חוגגים את יום האבטיח

יום האבטיח הבינלאומי נחגג ב-3 באוגוסט ועכשיו צריך לברר - איך בוחרים אבטיח? ובכן, אבטיח צריך להיות מבריק, עם מעט כתמים בהירים, קשיח ומחזיר הד. שומרים אותו שלם או בחתיכות גדולות עטופות בניילון נצמד. במקרר כמובן

בעולם וגם כאן חוגגים את יום האבטיח הבינלאומי ב-3 באוגוסט. מתברר שאנחנו, בישראל, צורכים בממוצע 20 ק”ג אבטיח בעונה – כך על פי משרד החקלאות ופיתוח הכפר. עוד כמה נתונים: אבטיח הוא שיח ממשפחת הדלועים ומוצאו באפריקה. היתרונות הבולטים, מעבר להיותו טעים בטירוף: הוא דל בשומן, ללא שומן רווי, ללא נתרן, ללא כולסטרול, עשיר בוויטמין A, עשיר בוויטמין C. יש כיום יותר מ-300 זנים ופיתוחים של אבטיח, החל מאבטיח בלי גרעינים, אבטיח אישי ואבטיח מרובע.

האבטיח משווק בישראל בין מרץ לאוקטובר. אדום בפנים וירוק בחוץ? לא תמיד, יש גם אבטיח צהוב בוהק, מעבר לאדום אדום המוכר כל כך. ואיך בוחרים אבטיח? ובכן, על פי סרטון שמפרסם המשרד, אבטיח צריך להיות מבריק, עם מעט כתמים בהירים, קשיח ומחזיר הד. שומרים אותו שלם או בחתיכות גדולות עטופות בניילון נצמד. במקרר כמובן.

אפשר לאכול אותו ככה, בלי תוספות, או עם גבינה בולגרית כנהוג ויש גם סורבה אבטיח, גלידת אבטיח, שייק אבטיח והוא משמש גם לקוסמטיקה.

וליתר פירוט:

מומחי משרד החקלאות ופיתוח הכפר מסבירים מה עומד מאחורי הטפיחה המפורסמת וכיצד תבחרו אבטיח משובח:

  •  האבטיח צריך להיות בעל גוון מבריק. צבע דהוי מעיד על אחסון ממושך שלרוב פוגם באיכות הפרי.
  • כמה כתמים מופיעים על האבטיח? על כל אבטיח ישנו כתם בהיר אחד הכרחי, שנוצר באזור המגע של האבטיח עם הקרקע. אם אתם מזהים כתמים נוספים, צהובים או דהויים, דעו כי המדובר באבטיח שחווה חשיפה מאוד ממושכת לשמש, אשר גורמת לירידה באיכותו.
  • הביטו על העוקץ של האבטיח – עוקץ ירוק ורענן מעיד על אבטיח טרי. ככל שהעוקץ יבש יותר, הדבר מעיד על אבטיח פחות טרי אשר נקטף לפני מספר רב יותר של ימים.
  • געו באבטיח ונסו להרגיש עד כמה הוא גמיש. בחרו אבטיח מוצק ככל שניתן, גמישות של אבטיח מעידה על אחסון ממושך שפוגם באיכות הפרי.
  • וכיצד הוא נראה? בחרו אבטיח סימטרי ככל שניתן, עגול או אובלי. מבנה זה מעיד על התפתחות תקינה של הפרי ומבטיח שלא יופיעו חללים בתוך ציפת הפרי. אם כי חללים מסוג זה אופייניים יותר לחודשים מרץ-אפריל, המהווים את פתיחת עונת האבטיח.
  • האם האבטיח הוא אכן כלי נגינה? מיתוס הטפיחה על האבטיח הפך כה רחב עד כי רובנו טופחים על האבטיח בלי לדעת מה עלינו לשמוע. שמשון עומר, מנהל אגף ירקות וגידולי שדה בשה”מ (שירות ההדרכה והמקצוע) במשרד החקלאות, מסביר: “כשאנו טופחים על האבטיח עלינו להמתין לקבלת צליל בחזרה. האבטיח צריך “להשיב” לנו במעין צליל נקי. במידה ומרגישים כי אין שום הד לטפיחה, האבטיח בשל מדי ומרקמו וטעמו יהיו ירודים”.
אבטיח עם ליבה צהובה. מקור: ויקימדיה

אחרי הבדיקה הקפדנית ואחרי שסחבתם את האבטיח הנבחר הביתה, כיצד תטפלו בו על מנת לשמור על טריותו ואיכותו הגבוהה עד להגשתו? שמשון עומר מסביר כי ניתן לאחסן את האבטיח במקרר עד שבוע ימים.
לפני החיתוך של האבטיח, יש לשטוף את האבטיח היטב, למרות שלא אוכלים את הקליפה, ולחתוך באמצעות סכין גדולה, יציבה וחדה. אם לא סיימתם את האבטיח כולו, מומלץ לעטוף בניילון נצמד את החלק שנותר ולהחזירו לאחסון במקרר.

בישראל מגדלים מדי שנה 150 אלף טונות אבטיחים למאכל, על פני כ-23 אלף דונם. כמעט רובם ללא גרעינים (זרעים). ובנוסף קיים בישראל ענף לגידול אבטיחים לייצור גרעינים לפיצוח. בישראל מגדלים מדי שנה אבטיחים לגרעינים על פני כ-70 אלף דונם, המייצרים בין 6,000 ל-7,000 טונות גרעינים לפיצוח.
האבטיחים משווקים בישראל בין החודשים אפריל לאוגוסט, אך הודות למחקר והפיתוח החקלאי המקומי, ניתן למצוא אבטיחים גם בחודשים פברואר-מרץ וספטמבר-אוקטובר. בתחילת עונת האבטיחים התוצרת מגיעה מאזור הערבה, לאחר מכן מצפון ים המלח, עמק בית שאן והנגב המערבי ולקראת סוף העונה האבטיחים מגיעים אלינו מאזור עפולה, הגליל המערבי, הנגב והמרכז.

מקשת אבטיחים במושב צופית. צילום: יגאל שרגיאן, ויקימדיה

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*