בקשה לייצוגית נגד חברת טעמן שיווק מזון בטענה להטעיה צרכנית בקשר ל”שמן קבר רחל”

בבקשה נטען כי החברה, שהיא שחקן משמעותי בשיווק שמן זית, מייבאת ומשווקת שמן זית זה, שהוא פופולארי ביותר בקרב הצרכנים החרדים, הדתיים ושומרי המסורת, כאשר לשמן האמור אין כל קשר לקבר רחל, לירושלים או לבית לחם, והוא שמן זית מעורב מרמה נמוכה. תגובת החברה: טעמן קיבלה את אישור רשם המסחר לשם קבר רחל בשנת 2008

שמן קבר רחל. צילום מסך

בקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה לבית המשפט המחוזי בת”א כנגד חברת טעמן שיווק מזון מאזור התעשיה מישור אדומים, בטענה להטעיה צרכנית.

בבקשה נאמר כי החברה שהיא שחקן משמעותי וגדול בישראל בשיווק שמן זית, מייבאת ומשווקת שמן זית הנקרא על ידה במכוון: “שמן קבר רחל” והמהווה שמן זית פופולארי ביותר בקרב הצרכנים החרדים, הדתיים ושומרי המסורת, בה בעת שלשמן האמור אין כל קשר לקבר רחל, לירושלים או לבית לחם, והוא שמן זית מעורב מהטיב והרמה הנמוכים ביותר.

לדברי המבקש, אורן חכם תושב פ”ת, אדם חרדי הנוהג לרכוש ממוצרי החברה בשל הכשרות של מוצריה, החברה הגדילה לעשות עת העתיקה ציור מפורסם של קבר רחל המצוי בין ירושלים לבית לחם כשלצידו עץ זית, ציור המופיע על תווית המוצר, בחזיתו.

המבקש מציין כי שמנים רבים נמכרים על ידי מוסדות דת בישראל ובעיקר על ידי מוסדות המתפעלים קברי ומערות צדיקים, כשמנים מבורכים בעלי סגולות מיוחדות לרפואה ועניינים רבים נוספים, וקריאת החברה לשמן בניגוד לחוק בשם “שמן קבר רחל” נועד במכוון להטעות את ציבור הצרכנים ועל מנת להעניק למוצר האמור, שהוא בעל הדרגה והטיב הנמוכים ביותר, קונוטציה ורמזים כאילו מדובר בשמן בעל סגולות מיוחדות ובשמן מבורך, והכול באופן מובהק בניגוד לחוק.

בבקשה נאמר כי אף בקבר רחל נמכר שמן זית שהוא לכאורה בעל סגולות מיוחדות, וכי החברה מנצלת את העובדה כי מוצריה הם בעלי כשרויות ולקוחותיה הם לרובם מסורתיים ומאמינים, על מנת לייבא ולשווק שמן זית באיכות ירודה ביחס לשמן זית כתית מעולה ולמכור אותו ללקוחותיה המאמינים והמסורתיים ובמחיר גבוה ביותר.

לדברי המבקש השם אותו נתנה החברה לשמן והציור על התווית של קבר רחל ועץ זית לידו, גורם לרוב ציבור הצרכנים הרוכש את השמן לסבור בטעות כי מדובר בשמן שיש לו קשר לקבר רחל, ויתכן והוא בעל סגולות מיוחדות הקשורות לאתר הקדוש קבר רחל, שהינו אולי שמן מבורך, וכי הוא קשור באופן הדוק לי”ם ולישראל, אף שמדובר הלכה למעשה בשמן זית רגיל לכל דבר שהינו אפילו שמן זית נחות בדרגת הטיב והאיכות שלו ואין לו כל קשר לקבר רחל.

תגובת טעמן

מהחברה נמסר: “טרם קיבלנו את כתב התביעה לידינו. לבינתיים חשוב לנו לציין כי טעמן חברה שומרת חוק וסימני מסחר ופעלה כנדרש בחוק לשם רישום סימן המסחר קבר רחל. טעמן קיבלה את אישור רשם המסחר לשם קבר רחל בשנת 2008”.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*