רשת יוחננוף מערערת על החלטת הממונה ברשות להגנת הצרכן להשית עליה עיצומים של כחצי מיליון שקל בטענה להטעיה צרכנית

העיצומים הוטלו לטענת הרשות כי הרשת הטעתה את הצרכן בנוגע למקום הייצור (הגידול) של מספר פירות וירקות שמכרה שהוצג כייצור מקומי. ברשת אומרים, כי מטרת השילוט הדקורטיבי המעודד רכישת תוצרת ישראלית הייתה במטרה לעודד רכישת תוצרת כחול לבן ככלל ולשיפור המורל בימי המלחמה

רשת יוחננוף. צילום: ניר ודל, ויקימדיה

רשת המרכולים יוחננוף הגישה ערעור על החלטת הממונה אכיפה מנהלית באגף עיצומים כספיים ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן להשית עליה עיצומים כספיים בסך 513,351 שקל בטענה להטעיה צרכנית.

בהודעת הממונה נאמר כי בביקורת שנערכה בסניף יוחננוף בנתיבות התברר כי הרשת הטעתה את הצרכן בנוגע למקום הייצור (הגידול) של מספר פירות וירקות, לא הקצתה שטח ייעודי למוצרי מזון בפיקוח, ולא הציגה את המחיר הכולל של המוצר על מספר מוצרים.

לדברי הממונה, בסניף יוחננוף בנתיבות נמצא כי ישנו שילוט רב במחלקת הירקות והפירות בו נכתב: “תוצרת כחול לבן מחזקים את החקלאות שלנו” ו-” מחזקים את חקלאי העוטף” לצד דגל ישראל, כאשר בפועל המדובר במוצרים מיובאים ואין מדובר בתוצרת חקלאית ישראלית כמצוין בשילוט.

כמו כן, במהלך הביקורת בסניף האמור עלה כי הרשת לא הקצתה שטח מכירה ייעודי למוצרי המלח, הלחם, והחלב ומוצריו שבפיקוח. בנוסף לא הוצגו מחירים על גבי המוצרים או על גבי המדף.

לדברי יוחננוף מטרת השילוט הדקורטיבי המעודד רכישת תוצרת ישראלית על ידי סלוגנים כגון: “תוצרת כחול לבן מחזקים את החקלאות שלנו” ו-“מחקים את חקלאי העוטף” הייתה שלא להציג את התוצרת הסמוכה לשילוט האמור כתוצרת ישראלית דווקא, אלא לעודד רכישת תוצרת ישראלית ושיפור המורל, תקופה קצרה בלבד לאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל על השלכותיה ההרסניות על ענף החקלאות בכלל וחקלאות עוטף עזה בפרט.

מטעמים אלה סבורה יוחננוף כי לא ניתן לראות בשילוט האמור כשילוט מטעה המייחס ארץ ייצור למוצרים המופעים בכוונת החיוב, ועל כן אין שום סיבה להטיל עיצום בגין שילוט זה.

עוד טוענת יוחננוף במסגרת ערעורה כי הטענה לפיה לא הקצתה למוצרים שבפיקוח שטח מכירה ייעודי אינה נכונה, וכי היא מקצה שטח מכירה שכזה באמצעות פלנוגרמה המפרטת את פריסת המוצרים בסניף, קובעת את שטח המדף עבור המוצר בפיקוח, ומפרידה אותו באופן מובחן ובולט ממוצרים אחרים, וכי האמור עונה על דרישת התקנות באופן מלא.

בהתייחסה לטענה בדבר אי אכיפה בעניין הצגת מחירים על גבי מוצרים טוענת יוחננוף כי מדובר במוצרים ספורים מאוד, וכי בכל אחד מהמקרים הללו אי קיומו של מחיר על גבי המוצר עצמו לא הוריד כהוא זה ולא שינה דבר מיכולתו של הצרכן לקבל החלטה ביחס לרכישת המוצר, וכי בשום שלב הצרכן לא הוטעה, לא נפגעה זכות הבחירה שלו, והיה לו את כל המידע הדרוש לו על מנת לקבל החלטה בקשר עם רכישת המוצר.

יוחננוף מבקשת מביהמ”ש לבטל את העיצום בסך 46,080 ש”ח שהוטל ביחס למוצר “שום ארוז” שהצג לכאורה על ידה כמוצר שיוצר בישראל בנימוק לפיו לא הוצב בסמוך למוצר האמור כל שלט ממנו ניתן ללמוד או להסיק כי מדובר בתוצרת ישראלית, וכן להורות על הפחתה בשיעור 30% על יתרת סכום העיצום הכספי.

תגובת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: “לחברה נתונה הזכות לערער על החלטת הרשות. הרשות בטוחה בממצאי הבדיקה שערכה אצל העוסק ובהחלטתה כי חברת יוחננוף הפרה את חוק הגנת הצרכן, לאור זאת הוטל עיצום כספי על החברה”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*