ארגון מגדלי הפירות בישראל קרא לצרוך בט”ו בשבט פירות טריים מתוצרת הארץ

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, ירון בלחסן: ט"ו בשבט הוא חג החקלאות ותנובת האדמה. אין סיבה לציין אותו דווקא באכילת פירות יבשים מיובאים, בשעה שאפשר לחגוג עם פירות טריים מתוצרת הארץ

פירות תוצרת הארץ לט"ו בשבט. צילום: תקשורות יעל שביט
מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, ירון בלחסן
מנכ”ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, ירון בלחסן

לקראת ט”ו בשבט, קורא מנכ”ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, ירון בלחסן, לצרוך פירות טריים ארץ ישראליים, במקום פירות יבשים המיובאים מחו”ל. “ט”ו בשבט הוא חג החקלאות ותנובת האדמה. אין סיבה לציין אותו דווקא באכילת פירות יבשים מיובאים, בשעה שאפשר לחגוג עם פירות טריים מתוצרת הארץ, ליהנות מהאיכות ומשפע הערכים התזונתיים ובמקביל, לתמוך בכלכלה המקומית ובחקלאים הישראלים”, אומר בלחסן.

לדבריו, כיום קיים בשווקים שפע של פירות טריים וטעימים מזנים שונים, שהם בעלי ערך תזונתי גבוה, התורם לבריאות ולחוסן הגוף וכי אין סיבה לצרוך את הפירות היבשים, המאבדים חלק מהערכים התזונתיים בתהליך התעשייתי של הייבוש. היתרון של פירות טריים הוא בערך התזונתי הרב הכולל: סיבים תזונתיים, ויטמינים, נוגדי חמצון ומינרלים המסייעים לשמור על הבריאות ולמנוע התפתחות מחלות כרוניות שונות. “שילוב פירות טריים בתפריט היומי מעניק תחושת שובע בזמן שתכולת השומן והקלוריות שלהם נמוכה, דבר התורם לשמירה על משקל תקין”, אומר בלחסן.

במהלך תהליך הייבוש התעשייתי של פירות יבשים, נהרס הוויטמין C, אך הייבוש לא מצמצם את רמות הגלוקוז, לכן הפירות היבשים עתירי קלוריות ביחס למשקלם, פי 5-7 מכמות הקלוריות בפירות טריים. למשל, המשמש המיובש מכיל כ- 238 קלוריות ל- 100 גרם, לעומת המשמש הטרי המכיל 48 קלוריות בלבד ל-100 גרם.

ענף הפירות הטריים בישראל צמח בשנים האחרונות, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. משקלו של ענף הפירות בסך התפוקה החקלאית הינו הגבוה ביותר ועומד על 23% מכלל התוצרים בהיקף של 7 מיליארד שקל, עלייה של יותר ממיליארד שקלים בתוך חמש שנים. בענף הפירות, נמצא כי האבוקדו הינו הפרי בעל המשקל הגבוה ביותר (17%), לאחריו התמרים וענבי המאכל (13% כל אחד) ואחריהם התפוח (10%).

בלחסן מציין, כי רוב הפירות היבשים והאגוזים, פיסטוק, קשיו, שקדים וכדומה, מיובאים מחו”ל, בעיקר מטורקיה. מווייטנאם מייבאים לישראל אגוזי פקאן, שקדים וקשיו. רוב הפירות היבשים המיובאים אינם אורגניים, כך שבנוסף לריסוס ולעיתים אף ריסוס המוזרק ישירות לעץ, הפירות היבשים המיובאים עוברים תהליך תעשייתי של צריבה בגופרית או בכימיקלים אחרים, בהם: פרפין, מתיל, ברומיד ועוד, כך שהם אמנם יפים לעין, אך אכילתם מזיקה לבריאות.

אגס עדן – זן חדש מטופח במשק בו דור ביסוד המעלה. צילום: בן דור

אכילת פירות יבשים בט”ו בשבט היא חלק ממסורת היסטורית שהתקבעה בשל מחסור בפירות טריים בקהילות הגולה באירופה בתקופת החורף. הפתרון היה צריכת פירות מיובשים שנשלחו מארץ הקודש, ישראל. כיום, כאשר קיימת צריכה קבועה של פירות טריים תוצרת הארץ, אין צורך להיתלות במסורת הישנה של פירות מיובשים ופחות בריאים, מסבירים בארגון מגדלי הפירות.

ועידת ארגון מגדלי הפירות 2020 תתקיים ב- 23 במרץ במרכז מיר”ב בחוף הכרמל ותעסוק בנושאים הקריטיים הנמצאים בראש סדר היום של ענף הפירות בישראל, וכן חדשנות בתחום. הוועידה בשיתוף מועצת הפירות, משרד החקלאות, יוזמה לאומית בהובלת אראל מרגלית ועוד.

מטע תפוחים מזן פינק ליידי בגולן. צילום: תקשורות יעל שביט

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*