על גג נוטרדם דה-ג’רוזלם: האירוע השנתי של מסדר אבירי הגריל / מאת טלי ברנר

הצצה לאירוע השנתי (שפיטרה - Shapitre) של המסדר הישראלי שצוין השנה במנזר נוטרדם דה-ג'רוזלם וכלל טקס הכתרה וארוחת ערב חגיגית על מרפסת הגג. וכל זה - מול העיר העתיקה כשמתחתינו פרושים הרובע הנוצרי, שנושק למוסלמי ונושק ליהודי

המגדלים של נוטרדאם ירושלים

חודש יוני, יום חמישי, ירושלים. הטמפרטורות מעל 30 מעלות. חם, חם מאוד. אנחנו מגיעים מכיוון ירושליים המזרחית, גבעת התחמושת, מימין חומת העיר העתיקה, משמאל. על הגבעה ממול, מתנשא מבנה לבן וגדול ובמרכזו שני מגדלי פעמונים מרשימים וביניהם פסל ענק של המדונה והילד. נוטרדאם דה-ג’רוזלם. המבנה הוקם בשנת 1885 במטרה לארח את אלפי הצליינים הצרפתים שהגיעו לירושלים והיום משמש כמלון אירוח יוקרתי לצליינים.

דלת הזכוכית בכניסה פולטת אותנו אל המבואה הקרירה, המחופה בשיש. תמונות נוף, תצלומים מחיי המנזר ופרטי האוסף הארכאולוגי של המנזר. מים צוננים מקדמים את פנינו. כורסאות וספות מרווחות עליהם מסובים בערבוביה כמרים עם שמלותיהם השחורות וריבוע לבן על הצוואר, נשים דתיות עם כיסוי ראש ושמלות ארוכות צבעוניות, חיילים במדים, שעל פי הדגל שעל שרוולם הם מצבא קנדה. ערבוב אנושי מרתק, שככל הנראה יכול לקרות רק בירושליים.

צילום: גלעד ארצי

על המקום

המגרש עליו הוקם המלון זוהה כמקום מחנהו של האביר וגיבור מסע הצלב הראשון, הנסיך הנורמנדי טנקרד (Tancred), שהסתער מכאן, לפי המסורת, על חומת העיר לכבשה. זה מעניין במיוחד בהקשר של הזהות הלאומית של הצרפתים שהיו פעילים בארץ הקודש וראו את מסעי הצלב כחלק מפעילותם הלאומית.

המתחם כולו, שבו מספר מבנים, שייך לכנסיה. המלון  הוא בבעלות האפיפיור – כך מספר לי איברהים השף-קונדיטור והבעלים של פטיסרי Abu seir ליד השער החדש של העיר העתיקה. איברהים מארח אותנו על מדרכת העיר העתיקה, ליד הקונדיטוריה, סביב שולחנות קטנים ויפים במיוחד, שסנדרוני, השכן הקרמיקאי, צייר לו.  נהנים מקפה מצוין, עוגות ומפגש בין תרבותי. איברהים חייכן ומאיר פנים כמו העוגות המוצגות בוויטרינה. אפשר להזמין פה פחזניות פטל, מוס פרלינה, גאנז’ פיסטוק, עוגת פלאן, פאי תותים ופאי לימון, מקרונים צבעוניים וגם מאפים מלוחים, עוגות שמרים, בראוניז. הקונדיטוריה מדורגת גבוה מאוד בין הקונדיטוריות בירושליים ובצדק – כך לאחר טעימת עוגת הגבינה המצוינת שלו. ביום ששי בבוקר יקח  שף איברהים את מוחמד חמם, נציג הנהלת המסדר העולמי, לתפילת בוקר במסגד אל-אקצה עם 30 אלף המאמינים שהגיעו לתפילת החג.

חברי מסדר אבירי הגריל הישראלי, בראשות הנשיא שף עידן הלפרין, מגיעים למנזר נוטרדם דה-ג’רוזלם לטקס הכתרה והצטרפות של חברים חדשים. הסניף הישראלי הוא חלק ממסדר אבירי הגריל העולמי שמרכזו בצרפת. המסדר מקדם חוויות קולינריות בליווי יינות מעולים. הסניף הישראלי הצטרף למסדר העולמי ב-1965. השפה הרשמית בטקסי המסדר היא צרפתית. המצטרפים החדשים ישבעו למסדר בצרפתית, מוחמד תמם הגיע מקופנהגן להכתיר את החברים החדשים.

טקס ההכתרה. צילום: גלעד ארצי

טקס ההכתרה

מתכנסים בשעת אחר הצהריים, לפני הטקס. הגברים לבושים בחליפות ועניבות פרפר והנשים בשמלות ערב מבריקות. נרגעים עם שמפניה קרה ותוססת ומתאבנים. שהרי רובנו הגענו מהמרכז מזיעים אחרי שעתיים בפקקי יום חמישי בכבישי מדינתנו המהבילה.

טקס ההכתרה מתנהל על פי פרוטוקול מוקפד ונוקשה הכולל מספר שלבים. הפרוטוקול כולל הזמנת חברי הנהלת מסדר אבירי הגריל ישראל להכנס לאולם, הרצאת הסבר על תולדות המסדר החל מהקמתו ב1248 כגילדת צולי האווזים, פירוקו במהפכה הצרפתית עם פירוק כל הגילדות וחזרתו של המסדר ב-1950 לפעילות קולינרית עליה מקפידים עד היום.

המוכתרים החדשים יושבים נרגשים, תיכף הם יוזמנו לבמה ותונח על צווארם שרשרת המסדר, על פי מעמדם או שרשרת קידום, או שרשרת המציינת קבלת תפקיד. בהמשך תונף מעל כתפם השמאלית חרב המסדר (שמייצגת שיפוד) והם יקשיבו לטקסט בצרפתית, שהוא השבועה למסדר וההבטחה לכבד את תרבות הקולינריה והיין. כל אחד יענה בתורו  I do. הטקס ימשך וימשך כאשר הכרוז קורא בשם המוכתר, מספר עליו מעט. המוכתר עולה לבמה ויורד לחתימה בספר הזהב (Livre d’or). בהמשך, בטקס נפרד, יוכתרו החברים החדשים גם למסדר ה-OMGD שהוא מסדר חובבי היין, באדיבות חבר המסדר,  שתפקידו אחראי היין.

ביף פילה עם ירקות

ארוחת השפיטרה

לאחר ההכתרה החגיגית עברנו למרפסת הגג של המנזר. הנוף הפנורמי בשקיעה עוצר נשימה. היום הוא היום הארוך ביותר בשנה (Summer Solstice). הירח מלא, האוויר עדיין חם ולח והעיר העתיקה פרושה מתחתינו. המתחם הנוצרי, נושק למוסלמי ונושק ליהודי. שקט מרגיע, ניתוק לרגע מהמרוץ המתוח של כולנו. כיפת הזהב בוהקת אל מול השמש השוקעת, מלון 7 הקשתות על פסגת הר הזיתים תוחם את האופק ומגדל כנסיית אוגוסטה ויקטוריה בהמשך, על כתף הר הזיתים.

ההכנות לארוחת השפיטרה בעיצומן

הסבנו אל השולחנות לאורך המרפסת רחבת הידיים לאירוח ירושלמי במטבח פתוח. עם מנות בניחוח איטלקי-צרפתי. שף עידן הלפרין  הכין עם צוות המטבח את האירוע. התקשורת רק באנגלית, כולל התפריט. שני יינות נמזגו ללא הגבלה במהלך כל הערב, סובניון בלאנק וקברנה סובניון. שניהם של Jascala. יקב ג‘סקלה נוסד בשנת 2003 כיקב בוטיק משפחתי הממוקם בכפר ג‘ש (גוש חלב) שבגליל העליון. כרמי היקב, ברום של 800 מטר, בשיפוליו הצפוניים של הר מירון ובמאפייני קרקע ייחודיים (טרה רוסה, אדמת סחף ואדמה גירית) הנתונים במשטר רציף של רוחות מערביות והיוצרים יחדיו את בית הגידול האולטימטיבי לייצור יינות איכות (מאתר היקב).

ארנציני כמהין – שהיה מצוין. רך ומלא טעמים. טעם הכמהין עדין, לא הוסיפו שמן כמהין שתמיד משנה את טעם המנה לטעם כמהין סינתטי מוגזם.

צילום: גלעד ארצי
סלט גורגונזולה

סלט גורגונזולה  – גורגונזולה היא גבינה כחולה איטלקית המיוצרת באזורים לומברדיה ופיימונטה מחלב פרה מלא מפוסטר, שאליו מוספים חיידקים שונים. לאחר סינון מי הגבינה עובר הגבן יישון בטמפרטורות נמוכות ובמהלכו מוחדרים לגבינה מוטות מתכת היוצרים תעלות אוויר שבהן מתפתח העובש. סלט ירקות עם שפע של גורגונזולה בטעם אוממי וטעם של עוד.

מרק הארטישוק היה מאכזב, דליל, לא מסונן. הייתי עסוקה בעיקר בלהוציא סיבי ארטישוק שנתקעו בשיניים.

שרימפס מוקפץ על אספרגוס. צילום: גלעד ארצי

שרימפס מוקפץ על אספרגוס – האספרגוס היה בצבע ירוק מבריק, מה שהבליט את רעננותו וקריספיותו. השילוב האולטימטיבי לשרימפס מוקפץ.

מנה עיקרית של פילה בקר, שהוגש וול דאן שפגם בעסיסיותו של הפילה. הרוטב פיצה והירקות היו מצוינים. כשהגיעה המנה בליווי חציל קטן הבנתי מהו מקור שם החציל באנגלית (Egg plant).

הפילה מוגש וול דאן. צילום: גלעד ארצי

מגש גבינות עם פיצוחים – כסיומת צרפתית מתבקשת עם טוויסט מקומי.

קינוח עוגת  שוקולד מותך (לבה)  – מתאימה לכל אירוע, סיומת מתוקה ומנחמת. השילוב המושלם של שוקולד-וניל, חם וקר ובעיקר מתוק.

עוגת לבה לקינוח
  • מפאת צנעת הפרט לא נוכל להראות תמונות של חברי המסדר. בשמם המלא יוזכרו רק נשיא המסדר הישראלי שף עידן הלפרין ונציג מסדר אבירי הגריל העולמי  מוחמד תמם.

הכותבת היא מהנדסת מזון, מרכזת את תחום התעשייה האורגנית בארגון לחקלאות אורגנית בישראל וחברת מסדר אבירי הגריל מאז 2007. עתה בתפקיד Charge de mission בהנהלת המסדר.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*