היותר במוצרים מעובדים מאוד, על בסיס בשר עוף ולא בהכרח נתחים גולמיים ו/או חלקי ירך מפורקים של העוף, וזאת לצידם של תוספי מזון רבים ורכיבים לעיבוד המזון אשר לבטח לא יהיו בנמצא אצל הצרכן אלא במפעלים לעיבוד וטחינת בשר.

לטענת המבקש, הצרכן המסתמך על המסומן המוצג והמפורסם בחזית המוצרים סובר לתומו כי אין מדובר במוצרי מזון מעובדים וכי שיעורי הבשר במוצרים הם גבוהים מאוד, עד כדי תוצר של נתחי עוף מתובלים.

לסיכום נאמר, כי תכליתה של בקשת האישור היא קריאת תיגר על התנהלותם של העוסקים השונים להציג את הטובין מנקודת מבט חיובית בעיני הצרכן, תוך הצנעה מכוונת של אותם פרטים אשר יהא בכוחם להשפיע על שיקולו של הצרכן ואשר בהיוודעות הצרכן לקיומם הוא יימנע כליל מנטילת הטובין או יעדיף חלופות מקבילות המקיימות בחובן את הוראות הדין והתקינה או משקפות נכונה את מהות הטובין כהווייתן.

תגובת החברה לא נמסרה עד כה.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*