משרדי החקלאות והאוצר נתבעים לפצות את מגדלי השום, בטענה לנזקים עקב ההחלטה על ביטול מכסי המגן

לטענת התובעים מהלך זה של ביטול המכס נעשה באופן רשלני, ללא בדיקת הנתונים הרלבנטיים לענף ייחודי זה, מבלי להתייחס כלל לעיתוי הקריטי בו ניתן הצו, ללא מתן תמיכה למגדלים, ובניגוד למצגים ולכלל מסמכי המדיניות בעניין זה. תוך זמן קצר מאוד הוצף השוק בשום מיובא מסין ולא היה ביקוש לשום שגידלו התובעים ורובו ככולו נזרק לאשפה או נמכר במחירי הפסד

שום סגול טרי. מקור: ויקימדיה

משרדי החקלאות והאוצר נתבעים לפצות בסכום של 5.1 מיליון שקלים חמישה תאגידים וחקלאים, מגדלי שום, בטענה לנזקים שנגרמו להם כפועל יוצא מהחלטתם במחצית חודש מרץ 2022 על ביטול מכסי המגן על יבוא שום לישראל. לדברי התובעים, ביטול מכסי המגן הביא תוך זמן קצר ביותר לקריסתו של ענף גידול השום בישראל.

בכתב התביעה נאמר כי התובעים עסקו בגידול שום וזרעו שום בעונת הגידול 2021-2022, וכי במהלך חודש מרץ 2022, שבועות בודדים ממועד איסוף השום משטחי הגידול, בוטל לאלתר מלוא המכס על ייבוא שום לישראל.

בתביעה נאמר כי טרם ביטול המכס שנועד להגן על החקלאים המקומיים ולמנוע את הצפת השוק, עמד שיעור המכס על ייבוא שום על סך של 6.96 שקלים לק”ג, וכי יבואני השום מייבאים את השום מסין במחיר של כ-5 שקלים לק”ג, וכל זמן שהוטל המכס הם שילמו בגין כל ק”ג שום מיובא סך של כ-12 שקלים (מחיר יבוא+מכס) ובמצב זה יכלו החקלאים בישראל להתמודד עם השום המיובא.

ואולם עם ביטול מכסי המגן החלו היבואנים לייבא שום לישראל מסין בהיקפים גדולים ובמחיר של כ-5 שקלים בלבד לק”ג – שום ממוין וארוז, בסכום הנמוך משמעותית מעלויות הגידול והשיווק של השום הישראלי. נוכח זאת הוצף השוק המקומי במהרה בשום מיובא מסין והחקלאים בישראל, לרבות התובעים, כלל לא יכלו להתמודד עם מחירי השום המיובא.

לטענת התובעים מהלך זה של ביטול המכס נעשה באופן רשלני, ללא בדיקת הנתונים הרלבנטיים לענף ייחודי זה, מבלי להתייחס כלל לעיתוי הקריטי בו ניתן הצו, ללא מתן תמיכה למגדלים, ובניגוד למצגים ולכלל מסמכי המדיניות בעניין זה. תוך זמן קצר מאוד, נאמר בתביעה, הוצף השוק בשום מיובא מסין ולא היה ביקוש לשום שגידלו התובעים ורובו ככולו הוצא מן האדמה או נזרק לאשפה או נמכר במחירי הפסד, דבר שגרם לפגיעה קניינית קשה ולנזקים של מיליוני שקלים וכן לקריסתו של ענף גידול השום בישראל.

בנוסף, ציוד ייעודי שרכשו חלק מהתובעים במאות אלפי שקלים לצורך ביצוע העבודות הכרוכות בגידול השום נותר ללא שימוש נוכח קריסת הענף.

בית המשפט מתבקש לחייב את משרדי החקלאות והאוצר בתשלום פיצויים בגין נזקי התובעים כתוצאה מהתנהלותם הרשלנית הבאה לידי ביטוי בביטול המכס בסמוך לאסיף השום, מבלי לצפות את הנזק הרב שנגרם לחקלאים הישראלים כתוצאה מכך. לחלופין וככל שתידחה טענת התובעים לרשלנות הם מבקשים מבית המשפט לפסוק להם פיצויים בגין הפגיעה הקשה בזכות הקניין ובחופש העיסוק בעילה של עוולה חוקתית ללא אשם.

התובעים בכתב התביעה הם: החברה המשפחתית בן ישי חקלאות ויזמות עסקית ממושב אדירים בחבל תענך, יע”ן אגודה שיתופית חקלאית שהוקמה על ידי קיבוץ עין המפרץ, עסקים קשת אגודה חקלאית שיתופית שהוקמה על ידי מושב קשת, החברה המשפחתית משק כהן משה ובניו ממושב מלאה והחקלאי שלמה אוחנונה ממושב מלאה.

תגובות:

ממשרד החקלאות נמסר: “כתב התביעה התקבל במשרדנו אתמול. התביעה תיבדק והדברים יתבררו במסגרת ההליך המשפטי”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*