הדיאטנית של העתיד

ד"ר אולגה רז, בבפתיחת הוועידה המדעית לתזונה בישראל: אנו במהלכו של תהליך שנמצא בתנופה אדירה - הדיאטנית של העתיד תצטרך ללמוד גנטיקה ברמה גבוהה יותר, כדי לבנות תזונה מותאמת אישית בהתאם לשינויים נקודתיים ב-DNA, שהביטוי שלהם יכול להשתנות על ידי גורמי הסביבה, כולל מרכיבי המזון שאנו אוכלים

ד"ר אולגה רז, צילום: יח"צ
ד"ר אולגה רז, צילום: יח"צ

ד”ר אולגה רז, ראש תחום תזונה קלינית באוניברסיטת אריאל פתחה את הוועידה המדעית לתזונה בישראל שהתקיימה בתל אביב בשבוע הראשון של פברואר. רז הרצתה על ההשפעה המכרעת של חיידקי המעיים על הבריאות שלנו ועל התזונה העתידית שתהיה מותאמת אישית תוך זיהוי רגישויות, בהתאם הגנטיקה של כל אחד מאתנו. הוועידה כללה גם תערוכה מקיפה של חברות רבות מתחום המזון הבריא.

ד"ר אולגה רז מרצה בוועידת המזון. צילום: יח"צ
ד”ר אולגה רז מרצה בוועידת המזון. צילום: יח”צ

במהלך הוועידה נדונה השפעת תזונה על מניעה וטיפול במחלות, גורמים להשמנה, גישות לטיפול בהשמנה, רגישות למרכיבי תזונה, תזונה וסוכרת, שמירה על בריאות הציבור, הגברת היענות המטופל לתהליך ההרזיה, ועוד.

לדברי ד”ר רז, תחום התזונה התפתח באופן מטאורי ב-35 השנים האחרונות. ההתפתחות חלה בכמה מישורים: מבחינת הבסיס המדעי של המחקר בתחום התזונה, מבחינת היחס והמודעות בקרב הציבור הרחב וכמובן בקרב אנשי המקצוע בתחום, המדענים והחוקרים באקדמיה.

רז: “אנו במהלכו של תהליך שנמצא בתנופה אדירה כאשר עדיין השאיפה היא להבנה מעמיקה יותר של השפעת המזון ומרכיביו על הבריאות שלנו וכן מניעת מחלות וטיפול בהן. הדיאטנית של העתיד תצטרך ללמוד גנטיקה ברמה גבוהה יותר, כדי לבנות תזונה מותאמת אישית בהתאם לפולימורפיזם גניים (שינויים נקודתיים ב-DNA) אשר הביטוי שלהם יכול להשתנות על ידי גורמי הסביבה, כולל מרכיבי המזון שאנו אוכלים. זה כולל נטייה למחלות שונות או רגישויות למרכיבי מזון שונים, לדוגמה, קפה, מלח, שומנים רב בלתי רווים, לקטוזה ועוד”.

רז ציינה, כי לצד ההתפתחות בתחום זה במציאות בשטח, חלה התפתחות בתחום המחקר, אשר מכיר ומבין את החשיבות של המיקרוביום (הכוונה היא לאותם חיידקים הנמצאים במעי ומשפיעים בצורה מכרעת על הבריאות שלנו). לדבריה, “מסלולים חדשניים אלה מצויים כיום בתחילת הדרך, ולמרות ההתפתחות המהירה, יידרש עוד זמן עד שניתן יהיה לבנות תוכנית תזונתית מותאמת אישית, לפי בדיקת הצואה של המטופל, או המפות הגנטיות אשר עדיין נמצאות בשלבי פיתוח. אנשי המקצוע בתחום התזונה, יצטרכו לרכוש ידע עדכני בשנים הבאות על מנת לתת מענה יעיל ולמלא את התפקיד החדש שמיועד להם באופן נאמן, כך שיהיה מותאם לטכנולוגיות ולמידע החדש שאפשר בעזרתו לתת פתרונות מתקדמים ומותאמים באופן אישי”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*