ייצוגית נגד וולט: מפרה באופן בוטה את זכויותיהם הסוציאליות של עובדיה

תגובת וולט: החברה מספקת פעילות עסקית למאות בתי עסק גם בתקופות הקשות ביותר, מאפשרת לאלפי שליחים יכולת השתכרות גבוהה משמעותית מהמקובל בתחום

שליח של וולט. צילום: מוסי כץ

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בהיקף מצרפי מוערך של 24 מיליון שקל הוגשה כנגד חברת Wolt ישראל מתל אביב בטענה להפרה בוטה של זכויותיהם הסוציאליות של עובדיה.

בבקשה שהוגשה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב נאמר, כי החברה מפעילה אפליקציית משלוחים פופולארית המכונה וולט, המאפשרת למשתמשים להזמין משלוחי אוכל ממגוון מסעדות באזור המרכז.

המשלוחים מסופקים על ידי שליחים עמם מתקשרת החברה באופן אישי – חברי הקבוצה שייצוגה מבוקש – אשר תפקידם לאסוף את המשלוח מהמסעדה ולמסור אותו ללקוח. זאת בהתאם להנחיות אותן הם מקבלים מהחברה ובתנאים שהיא קובעת. בגין השירות שהיא מספקת באמצעות השליחים, גובה החברה תשלום הן מהמסעדה והן מהלקוח.

שליחים אלו, נאמר בבקשה, שהוגשה על ידי גולן חזנוביץ‘, משתלבים באופן ברור ומובהק בלב ליבת עסקיה של החברה והם חלק אינטגרלי במערך השליחים שהיא מפעילה ושירותי המשלוחים שהיא מספקת הן למסעדות והן למשתמש.

חרף זאת, טוען המבקש, כי החברה משיקוליה פועלת בשלל דרכים על מנת לעקוף נורמות תעסוקתיות העומדות בבסיס חוקי המגן ושאר מחויבויות המוטלות על מעסיק, מנצלת את פערי הכוחות בין הצדדים ומחתימה את השליחים על הסכם אחיד ומקפח בו היא מסווגת את השליחים באופן פיקטיבי כ”עצמאים”. זאת, תוך שהיא שוללת מהם את מעמדם כעובדים ואת הזכויות הסוציאליות המגיעות להם.

בקשה זו, מדגיש המבקש, נועדה להכיר ביחסי עובד ומעסיק בין החברה לבין השליחים ובזכאותם לזכויות הסוציאליות הנובעות מכך, ובכלל זאת הפרשות לפנסיה, ימי חופשה ומחלה, דמי הבראה, נסיעות והפרשה לפיצויי פיטורים, וכן להרתיע את החברה וגופים דומים כדוגמתה מלהפר את חוקי המגן.

עוד מתבקש בית הדין להורות על ביטולם של שני הסעיפים הבלתי חוקיים ו/או מקפחים שבהסכם ההתקשרות בין החברה לבין השליחים, הקובעים כי לא מתקיימים יחסי עובד-מעסיק בין הצדדים וכי על השליחים להשיב לחברה כל סכום שייפסק נגדה ככל שהשליח יוכר כעובד. להערכת המבקש, המספר המשוער של השליחים חברי הקבוצה המיוצגת מוערך בכ-4,000 איש ואישה ושווי תביעותיהם המצרפי מוערך ב-24 מיליון שקל.

תגובת וולט: “התביעה המדוברת טרם התקבלה. לכשתתקבל, נלמד את פרטיה ונגיב בבית המשפט. חברת וולט, אשר מספקת פעילות עסקית למאות בתי עסק גם בתקופות הקשות ביותר, מאפשרת לאלפי שליחים יכולת השתכרות גבוהה משמעותית מהמקובל בתחום (80 שקל לשעה בממוצע), גמישות והיעדר מחויבות. מודל החברה לא נועד על מנת לחסוך בעלויות. נדגיש שגם בימים אלו וגם בימים בהם אחוזי האבטלה היו נמוכים יותר, רשימת ההמתנה מונה אלפי אנשים שרוצים להיות שליחים.

“דווקא כעת שהקורונה הוכיחה לכולם שסביבת העבודה המוכרת השתנתה, אנו מקווים שגם בישראל המשפט ידע להעניק מענה ראוי לפלטפורמות טכנולוגיות כשלנו, שהתפתחו בשנים האחרונות ברחבי העולם”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*