הסדר פשרה: יצרנית שמן עץ הזית תפצה לקוחות על ייחוס סגולות מרפא למוצריה

בייצוגית שהוגשה נגד היצרנית נטען כי ייחסה למוצריה סגולות רפואיות בניגוד לתקנות. החברה תידרש להסיר מאתר האינטרנט שלה ומחלק מאריזות השמן שלה פרסומים המייחסים לשמנים סגולות רפואיות. במקביל תידרש החברה לתרום מוצרים שלה בשווי של 1.9 מיליון שקל

חומצה אולאית, הרכיב העיקרי בשמן זית

חברת שמן תעשיות, אחת מיצרניות השמן הגדולות בישראל, תידרש להסיר מאתר האינטרנט שלה ומחלק מאריזות השמן שלה פרסומים המייחסים לשמנים סגולות רפואיות. במקביל תידרש החברה לתרום מוצרים שלה בשווי של 1.9 מיליון שקל.

החברה הסכימה לשתי הדרישות במסגרת הסדר פשרה שהושג כחלק מהליכים לאישור תובענה ייצוגית כנגדה. החברה תוכל לתרום את המוצרים במשך שנה לשורת עמותות העוסקות בחלוקת מזון, ובכלל זה לתת, חסד מציון, פתחון לב ועוד.

את התובעת הייצוגית  ואת חברי הקבוצה ייצגו עורכי הדין יואב ביין ממשרד פרופ’ ביין ושות’ ועו”ד הגר ביין ממשרד הגר ביין. את הנתבעת ייצגו עו”ד יאיר ליבוביץ ועו”ד ברוריה שריר הראל ממשרד ב. לוינבוק ושות’.

שמן תעשיות היא אחת מחלוצות התעשייה בישראל. היא נוסדה בשנת 1919 על ידי נחום וילבוש, אחד מחובבי ציון, ונחשבת לאחת מיצרניות השמן הגדולות בארץ.

הבקשה לאישור תובענה ייצוגית כנגדה הוגשה בחודש מרץ 2015 ונוגעת לשמנים הצמחיים של החברה מסדרת עץ הזית. סדרה זו כוללת מגוון רחב של  מוצרים בנפחים שונים, ובכלל זה שמני חמניות, סויה וקנולה, המועשרים בוויטמין E, ויטמין D, נוגדי חמצון, אומגה 3 ואומגה 9.

מי שהגישה את הבקשה לאישור התובענה נגד החברה היא אחת מלקוחותיה, העושה שימוש תדיר בשמנים מסדרת עץ הזית.

בבקשה טענה הלקוחה כי במשך שנים פועלת החברה באופן פסול ומייחסת לשמנים שהיא מייצרת יכולת לרפא מחלות ולמנוע אותן, וזאת על גבי אריזות השמנים, ובמסגרת מסעות פרסום בעיתונות ובאתר האינטרנט שלה.

לטענתה, החברה ציינה בפרסומיה כי השמנים ורכיביהם תורמים, בין היתר, “להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם”, “מורידים את רמת הכולסטרול בדם”, “מסייעים לשמירה על לב בריא”, “מאטים את ההזדקנות”, “מפחיתים תהליכים דלקתיים” ו”מחזקים את העצמות”.

הבטחות מסוג זה, טענה הלקוחה, מהוות ייחוס פסול של סגולות רפואיות למוצרי מזון, המנוגדות לתקנות בריאות הציבור הרלוונטיות, האוסרות זאת במפורש. עוד טענה כי הן מנוגדות לתקן הישראלי, המתייחס למזון ארוז מראש.

במסגרת הבקשה נטען, כי ניתן לייחס סגולות מרפא מסוימות רק לתרופות, העוברות תהליכים רגולטוריים שונים לחלוטין לעומת מוצרי מזון, לצד בדיקות מעמיקות בהרבה.

בבקשה טענה הלקוחה כי בשל סגולות הריפוי שיוחסו לשמני עץ הזית, הוטעה הציבור, כאשר בחר לרכוש דווקא את שמנים אלה, וכך שולם עליהם מחיר גבוה, במקום לרכוש שמנים חליפיים שלא יוחסו להם אותן סגולות ושנמכרו במחיר נמוך יותר.

פגיעה באוטונומיה של הרצון

הלקוחה טענה, כי לה וליתר חברי הקבוצה שהוטעו לרכוש את השמנים, נגרם נזק ממוני, שבא לידי ביטוי בכך שהם היו מוכנים לשלם על השמנים מחיר גבוה העולה על המחיר שאותו היו מוכנים לשלם, אלמלא יוחסו למוצר סגולות רפואיות.

על רקע זה, טענה הלקוחה, יש לפצות את הלקוחות הנפגעים, לכל הפחות בהפרש בין המחיר הממוצע של השמנים הרלוונטיים למחיר הממוצע של שמנים צמחיים מקבילים, אשר לא יוחסו להם סגולות רפואיות דומות.

עוד טענה הלקוחה לנזק בלתי ממוני שנגרם לנפגעים, וזאת בשל “פגיעה באוטונומיה של הרצון החופשי לקבוע אלו מוצרי מזון לרכוש ואלו מוצרי מזון להכניס לגוף על בסיס מידע אמין”.

בית המשפט מחוזי מרכז המליץ לצדדים לפנות להליך גישור על מנת ליישב ביניהם את המחלוקת.  הצדדים קיימו גישור, ובסיומו הם הגיעו לידי הסדר פשרה. לפני שבועיים קיבל ההסדר תוקף של פסק דין על ידי השופטת אסתר שטמר.

הפיצוי: תרומה משמעותית לנזקקים והסרת הפרסומים המטעים

הסדר הפשרה ביקש להסדיר את המצב המשפטי, בכל הנוגע לבקשה, ביחס לעבר וביחד לעתיד. בכל הנוגע להסדרה לעתיד נקבע במסגרתו כי החברה תסיר תוך 90 ימים ממועד אישור הסדר הפשרה את הפרסומים הפסולים, הן מהאתר שלה, והן מאריזות מסדרת שמני עץ הזית.

ביחס לנזקים שנגרמו בעבר נקבע בהסדר הפשרה, כי לאחר חשיפת הדוחות הכספיים של החברה ובדיקת מחזורי המכירות שלה בשבע השנים האחרונות, הוחלט כי החברה תעניק תרומה לנזקקים של שמנים שלה מסדרת עץ הזית בשווי של 1.9 מיליון שקל – במונחי המחיר לצרכן.

המוצרים יועברו לאחת או יותר מ-12 עמותות, המסייעות בחלוקת מזון לנזקקים. בין היתר, כוללות אלה את ארגון לתת, פתחון לב, חסד מציון, האגודה למען החייל, בית השנטי ועוד.

במסגרת הסדר הפשרה, נקבע כי החברה תעניק לתובעת הייצוגית פיצוי בגובה של 30 אלף שקל ותישא בשכר טרחת עורכי דינה בגובה 370 אלף שקל, וכן תישא בתשלום הוצאות המשפט בהיקף של 40 אלף שקל.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*