ייצוגית נגד שופרסל: לא נוהגת לפרסם בקובץ המבצעים (Promofull) את רשימת המבצעים החלים על מוצרים בודדים ברשת

בבקשה נאמר כי הצגת מבצעים כ"מחירים רגילים" וכן אי פרסום מידע שיש לפרסמו כאמור בחוק או מכוחו, מהווים הפרות מהן נפגע הצרכן ואשר מונעות ממנו להשוות מחירים כדבעי וכראוי

סניף של שופרסל דיל

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה כנגד שופרסל בטענה לפיה היא אינה נוהגת לפרסם בקובץ המבצעים מטעמה (Promofull) המתפרסם מדי יום, את רשימת המבצעים החלים על מוצרים בודדים ברשת (אשר אינם נמכרים במסגרת הנחת כמות, שיעורי הנחה), תנאי המבצעים ומועדי פקיעתם וכן כל מידע בעניין שיש לפרסמו על פי הוראות חוק או תקנות קידום התחרות בענף המזון (שקיפות מחירים).

לדברי המבקש, אוהד סיני, פרסום המידע האמור במרשתת נועד בין היתר כדי לאפשר השוואה עדכנית שוטפת של מחירי מצרכים וסלי מצרכים בכלל חנויות רשת שופרסל ובחנויות של רשתות אחרות המוגדרות כקמעונאי גדול לכל הצרכן.

בבקשה נאמר כי הצגת מבצעים כ”מחירים רגילים” וכן אי פרסום מידע שיש לפרסמו כאמור בחוק או מכוחו, מהווים הפרות מהן נפגע הצרכן ואשר מונעות ממנו להשוות מחירים כדבעי וכראוי.

לדברי המבקש, אחד מהכלים המרכזיים להגברת התחרות הוא שקיפות המחירים במסגרתו קמעונאי גדול יפרסם לציבור באינטרנט בנוגע לכל סניף בנפרד, את המחירים של כל מצרך שהוא מוכר בחנות בעדכון של שעה או פחות. הפרסום ייעשה בשפת מחשב אחידה, כך שתתאפשר השוואה עדכנית שוטפת של סלי המוצרים בין קמעונאים. בפרסום תופיע רשימת כל המוצרים, מחיריהם, מחירים מיוחדים לצרכנים שונים, מועדים, מבצעים, הנחות וקיומו של מלאי סביר.

נתוני המחירים מרוכזים באתר האינטרנט של הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, כאשר הפרסום הוא באחריות הרשתות. זמן קצר לאחר כניסת חובת השקיפות החלו אתרי אינטרנט שונים להציע שירות השוואת מחירים בחינם לקהל הרחב, ואמצעי התקשורת החלו לערוך סקרי מחירים רחבים.

עוד נאמר בבקשה שהוגשה לביהמ”ש המחוזי מרכז-לוד כי החוק מאפשר להטיל קנסות כבדים ואף עונשי מאסר על ספקים וקמעונאיים אשר יפעלו בניגוד להוראות החוק. החוק גם מאפשר לממונה על ההגבלים העסקיים להטיל עיצומים כספיים העשויים לנוע בין אלפי שקלים בודדים לעבירות קלות ובסיבות מחמירות להגיע עד ל-2 מיליון שקל.

לדברי המבקש מידע גלוי, מלא, ועדכני לגבי המוצרים ברשתות השונות הניתן לצרכן בכל רגע נתון, מעצים את יכולתו לבחור במוצר וברשת העונים לצרכיו, ויש במידע זה כדי לאפשר לצרכן להשוות מחירים ולכלכל את צעדיו בצורה מושכלת טרם הרכישה.

לטענת המבקש בכל הנוגע לשופרסל הוא נתקל חדשות לבקרים בקושי ממשי לאתר מבצעים של מוצרים בודדים(ללא הנחות כמות) ברשת שופרסל ואף לעיתים הוא מפספס מבצעים טובים תוך שהוא נסמך על מבצעים מדווחים כדין של רשתות אחרות אשר המחיר בהם אף גבוה יותר מן מחירים אשר ברשת שופרסל, אולם מאחר והם מדווחים כמבצע באתרי השוואות המחירים\אפליקציות שוות לרבות מועדי פקיעה, אזי שהם מושכים את תשומת ליבו, וזאת להבדיל מאופן הדיווח של שופרסל באשר למוצרים הנמכרים אצלה בחנויות הפיזיות במבצ\ע אשר  נעלמים מעיניו באתרי השוואת המחירים מאחר והם מסומנים במחירים רגילים( ללא סימון מחיר קודם מחוק וללא מועדי פקיעה).

לדברי המבקש הוא לא הצליח לדלות מדיווחיה של שופרסל את המידע הנחוץ לו לשם צריכה נבונה, כלכלית, חכמה ויעילה, שכן בחסרון פרטים / נתונים מהותיים בדבר מבצעים והנחות של מוצרים אשר אינם נמכרים במסגרת הנחת כמות,יש להכשילו על מנת לבצע רכישה השוואתית נכונה.

לא אחת מציין המבקש הוא פספס מבצעים טובים של הרשת, אולם היה מגלה זאת בדיעבד, כאשר באתרי השוואות המחירים מחירי המבצע על מוצר בודד סומנו כמחירים רגילים, ואילו בפועל בסניפים עצמם מחירים לה סומנו כ”מבצע” עם תיקוף תאריכים.

לדברי המבקש, במסגרת הבדיקות המקיפות אשר אישרו תופעה זו הוברר כי שופרסל מסמנת מבצעים שאינם מהווים הנחות כמות באופן שגוי במסגרת קבצי המחירים הרגיל ולא במסגרת קובץ המבצעים.

בית המשפט מתבקש להורות לשופרסל לתקן את פרסומיה ולסמן באופן מובהק מבצעים / הנחות על מוצרים מטעמה, ולפצות את חברי הקבוצה המיוצגת בגין נזקיהם הממוניים והבלתי ממוניים.

תגובת החברה: “שופרסל תגיב בערכאות המקובלות”.

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*