הטחנות הגדולות של א”י משיקה קמחים עתיקים

הקמחים מיוצרים מזני חיטה מהקדומים שידועים לאדם: "אמר", "אינקורן" ו"קמוט" העשירים בערכים תזונתיים. הקמחים מתאימים להכנת מגוון מאפים בהם: לחמים, לחמניות, פיתות, פוקצ'ות ועוד

הטחנות הגדולות - סדרת הקמחים העתיקים. צילום: מנחם גרייבסקי
הטחנות הגדולות - סדרת הקמחים העתיקים. צילום: מנחם גרייבסקי

בימים אלה משיקה טחנת הקמח הוותיקה הטחנות הגדולות של א”י בחיפה סדרת קמחים עתיקים, הנטחנים מהחיטים הקדומות ביותר שידועות לאדם – קמח אֶמֶר מלא 100%, קמח אינקורן מלא 100% וקמח קמוט מלא 100%.

בחברה מסבירים, כי לחיטים העתיקות מבנה גנטי שונה מזה של החיטים המודרניות המוכרות לנו היום. המבנה שלהן פשוט יותר, מבנה החלבונים שלהן אחר והן לא עברו שינויים גנטיים כלל. כמו כן, הן עשירות בערכים תזונתיים והתנהגות האפייה שלהן שונה לגמרי משל החיטים המודרניות.

לכבוד השקת הקמחים העתיקים, עוצבו אריזות הקמחים בסגנון טבעי ועכשווי המשלב את הוותיק והמסורתי. בחזית האריזה מופיעה תמונת המבנה ההיסטורי של הטחנה, שמשמש את הטחנה גם היום, והלוגו הראשון של הטחנה משנת 1921, המאופיין בטיפוגרפיה תקופתית.

הקמחים מתאימים להכנת מגוון מאפים ייחודיים בטעמם, בהם: לחמים, לחמניות, פיתות, פוקצ’ות ועוד.

דברי ההסבר לקמחים:

חיטת “אֶמֶר”, היא החיטה המקומית העתיקה של ישראל – אותה חיטה בוורסיית בר שמצא האגרונום אהרון אהרונסון ליד ראש פינה. האֶמֶר תורבת לראשונה במזרח התיכון והיה נפוץ ברחבי העולם העתיק – מאזור ישראל ועד איראן של ימינו. גידול האֶמֶר היה נפוץ בארץ ישראל הקדומה עד סוף תקופת הברזל. האֶמֶר נאסף על ידי ציידים-לקטים אלפי שנים לפני שתורבת. האֶמֶר היה הגידול העיקרי במצרים הפרעונית ושימש להכנת הבירה והלחם המצרי הקדום עם השעורה. תכונותיו של האֶמֶר מאפשרות לו לגדול יפה במיוחד באזורים הרריים, על אדמות דלות. זו הסיבה העיקרית לתפוצתו הרחבה בעבר. כיום האֶמֶר גדל בעיקר בהרים, והוא מרוכז בטוסקנה באיטליה, שם הוא מבוקר ומוגן על ידי החוק. האֶמֶר מוכר גם בשמו האיטלקי “פארו” (Farro), והוא מכונה לפעמים “כוסמין איטלקי”.

האֶמֶר עשיר בוויטמינים (B3), במינרלים,  בחלבונים ובסיבים תזונתיים. לחיטה טעם מתוק ואגוזי.

חיטת “אינקורן” היא החיטה הראשונה והעתיקה ביותר שידועה למדענים והיא נחשבת לחיטה הראשונה שידע האדם – חיטת הבר. מוצאה כנראה במרכז אנטוליה שבטורקיה. לצד האֶמֶר, חיטת האינקורן נחשבת לחיטה הראשונה שתורבתה על ידי האדם. גרעינים של חיטת הבר – הזן הפראי – מתועדים לראשונה בסביבות שנת 7,500 לפני הספירה. עדויות לגידולים של אינקורן נמצאו באזורים הרריים של דרום מזרח טורקיה, במרכז אנטוליה.

חיטת האינקורן משגשגת באדמה שרוב סוגי החיטה אינם יכולים להתקיים בה. חיטת אינקורן גדלה בשפע לפני אלפי שנים, אך היום הגידול מוגבל לאזורים מצומצמים – מרוקו, צרפת, טורקיה וחלק מרוסיה. החיטה אינה נזרעת תכופות והיא נחשבת “מזון על”.

חיטת “קמוט” – חורסאן היא חיטה עתיקה שגדלה בחוות גידול אורגניות בצפון אמריקה ובקנדה, ללא הכלאות, התאמות או שינויים גנטיים. הקמוט נחשבת לחיטה משובחת בשל ערכיה התזונתיים הגבוהים, הקלות שבה היא מעוכלת, הטעם המתקתק והאגוזי שלה והמרקם היציב שלה. צבעה של הקמוט זהוב עשיר, והיא גדולה פי שלושה מהחיטה המודרנית. הקמוט עשירה בחלבונים, חומצות אמינו, ויטמינים ומינרלים – בעיקר סלניום, אבץ ומגנזיום. בעלי רגישות לחיטה מעידים שהיא נוחה לעיכול, למרות שהיא מכילה גלוטן.

את הקמחים אפשר גם להזמין במשלוח ישיר לבית הלקוח, דרך אתר החברה.

מחירים: אמר, אינקורן – 13-18 שקל (לאריזת 1 ק”ג).

קמוט: 18-28 שקל (לאריזת 1 ק”ג).

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*