מחקר: האם נורות לד יגבירו את פוריות הגפן?

המחקר ינסה לשפר את איכות וכמות יבול הגפן, באמצעות שימוש בנורות לד בחממה בערבה. התוצאות יוצגו במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בחצבה בסוף החודש

תאורת לד לגידולי הגפן בערבה
תאורת לד לגידולי הגפן בערבה

מחקר חדשני שנמצא בעיצומו במו”פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, ינסה לשפר את איכות וכמות יבול הגפן, באמצעות שימוש בנורות לד בחממה. במחקר זה משתתפים חוקרים רבים וכן מגדלי ענבים בערבה התיכונה. בערבה התיכונה מגדלים זה עשרים שנה ענבים למאכל בחממות, בשל תנאי מזג האוויר בערבה – טמפרטורות גבוהות מאוד בקיץ וקור עז בלילות החורף. המגדלים נוהגים לזמור את הגפן פעמיים כדי לאפשר קבלת אור מספיק, המיטיב עם איכות וכמות הענבים, אלא שהזמירה הכפולה מחלישה באופן משמעותי את הגפן.

במסגרת המחקר, בוחנים בחממות בערבה התיכונה, שימוש בתאורת לד בתוך שורות הגפן, במטרה להעניק לה שעות אור רבות במיוחד. באמצעות סיוע מלאכותי זה מקווים, כי החקלאים יוכלו  לוותר על הזמירה הכפולה ולהסתפק בזמירה אחת בלבד, לצד הארת הבדים והגפנים בתאורה החדשה.

תאורת לד לענבים
תאורת לד לענבים

תאורת הלד מאפשרת שימוש בטכנולוגיה חסכונית באנרגיה וכן שליטה בסוג האור (נושא נוסף שייבחן) – תאורה לבנה, צהובה, כחולה וכדומה. החוקרים משערים, כי תאורת הלד עשויה לגרום לכך שהגפן תניב יבול רב ואיכותי באופן משמעותי. “אנחנו בוחנים וחוקרים את הנושא על מנת להתאים את מיקום תאורת הלד במקום ובמרחק האופטימאלי מהגפן, כך שתסייע באופן מקסימאלי”, ציינו החוקרים.

מחקר תאורת הלד בחממות הענבים וכן בגידולים חדשים נוספים, יוצגו במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים במו”פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, תחנת יאיר בחצבה בט”ו בשבט – בין ה-31 בינואר ל-1 בפברואר השנה. במהלך התערוכה יציגו כ-250 חברות מובילות את החידושים בתחום. כמו כן, ניתן יהיה להתרשם ואף לטעום מהגידולים החדשים.

בתערוכה, המשתרעת על שטח של 15 דונם, פותחים החוקרים את שערי החממות ומאפשרים ללמוד, לראות ולטעום מהתוצרת החקלאית והפלא שמתקיימים בערבה. בחממות התצוגה ניתן להתרשם מזני ירקות ופירות חדשים, גידול דגים ייחודיים במדבר ועוד. הכניסה חינם.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*