מתתיה 2008 – משי מלטף את החך

Dalton Matatia 2008 - יין בעל נוכחות עדינה, צעיר מגילו המבוגר, עתיר טעמים והרמוני, עם סיומת ארוכה ועדינה. בין הטובים של התעשייה הייננית המקומית

דלתון מתתיה 2008
מאת מיכאל בן יוסף
מאת מיכאל בן יוסף

Dalton Matatia 2008 – מתתיה 2008 

ארץ ייצור: ישראל, זמן בחבית: 24 חודשים, הגשה: בין 16-18 C, מוכן לשתייה ולשמירה.

סיפור יקב דלתון הוא סיפור הצלחה ישראלי, מותאם לחגיגות 70 שנה למדינה הצעירה. גם היקב צעיר יחסית. זכורה לי הפגישה הראשונה עם משפחת הרוני בשנת 1995 יחד עם ארמנד ממן, כורם ותיק ממושב כרם בן זימרה, שבנה צריף חדש בחצר בית הוריו למטרת ייסוד יקב, שלו כמובן. בזמן הביקור הצטרפו לטעימה של יין לא מוכר איש זר עם מבטא אנגלי ורעייתו. כולנו טעמנו יין חדש אדום. רק מאוחר יותר למדתי שהאיש עם המבטא הזר הוא מתתיהו הרוני, שהיה לשותף החדש ביקב דלתון בהקמה.

הבציר הראשון היה בשנת 1999, ובאותה שנה עבר היקב לאזור התעשייה רמת דלתון, והשאר היסטוריה. בכתיבת שורות אלו אני מלא זיכרונות, התפעלות וגאווה על יקב דלתון, על ההמשכיות בהצלחה ועל הגעתם לגדולות. לא רק כמותית, שזה גם ייסוד בריא וחזק, אך גם בטיב היינות הטובים והמעולים.

לפני שנטעם מהיין נזכיר משהו על האקלים של שנת 2008, אחד הגורמים החשובים בטיבו ובטעמו של היין המוצלח. כמו בכל מקום שמגדלים בו גפנים וענבים, האקלים קובע חלק ניכר מאיכותו הסופית של היין, לעתים עם מעט קשר למשך כל השנה. למרות שאצלנו השמש מצויה כל הקיץ והבציר מתקיים לקראת הסתיו, לא כך בצרפת ובאיטליה הצפונית, שבהן גשם אחד חזק שמגיע בזמן הלא נכון יכול לקלקל את כל השנה החקלאית.

ובכל זאת, גם אצלנו יש שנים טובות יותר או סתם שנות בציר. 2008 הייתה שנה מיוחדת בטיבם של כל יינות הארץ. הכוונה ליינות מעל הממוצע, יינות המבקשים התבגרות והשתפרות בחביות עץ אלון. אז מה היה בשנת 2008? היה שלג בצפון הגבוה וקיץ מדוד יחסית עם מעט גלי חמסין, כך שהענבים הגיעו לרמה פנוליט אידיאלית בזמן הבציר. אם נוסיף את גובה הכרמים וגיל הגפנים, הבדלי טמפרטורה בין יום ולילה, כמות הגשמים המדודה – לפנינו נוסחה מושלמת ליין בשנה מעולה.

דלתון מתתיה 2008
דלתון מתתיה 2008

היין שבטעימה מורכב מענבי קברנה סוביניון 72% וענבי מרלו 28%, יין בנוסחה בורדלזית אמתית, כאשר כל אחד מהזנים נותן את תכונותיו הטובות לממסך הסופי. הקברנה ממלא מקום חזק, נותן מסגרת מוגדרת של טנינים וחומצות, והמרלו את השמנוניות, הפירותיות והגוף המלא שלו. היין בצבע בורדו עמוק עם ניחוחות וטעמים מורכבים של שזיפים, קסיס, שקדים קלויים, עשבי תיבול וגרגירי יער. יין בעל נוכחות עדינה, צעיר מגילו המבוגר, עתיר טעמים והרמוני. משי מלטף את החך עם סיומת ארוכה ועדינה.

הקרדיטים לכורמים על שמירת רמת הגפנים והענבים, לייננית נעמה סורקין (בין השנים 2002-2015) “ליינן יועץ-נוסע” גיון וורנטשק השותף השקט לייצור מתתיה 2008, ולכל משפחת הרוני הבעלים. מזל טוב גם למתי הרוני היזם החרוץ.

היין, מתתיה 2008 (כמו 2006), הוא יין מיוחד, בין הטובים של התעשייה הייננית המקומית, שבגילו המכובד ממשיך וימשיך להיות נוכח כסמל לישראל הצעירה,  הפתעה ישראלית מבורכת וחגיגה לעין ולחיך. זו היסטוריה יפה של יקב צעיר המפגין את הפוטנציאל של הגפן הישראלית בשילוב עם ידע מתאים. יקב שבתוך שנים ספורות מייצר יותר ממיליון וחצי בקבוקים בכל בציר.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*