כיצד לבחור את האבוקדו המנצח? / מאת אודי גפני

רמת המוצקות של האבוקדו היא הפרמטר העיקרי המעיד על מוכנות הפרי למאכל. אבוקדו בשל ומוכן לאכילה יהיה אבוקדו רך ונעים למגע, אך לא רך מאוד שעלול להיות בשל יתר על המידה

ארגז אבוקדו גרנות

החורף בפתח ובמדפי הפירות בסופר כבר ניתן למצוא זני אבוקדו בשלים וטעימים. הפרי הבריא והחשוב הזה, המכיל בעיקר שומן בלתי רווי הבריא עבורנו, מכיל בנוסף כמות גבוהה של ויטמיני B, A, E, C ויטמין K וחומצה פולית. כמו כן הוא מכיל מינרלים חשובים כגון סידן, מגנזיום, אבץ, ברזל ואשלגן. אבוקדו גם מכיל כמות גבוה של חומצות אמינו – אבני היסוד לבניית חלבון. העניין הוא שלא תמיד הפרי המוצע מבשיל כהלכה. אם כן, כיצד לבחור אבוקדו מנצח?

יש לזכור את שלושת הפרמטרים הבאים:

אבוקדו בשל לקטיף. צילום: חגי נתיב
אבוקדו בשל לקטיף. צילום: חגי נתיב

עונה – בישראל נקטפים זני אבוקדו ונארזים החל מאוגוסט עד יולי. הזנים נבדלים ביניהם בטעם, במרקם, בגודל ובאחוזי השמן שבהם. הזנים הפופולריים, דוגמת האס, נקטפים בין נובמבר לאפריל וזו תקופת השיא של העונה. כדאי להכיר את הזנים השונים ולדעת מהי ההעדפה האישית שלכם ובהתאם לבחור אבוקדו.

מראה – לרוב אין למראה השפעה על הטעם או על המרקם של פרי האבוקדו, שפשופים או כתמים קלים על פני הקליפה אינם פוגעים באיכות הפנימית של הפרי. אולם קורה שמכה חזקה במיוחד תשפיע על פנים הפרי ובמקום הפגוע עלול להתפתח ריקבון. רצוי לבחור אבוקדו ללא שריטות וצלקות עמוקות שמעידות הן על פגיעה של ברד או מכות חזקות.

מוצקות – רמת המוצקות של האבוקדו היא הפרמטר העיקרי המעיד על מוכנות הפרי למאכל. אבוקדו בשל ומוכן לאכילה יהיה אבוקדו רך ונעים למגע, אך לא רך מאוד שעלול להיות בשל יתר על המידה. לכן, כשנעמוד מול ערימת האבוקדו אצל הירקן, או בסופרמרקט, רצוי לחשב את מועד אכילת האבוקדו ולבחור את רמת הקושי שלו בהתאם – לאכילה ב-24 השעות הקרובות נבחר אבוקדו רך ובשל לאכילה. לאכילה בעוד מספר ימים נעדיף אבוקדו קשה שיתרכך בימים הקרובים אט אט. אם קונים אבוקדו קשה רצוי להפריד את הפירות ולשמור כל פרי במקום אחר כדי להבטיח הבשלה הדרגתית ולא של כל הפירות ביום אחד. אבוקדו רך יש לשמור במקרר אולם למספר ימים מוגבל. מומלץ לא להתאפק יותר מדי ולאכול עם קצת מלח ולימון – בכפית, על פרוסה או בסלט. בתיאבון!

האבוקדו מכיל שמן, כמו זיתים ואגוזים. כ- 20% מהרכבו התזונתי הם שמנים, בעיקר שמנים בלתי רוויים, השמנים הבריאים עבורנו, בעלי תכונות המונעות כולסטרול, תהליכי חמצון ומחלות לב, ובמיוחד חומצה לינולאית, המסייעת לגוף לייצר הורמונים חשובים. מאחר שתכולת השמן בו גבוהה, הוא מכיל גם ויטמינים מסיסים בשמן, שהעיקרי ביניהם הוא ויטמין E. זהו נוגד חמצון חשוב ביותר, שכמו תפקידו בטבע, להגן על רקמות הצמחים מפני נזקי חמצון, קרינה והרעלה, כך גם תפקידו בגופנו, בנוסף לתפקידיו האחרים.

האבוקדו מכיל את כל חומצות אמינו החיוניות, מה שהופכו לבעל חלבון מלא. יש לכך ערך רב לצמחונים, לטבעונים, לתינוקות, לילדים ולאנשים בתהליכי הבראה. הוא מכיל גם פחמימות – בעיקר סיבים תזונתיים שאינם מתעכלים, אך עוזרים לתהליך העיכול. האבוקדו עשיר מאוד באשלגן ודל בנתרן ומתאים לבעלי נטייה למחלות לב, כולסטרול וטריגליצרידים.


הכותב הוא יועץ מקצועי של “אבוקדו גרנות”

 

קו אריזה של אבוקדו גרנות. צילום: חגי נתיב
קו אריזה של אבוקדו גרנות. צילום: חגי נתיב

 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*